AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Som feks hvem har du lekt med i bhg. Hva har du lekt med. hva gikk du til bursdag osv? Anonymkode: a75a1...9d7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Unger har det med å glemme hva de har gjort på. Det er helt vanlig at unger blander sammen dager og roter med tidsbegrepene. Noe som skjedde i går, kan de komme på i dag og si de gjorde i dag osv. Eller de glemmer helt hva som foregikk, leken går i ett og de husker ikke. Jeg spurte stadig vekk ungen min hva han hadde gjort i barnehagen, men han kunne sjelden svare nøyaktig. Fikk høre det som var verdt å vite om av de ansatte i stedet. Ville ikke tenkt stort over det om en femåring ikke kunne svare på hva har du gjort i dag. Anonymkode: 7957e...d6c 3 1
AprilLudgate Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 Alle barn strever med å svare på type intervjuspørsmål, særlig når de er slitne. De svarer bedre om du stiller et mer åpent spørsmål. Har noe vært gøy eller kjedelig i dag - for eksempel. 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Som feks hvem har du lekt med i bhg. Hva har du lekt med. hva gikk du til bursdag osv? Anonymkode: a75a1...9d7 Min seksåring som akkurat har begynt på skolen kan ofte ikke svare så mye på disse spørsmålene når jeg spør. Men plutselig, i en helt annen sammenheng, renner det ut masse om det han har gjort og hvem han har lekt med ++ likevel. Anonymkode: be6de...b1a 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 Akkurat disse spørsmålene er vanskelige. Selv for eldre barn (og meg når jeg er sliten). Hvis du vet om noe som ble gjort i dag går det an å spørre om det. "Hvem var med og lekte da dere bygget by i sandkassa i dag? Hva gjorde Camilla da dere spiste bursdagsfrukt i dag?" Osv. Altså hjelpe på vei med å huske noe, så kan resten komme. Anonymkode: 2ec99...278 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #7 Skrevet 14. oktober 2022 Kommer an på dagsform. Kan oftest svare på alt dette, men så er det innimellom at hun blir distrahert eller ikke gidder å snakke fordi hun tenker på noe annet hun skal gjøre, og da sier hun bare at hun har "lekt" eller "slutt å snakk så mye mamme, jeg må 'konstantere' (konsentrere) meg" Har ikke full kontroll på tid ennå. Om jeg spør hva hun gjorde i dag eller i går, så svarer hun greit. Spør jeg hva hun gjorde på mandag f.eks, så aner hun ikke, og det forventer jeg heller ikke at hun kan gi noen forklaring på. (Altså skille dagene og vite hva som skjedde på mandag eller tirsdag hvis det er fredag i dag) Anonymkode: 0c9be...95e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #8 Skrevet 14. oktober 2022 Får som oftest vite hva de har spist når jeg spør hvad de gjordd i bhg 🤣 Anonymkode: 8ef95...785
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #9 Skrevet 15. oktober 2022 Min på 10 kan ha problemer med å svare på dette. Anonymkode: b776a...b8a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #10 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 16.23): Som feks hvem har du lekt med i bhg. Hva har du lekt med. hva gikk du til bursdag osv? Anonymkode: a75a1...9d7 Hvorfor skal du forhøre barnet ditt? For å få vite hva barn liker må man innlede en samtale med dem. En samtale er en utveksling mellom to i samtalen likeverdige mennesker som begge styrer samtalens gang, der den ene ikke tillater seg å overstyre den andre. Du kan feks si: «hva gjorde du i barnehagen i dag?» og barnet svarer «jeg spiste prim på skiva» eller noe tilsvarende for deg merkelig. Da følger du ikke opp med «lekte du med Petter?» Du følger opp med «Å? Likte du prim på skiva?» og så har dere en samtale. I samtalen vil de fleste barn fritt fortelle om leken med Petter. I et forhør vil barn, som folk flest, holde tilbake fakta. Det er instinktivt. Og om du spør en voksen «hva fikk du i bursdag» og vedkommende ikke ønsker dele det med deg? Da tar du hintet. Du antar ikke at den voksne har «glemt» det. Gi barn samme respekt. Dette er ikke ting du behøver vite, og altså ikke ting barnet behøver svare på. Anonymkode: 5de37...47f 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #11 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvorfor skal du forhøre barnet ditt? For å få vite hva barn liker må man innlede en samtale med dem. En samtale er en utveksling mellom to i samtalen likeverdige mennesker som begge styrer samtalens gang, der den ene ikke tillater seg å overstyre den andre. Du kan feks si: «hva gjorde du i barnehagen i dag?» og barnet svarer «jeg spiste prim på skiva» eller noe tilsvarende for deg merkelig. Da følger du ikke opp med «lekte du med Petter?» Du følger opp med «Å? Likte du prim på skiva?» og så har dere en samtale. I samtalen vil de fleste barn fritt fortelle om leken med Petter. I et forhør vil barn, som folk flest, holde tilbake fakta. Det er instinktivt. Og om du spør en voksen «hva fikk du i bursdag» og vedkommende ikke ønsker dele det med deg? Da tar du hintet. Du antar ikke at den voksne har «glemt» det. Gi barn samme respekt. Dette er ikke ting du behøver vite, og altså ikke ting barnet behøver svare på. Anonymkode: 5de37...47f Hehe. Nå er det ikke noe avhør. Og det er ikke dermed sagt at disse spørsmålene er etter hverandre. Anonymkode: a75a1...9d7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #12 Skrevet 15. oktober 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor skal du forhøre barnet ditt? For å få vite hva barn liker må man innlede en samtale med dem. En samtale er en utveksling mellom to i samtalen likeverdige mennesker som begge styrer samtalens gang, der den ene ikke tillater seg å overstyre den andre. Du kan feks si: «hva gjorde du i barnehagen i dag?» og barnet svarer «jeg spiste prim på skiva» eller noe tilsvarende for deg merkelig. Da følger du ikke opp med «lekte du med Petter?» Du følger opp med «Å? Likte du prim på skiva?» og så har dere en samtale. I samtalen vil de fleste barn fritt fortelle om leken med Petter. I et forhør vil barn, som folk flest, holde tilbake fakta. Det er instinktivt. Og om du spør en voksen «hva fikk du i bursdag» og vedkommende ikke ønsker dele det med deg? Da tar du hintet. Du antar ikke at den voksne har «glemt» det. Gi barn samme respekt. Dette er ikke ting du behøver vite, og altså ikke ting barnet behøver svare på. Anonymkode: 5de37...47f Nå må du gi deg, og for en hersketeknikk. Vet ikke om du later som du misforstår TS eller faktisk gjør det. Håper på det siste. Du tar forøvrig feil. Anonymkode: 8c89b...e57
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #13 Skrevet 15. oktober 2022 Så åpne spørsmål får ofte dårlig svar. Og innbyr til veldig korte svar. Vær litt mer kreativ med spørsmål så får du nok bedre svar. Type, har du gravd et stort hull i sandkassa i dag? Så får du antakelig vite at han og Petter lagde sandslott. Eller sykla. Anonymkode: 1a16a...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #14 Skrevet 15. oktober 2022 Unger er forskjellige. Satt barnevakt for en 7-åring en gang. Kjapp og kvikk unge, sosial og alle likte henne. Men hun kunne ikke forskjellige brettspill som f.eks Ludo. Hun kunne heller ikke svare på når hun hadde bursdag. Anonymkode: a7af5...d62
minister-mio Skrevet 15. oktober 2022 #15 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har problemer med å svare på det siste
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #16 Skrevet 15. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå må du gi deg, og for en hersketeknikk. Vet ikke om du later som du misforstår TS eller faktisk gjør det. Håper på det siste. Du tar forøvrig feil. Anonymkode: 8c89b...e57 Hun har jo helt rett. Det hun beskriver er akkurat slik helsestasjonen og barnehagen her forteller om hvordan man skal/ikke skal spørre. Anonymkode: 2abcd...0fe
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #17 Skrevet 15. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hun har jo helt rett. Det hun beskriver er akkurat slik helsestasjonen og barnehagen her forteller om hvordan man skal/ikke skal spørre. Anonymkode: 2abcd...0fe Nei. Helsestasjonen og barnehagen sier ikke at spørsmål er avhør, og at å få svar på spørsmål ikke angår foreldrene. De sier heller ikke at barn på 5 år har innarbeidet seg ferdigheter som å "unnlate å svare for å få foreldre til å ta hintet".. Herregud. Anonymkode: 8c89b...e57
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #18 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 16.23): Som feks hvem har du lekt med i bhg. Hva har du lekt med. hva gikk du til bursdag osv? Anonymkode: a75a1...9d7 Hvem de har lekt med før i dag forventer jeg ikke at de skal huske. Hva du fikk av hvem til jul/bursdag forventer jeg om ungen ikke enten er en grisk utakknemlig drittunge, eller veldig bortskjemt og får mer enn 15-20 gaver Anonymkode: 6ec1e...492
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå