AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Hei! I perioder får jeg så mye angst for så lite, spesielt i tiden før mens. Da kan jeg tro det værste om alt. At noen ikke ringer meg fordi de misliker meg, at jeg har gjort noe galt osv. Jeg tviler plutselig på alt og blir redd/usikker. Jeg er en voksen kvinne på over 30. Så jeg synes at det er rart at jeg blir så panisk i denne perioden? Jeg blir kvalm, uvel, redd, sliter med å sove osv. Føler at alt kommer til å gå galt. Masse katastrofe-tanker. Denne gangen har det vært ekstra ille. Føler meg så liten og usikker. Som om jeg kommer til å faile i alt fremover. Noen som har det slik? Råd? Anonymkode: 9aa45...6e4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Hør om du kan få Atarax av legen. Det er en beroligende medisin som egentlig er en allergimedisin. Jeg bruker den hvis jeg er veldig engstelig. Anonymkode: d81d0...dba
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hør om du kan få Atarax av legen. Det er en beroligende medisin som egentlig er en allergimedisin. Jeg bruker den hvis jeg er veldig engstelig. Anonymkode: d81d0...dba Jeg sluttet på antidepressiver før noen måneder siden. Så tanken er å klare meg uten. Anonymkode: 9aa45...6e4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! I perioder får jeg så mye angst for så lite, spesielt i tiden før mens. Da kan jeg tro det værste om alt. At noen ikke ringer meg fordi de misliker meg, at jeg har gjort noe galt osv. Jeg tviler plutselig på alt og blir redd/usikker. Jeg er en voksen kvinne på over 30. Så jeg synes at det er rart at jeg blir så panisk i denne perioden? Jeg blir kvalm, uvel, redd, sliter med å sove osv. Føler at alt kommer til å gå galt. Masse katastrofe-tanker. Denne gangen har det vært ekstra ille. Føler meg så liten og usikker. Som om jeg kommer til å faile i alt fremover. Noen som har det slik? Råd? Anonymkode: 9aa45...6e4 Høres ut som du også lider av det PMDD dritet.... og det blir verre med alderen og Anonymkode: cd5e8...733
Sofakona Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 Min angst blir skikkelig dritt 1-2 uker før mens .pluss morsomt pms...
snurk Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 Tenkte senest i går at det er så rart hvordan angsten bare kommer å går, og dette er angst for helt latterlige ting. Har aldri tenkt før at det kan ha noe med syklusen å gjøre, men det ville i såfall forklart mye 😵
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #7 Skrevet 13. oktober 2022 Noen som har tips for fysisk angst, også? Har bare fysiske symptomer, og ingen angst tanker. Men jeg får nesten ikke gjort noe. Skikkelig hjertebank osv. Anonymkode: d0fa2...fbd
Nusket Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 Det kommer så an på hva som er den underliggende årsaken. Jeg vet at for lite av visse vitaminer og mineraler i kroppen vil føre til at man blir mer tilbøyelig til å slite med angst/lite som skal til for at det trigges, det gjelder også for pmdd B vitaminer (ikke bare b-12), d vitamin, omega 3 fettsyrer, for å nevne noe. Jeg blir veldig urolig og stresset når jeg har lavere verdier av b12 og b6, selv om de er innenfor normalen. Men også de andre b´ene er viktige for nervesystemet, så kanskje et b-kompleks fra helsekosten kunne vært noe for deg. Sånn kjapt søk på google rundt pmdd: Kosthold, få i deg nok proteiner og sunne karbohydrater. Eliminer sukker, koffein, alkohol, Regelmessig trening Stresshåndtering (regelmessig meditasjon/pusteøvelser er forebyggende) Mat som fremmer serotoninnivå Tilskudd som bl.a b6, kalsium, magnesium I forhold til vitaminer og mineraler; mange tenker de får i seg mer enn nok via maten, og blodprøver er ok. Det betyr ikke nødvendigvis at man ikke trenger mer, og har man ubalanser er det ofte et tegn på at man enten har dårlig næringsopptak, kroppen klarer ikke nyttegjøre vit/min, eller at man ikke får i seg nok via maten. For noen er noen måneder med probiotika nødvendig for å hjelpe næringsopptaket, for andre holder det med litt kostholdsendringer og/eller tilskudd. Magnesium er det veldig vanlig å trenge påfyll av, for det er ikke alltid så lett å få i seg nok via kosten.
Sofakona Skrevet 13. oktober 2022 #9 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen som har tips for fysisk angst, også? Har bare fysiske symptomer, og ingen angst tanker. Men jeg får nesten ikke gjort noe. Skikkelig hjertebank osv. Anonymkode: d0fa2...fbd Angst portalen på Spotify 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 Høres mer ut som generell usikkerhet. Skjer med at folk på KG misbruker ordet angst så mye? Anonymkode: 71336...db7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #11 Skrevet 13. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Høres mer ut som generell usikkerhet. Skjer med at folk på KG misbruker ordet angst så mye? Anonymkode: 71336...db7 Kommer vel an på hvor mye man er plaget, det? 2 minutter siden, Sofakona said: Angst portalen på Spotify Takk😊 Anonymkode: d0fa2...fbd
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #12 Skrevet 13. oktober 2022 Dette høres ut som PMS, ja. For noen er det verre enn for andre. Jeg har ganske ille PMS annenhver måned og jeg får også plager rundt eggløsning. Hvis jeg kan huske å sjekke kalenderen når jeg føler meg dårlig så hjelper det meg, da forstår jeg at det "bare" er hormoner som kødder med meg. Da blir jeg enig med meg selv om at jeg bare kan overse de tankene siden det bare er tull uansett. Kjipt å føle seg dritt, men jeg trenger ikke å ta alt jeg tenker på alvor akkurat da. Anonymkode: 840fe...b70 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #13 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Høres mer ut som generell usikkerhet. Skjer med at folk på KG misbruker ordet angst så mye? Anonymkode: 71336...db7 Grunnen til at jeg skriver angst, er fordi jeg var fysiske angst symptomer. Så nei, det er ikke bare en usikkerhet. Det er angst. TS Anonymkode: 9aa45...6e4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #14 Skrevet 13. oktober 2022 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sluttet på antidepressiver før noen måneder siden. Så tanken er å klare meg uten. Anonymkode: 9aa45...6e4 Da tipper jeg det er dette som er grunnen. Bare antar altså, det blir i alle fall slik med mange som slutter med antidepressiva. Anonymkode: 8fe2b...15d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå