Gå til innhold

"I'm a direct descendant of [kjent viking]"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har også drevet litt med slektsforskning og har ikke kommet lenger bak enn til 1500-tallet. Ikke bare er kildene få, de er nærmest uleselig også.  De aller fleste generasjoner har holdt seg innenfor ganske så lite område, i min slekt kun noen få som har flyttet mer enn 5-10 mil før rundt 1850. De fleste i Norge har ikke hatt mye penger, og de som dro til USA var ikke blant de rikeste heller, så å bære etterkommere etter konger er mindre sannsynlig bare av det at etterkommere har måttet flytte til USA.  Verken min og min manns familie var noen rike bønder på landet, men knapt noen dro til USA, men min manns oldefar var en tur over og lot en sønn bli igjen og det var nok til å få besøk av amerikanere interessert i slektsforskning…. De var opptatt av alt mulig som måtte være noe av ansiktstrekk og karaktertrekk arvet fra felles forfedre….. 

Har bodd i USA selv noen år og merker mange misforstår helt hva som regnes som nordiske «trekk» eller ikke…

Anonymkode: 9ae1c...246

Hva er nordiske trekk egentlig da?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/13/2022 at 4:56 PM, AnonymBruker said:

Jeg ser stadig vekk at folk på f.eks Facebook hevder at de er direkte etterkommere av f.eks Eirik Raude, Leiv Eriksson eller "en ekte berserker". Dette gjelder særlig amerikanere, men også personer fra diverse europeiske land.

Jeg greier ikke å ta dette seriøst. Såvidt jeg har skjønt er det veldig vanskelig å finne kilder fra tidligere enn 1400-tallet, med mindre vi snakker om noen få adelsslekter.

Er det noen her inne som har peiling på sånt? Er disse personene helt på bærtur?

(For ordens skyld: jeg snakker ikke om DNA-tester som sier noe om opphavet ditt her, men folk som faktisk tror at de kan spore sin egen slektslinje tilbake til én spesifikk historisk person fra vikingtiden.)

Anonymkode: a6a3e...6ab

Har ikke peiling bare deler litt familie historie, vil ikke dele hvor men er en viking gravplass i Norge der er 27 gravplasser 7 store og en gravrøys. Ca fra 600-900 tallet, der er det forskere som har tatt kontakt med familiene som har bodd lenge der tatt DNA prøver. Der ble min og 2 andre familier koblet til gravplassene. Min familie var 2 store gravplasser og den gravrøysen, liten kobling på de to store og sterk tilkobling med gravrøysen og de mindre gravplassen ble status ukjent for lite DNA til å gi resultat. Ikke noe kongelig blod som ligger der, bare noen høvdinger.

Så vidt jeg vet: Om jeg hadde sendt inn sånn DNA test på de DNA siden. Hadde ikke denne informasjone blitt koblet disse sammen siden de DNA testene ligger. Er kun tilegnelig for forskningsavdeling og det er opplyst til familiene som deltokt med DNA prøver.
Hadde det ikke vært profesjonelle forskere hadde aldri min eller de andre familiene klart å spore noe særlig tilbake til den tiden. Det er ingen spor igjen i familiene, kirkebøker, private dagbøker eller noe annet dokument som stammer veldig lang tilbake i tid. Er ikke en av de som har sett mye, men vet min tante har sett husker ikke helt, men tror ikke hun fant noe veldig mer en 10-12 generasjoner tilbake i tid. Så var det fult stopp, selv om familien jeg stammer fra. Har bodd på nesten samme sted hele tiden så har hus brent ned eller rivd eller landskap har endret seg som har gjort at nytt har blitt bygget annet sted og det gamle har falt ned naturlig selv.

Så svar på spørsmålet ditt, Nei jeg har ganske stor tvil på at noen hadde klart og finne ut av dette selv. Uten å ansette hjelp eller å jobbe som forsker og ha tatt fysiske prøver av de avdøde. Da må du også være ganske flink siden det er ikke akkurat mye DNA liggende igjen etter så mange år siden de døde. 
Spesielt ikke om de har byttet land er det enda mer tvilende, de som dro ofte med bare klærene de hadde på kanskje en liten koffert...

Anonymkode: 8f94b...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...