AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Er det risikosvangerskap? Hvor mye større er sjangsen for at ting går galt? Må jeg ta spesielle hensyn? Anonymkode: 8dbf5...585
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Er vel ikke noe unormalt med det? Slutt og stress 😊 Anonymkode: e6b8c...5ff 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 Ja, det er et risikosvangerskap. Du vil få tilbud om diverse tester for å sjekke at fosteret er friskt (tror alle over 38 får dette tilbudet). Risikoen for spontanabort er høyere når man er gravid i 40-årene. Og du vet sikkert fra før at risikoen for defekter ved fosteret som Downs osv også er noe større med høy alder på moren. Det er egentlig ikke noe du kan gjøre fra eller til for at det skal gå bra, annet enn å leve normalt og unngå åpenbart usunne ting som snus, røyk og alkohol. Les også hva slags matvarer gravide bør unngå, som visse oster, rå matvarer osv. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ Anonymkode: a6a35...300 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 Sannsynligheten for noen ting er høyere med økende alder hos mor (og far!), men risikosvangerskap er det vel ikke så lenge du ellers er frisk og rask, ikke overvektig/storrøyker/alkoholiker osv. Det er ingen spesielle hensyn du kan ta som 41-åring for å motvirke effekten av alder, egg og sædcelle har jo allerede funnet hverandre. Anonymkode: 93c65...72c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 Pust med magen og ikke lytt til alle som har en mening! Be om nipt test om du ønsker det - ellers trenger du ikke ta andre hensyn enn du ville gjort om du var 35 liksom.. Spis riktig, sov nok, drikk vann, tren og hold deg i form - gled deg over svangerskapet og lukk det døve øret til alle som mener alt mulig.. Anonymkode: 50a36...e6b 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg og en venninne var begge samme alder som deg. Hun bodde på bygda hvor dette var mer uvanlig, og fikk masse ekstra oppfølging. I Oslo hvor jeg bor var det mer: Bra for deg at du ble gravid, alt er normalt. Neste! Anonymkode: 30f4e...f4e 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #7 Skrevet 13. oktober 2022 Det regnes som risikosvangerskap, men det betyr bare at du får ekstra oppfølging underveis. Det er litt økt sannsynlighet for problemer, men ikke så stor at det er noe du trenger å bekymre deg for. Det hadde vært verre om var ung og røkte. Hvis du spiser sunt, trener målrettet, lytter til kroppen og slapper av kommer dette mest sannsynlig til å gå bra. Snakk med jordmor om hva du kan gjøre for å gjøre graviditet og fødsel lettere, og ha lav terskel for å be legen om sykmelding. Anonymkode: 3120c...10d 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg er 41 og venter barn om få uker. Bor i Oslo, har ikke fått noe spesiell oppfølging ut over TUL og NIPT selv om jeg både er gammel og var overvektig da jeg ble gravid. Har vært veldig heldig og ikke fått noen spesielle plager, og ikke svangerskapsdiabetes, men altså ingen spes oppfølging pga alder. Kanskje det er som noen andre sier her; at i Oslo er det så vanlig så der er det egentlig ikke mye ekstra oppfølging om alt er ok. Anonymkode: 61004...f62 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #9 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg er 39 og uke 37 i morgen. Ingen ekstra oppfølging her heller. Anonymkode: c5c2b...d09 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 Den eneste ekstra oppfølgingen man får pga. høy alder er tilbud om å ta nipt for alle over 35. Utover det er alt som et vanlig svangerskap mtp oppfølging og du skal ikke gjøre noe annerledes enn andre gravide. Risikoen for downs i din alder er 1,29%, og det sjekkes på nipt. Man har også litt høyere risiko for spontanabort i første trimester enn yngre kvinner. De fleste gravide i 40-årene føder friske barn😁 Anonymkode: 35fdf...27b 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #11 Skrevet 13. oktober 2022 Kommer til å gå helt fint Ts. Pust med magen, senk skuldrene og gled deg over at su skal ha barn. Det er fantastisk og tusenvis av andre som har fått det i samme alder som deg og det har gått helt strålende. De som mener noe annet er alle teenmoms fra bygdenorge som mener man er for gammel når man er 33. Noe jeg har inntrykk av det er endel av her inne… Anonymkode: 3cbd3...7e6 2
Christina82 Skrevet 14. oktober 2022 #12 Skrevet 14. oktober 2022 Ryddet for brukerdebatt. Christina82, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå