AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg jobber hundre prosent som lærer. I år har jeg blitt spurt av private nettskoler o.l. om å være sensor. Takket ja til det, og ser at de opererer med tabelltrekk og at det er rundt 30 prosent. Trekker 6000 kr ekstra skatt i året fra lærerjobben. Vil jeg få baksmell til våren pga sensor jobbing? Har fått ca 20 000 kr utbetalt som sensor etter skattetrekk... Anonymkode: 54a19...112
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Det kan du best regne ut selv, det er du som vet nøyaktige tall og hvilke fradrag du har: https://www.skatteetaten.no/skjema/skatteberegning/ Anonymkode: 5ccbb...967
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 Det er håpløst for andre å svare på med så lite opplysninger. Gjør som bruker over meg skriver - sjekk med skattekalkulatoren.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber hundre prosent som lærer. I år har jeg blitt spurt av private nettskoler o.l. om å være sensor. Takket ja til det, og ser at de opererer med tabelltrekk og at det er rundt 30 prosent. Trekker 6000 kr ekstra skatt i året fra lærerjobben. Vil jeg få baksmell til våren pga sensor jobbing? Har fått ca 20 000 kr utbetalt som sensor etter skattetrekk... Anonymkode: 54a19...112 Det er da ikke arbeidsgiver som "opererer med tabelltrekk". Det er du som justerer skattekortet ditt hos skatteetaten og arbeidsgiver trekker etter det skattekortet du har hos skatteetaten. Når du har flere arbeidsgivere bør du ha prosenttrekk på skattetrekk. Anonymkode: 34174...bf4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 Hovedarbeidsgiver skal bruke tabelltrekk, biarbeidsgivere skal bruke prosenttrekk. Anonymkode: 5ccbb...967 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 Vent til desember (siste skattemåned) legg sammen lønnslipp på alle jobbene du har. Så finner du ut hva du totalt har tjent --> Legg det inn i skattekalulatoren sammen med avdrag --> så finner du ut hvor mye du skal skatte for 2022. Ta den summen minus det du allerede har skattet så finner du ut hvor mye du har skattet for lite. Så kan du logge inn lage en ekstra faktura som du betaler til skatteetaten og vips får du ikke skattesmell. Så lenge du vet at du har skattet for lite og greier å se at noe av pengene du har på konto ikke er dine. Og ikke finner på å bruke alt, så er det bare å vente til desember. Anonymkode: 3ced2...a4b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #7 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hovedarbeidsgiver skal bruke tabelltrekk, biarbeidsgivere skal bruke prosenttrekk. Anonymkode: 5ccbb...967 Hovedarbeidsgiver kan også bruke prosenttrekk. Det anbefales av skatteetaten at man har prosentkort om man har flere arbeidsgivere. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/ Anonymkode: 34174...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 Hovedregel, tabelltrekk på hovedjobb og 50% på all ekstrajobb. Du vil da få etterbetalt den skatten du har betalt for mye året etter = fin gave eller ferie til deg selv og dine 30% på ekstrajobb = restskatt Anonymkode: 81d71...d98 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #9 Skrevet 14. oktober 2022 På skattekortet mitt står det hvor mye jeg skal skatte av hovedjobben min, og det står en egen del for bijobb (50% skatt av bijobber). Anonymkode: 6891a...af6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå