Gå til innhold

Putins bestevenner er Belarus, Nord-Korea, Syria og Nicaragua. Koselige statsledere i disse landene….

Kågebruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skjønner Belarus og Nord-Korea ; jeg sliter med Syria. (Vet ikke nok om Nicaragua)

Assad har helt klart like utfordringer som Ukraina, og en støtte til Putin, er sånn sett en støtte til Kurdistan, Israel og Tyrkia, som alle har territoriale interesser for egen befolkning i Syria, og som er i konflikt med Assad.  

Men gitt alle som nektet å ta side, var vel Syria et av landene som ikke kan si nei når Putin sier hopp.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (27 minutter siden):

Jeg skjønner Belarus og Nord-Korea ; jeg sliter med Syria. (Vet ikke nok om Nicaragua)

Assad har helt klart like utfordringer som Ukraina, og en støtte til Putin, er sånn sett en støtte til Kurdistan, Israel og Tyrkia, som alle har territoriale interesser for egen befolkning i Syria, og som er i konflikt med Assad.  

Men gitt alle som nektet å ta side, var vel Syria et av landene som ikke kan si nei når Putin sier hopp.

Russiske militæret er/har jo vært tungt inne i Syria, det spørs om Assad ville ha klart å holde på makten uten dem. Russland har dessuten kun to varmtvannshavner, en av dem er i Tartus i Syria. (Den andre Sevastopol på Krim).

Nicaragua er pga. båndene mellom den venstreorienterte sandinista-bevegelsen og Sovjet på 70-80-tallet. De kjempet mot Contras, paramilitære dødsakvadroner i tjeneste til det USA-støttede høyrediktaturet i Nicaragua, kjent fra Reagans Iran-Contra skandale. Sandinistaene vant og hadde makten fra 1979 til 1990.

Denne bevegelsen kom tilbake til makten i 2007, men er ikke lenger en folkelig motstandsbevegelse, har nå blitt mer og mer et rent maktparti under Ortegas autoritære ledelse. Båndene til Russland har blitt beholdt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kotirowera skrev (1 minutt siden):

Russland har dessuten kun to varmtvannshavner, en av dem er i Tartus i Syria. (Den andre Sevastopol på Krim).

Igjen, tatt i betraktning hvor lett Putin slapp unna med Krim, nettopp på grunn av Sevastopol, burde få Syria og Assad til muligens  ikke nikke for mye i takt med Putin. Sevastopol er tapt og Russerene skjønner at det bare er et tidsspørsmål, så ... Hvem er neste ?

Assad er pinlig klar over at Syria ikke har noen venner i vesten som vil skrike ulv når Putin kommer den veien.... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 minutt siden):

Igjen, tatt i betraktning hvor lett Putin slapp unna med Krim, nettopp på grunn av Sevastopol, burde få Syria og Assad til muligens  ikke nikke for mye i takt med Putin. Sevastopol er tapt og Russerene skjønner at det bare er et tidsspørsmål, så ... Hvem er neste ?

Assad er pinlig klar over at Syria ikke har noen venner i vesten som vil skrike ulv når Putin kommer den veien.... 

Nja..kan ikke se hva Russland skulle tjene på å invadere eller ta over områder i Syria. Skjønner ikke helt hva du tenker Russland skulle ville gjøre der?

Det tjener Russland bedre å bare beholde havna de har der og samtidig ha en vennligsinnet stat i området.

Sevastopol er for øvrig ikke tapt, og i likhet med Sverre Diesen og Tormod Heier tror jeg det er alt for tidlig å si at Russland kommer til å tape hele krigen. Personlig har jeg liten tro på at ukrainerne vil klare å ta tilbake Krim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kotirowera skrev (2 timer siden):

Sevastopol er for øvrig ikke tapt, og i likhet med Sverre Diesen og Tormod Heier tror jeg det er alt for tidlig å si at Russland kommer til å tape hele krigen. Personlig har jeg liten tro på at ukrainerne vil klare å ta tilbake Krim.

Jeg kan ikke se at verdens sanksjoner kan stoppe før krim er tilbakeført. 

For resten av verden handler ikke dette om Ukraina, men deres egen sikkerhetspolitikk. 

Gitt dagens situasjon er både områder i Georgia og Moldova faktisk i spill. Selv om jeg tror disse i stor grad kommer til å forbli i dagens status, så vil bildet rundt endre seg. Både Belarus og Tjetjenia kan vi regne med får regime skifter etter At dette er over. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...