Gå til innhold

Hvor lenge tror dere en eventuelt streik i bhg vil vare?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Morsomt at ikke foreldre skjønner at de har ansvar for egne barn. Men så klar kan ikke DE ta fri fra DERES respektive jobb for disse sårbare barna  🧐

Anonymkode: 7a86f...d48

Ja, like morsomt som under lærerstreiken da foreldre klaget til media om at barna reket gatelangs om kvelden og gamet hele natta. 

Anonymkode: 7f451...635

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke det blir tvungen lønnsnemd så tror jeg denne streiken vil vare en stund. Det er ikke lønn, men pensjon. Det blir litt annerledes.

Kjipt for de foreldrene som har barn i bhg som må stenge eller bare ha noen dager åpne for noen avdelinger osv. 

Anonymkode: 56300...831

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis ikke det blir tvungen lønnsnemd så tror jeg denne streiken vil vare en stund. Det er ikke lønn, men pensjon. Det blir litt annerledes.

Kjipt for de foreldrene som har barn i bhg som må stenge eller bare ha noen dager åpne for noen avdelinger osv. 

Enig, dette er en streik som har mye større potensiale for å nå fram. 

Anonymkode: 2d085...a05

Skrevet

Heia barnehagepersonalet! 💪

Dere fortjener en grei pensjon, stå på kravene. Når man ser hvor stort utbytte eiere av private barnehager faktisk kan ta ut, så er det absolutt nok til å gi sine ansatte en akseptabel pensjonsordning. 

Anonymkode: ab91e...878

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Heia barnehagepersonalet! 💪

Dere fortjener en grei pensjon, stå på kravene. Når man ser hvor stort utbytte eiere av private barnehager faktisk kan ta ut, så er det absolutt nok til å gi sine ansatte en akseptabel pensjonsordning. 

Anonymkode: ab91e...878

Hvilket enormt utbytte er det snakk om? Hvem tar ut alle disse pengene i utbytte? Og hva brukes eventuelt utbytte på? Kan det være for å betale formueskatt? Isåfall har jo staten selv tvunget eiere til å ta utbytte som kunne vært brukt på barna. 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Hvilket enormt utbytte er det snakk om? Hvem tar ut alle disse pengene i utbytte? Og hva brukes eventuelt utbytte på? Kan det være for å betale formueskatt? Isåfall har jo staten selv tvunget eiere til å ta utbytte som kunne vært brukt på barna. 

https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-private-barnehager-tilsyn/tok-ut-54-millioner-kroner-i-utbytte-fra-barnehagekjede/131862?fbclid=IwAR2aTc93qHjO9BP3DIZp0el1GYNbkDg9zIjXtG0yvm5Fo6NQsSyheTIiqrw

Anonymkode: 24c22...418

• Nyttig 1
Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål, men om barnehagen stenger og vi må ha barna hjemme. Slipper man da å betale barnehage for den perioden? Mange må nok ta ulønnet permisjon?😅 Eller kan man bruke barnepasser syk dager? (Syktbarn dager altså)

Skrevet
Trøndelag84 skrev (12 minutter siden):

Sikkert et dumt spørsmål, men om barnehagen stenger og vi må ha barna hjemme. Slipper man da å betale barnehage for den perioden? Mange må nok ta ulønnet permisjon?😅 Eller kan man bruke barnepasser syk dager? (Syktbarn dager altså)

Man kan ikke bruke syktbarn dager under en streik, nei.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig, dette er en streik som har mye større potensiale for å nå fram. 

Anonymkode: 2d085...a05

På ingen måte. Barnehagene har ikke råd til afp. Ingen private arbeidsgivere har det.  

Anonymkode: de8e5...3a9

• Liker 1
Skrevet
Trøndelag84 skrev (17 minutter siden):

Vi har fått beskjed om at vi fortsatt må betale, men usikker på om det kan bli riktig. I så fall blir det vanskelig for mange foreldre tror jeg. Med ulønnet permisjon fra jobb, utgifter til barnehage, alt annet som er blitt dyrere, snart jul… Takk og lov for at vi har besteforeldre som kan passe. 

Anonymkode: 0286f...e5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Klart det blir tvungen lønnsnemnd. Foreldrene til barna har jo ikke rett til fri fra jobben. Ikke engang uten lønn. Det koster samfunnet for mye. Mange samfunnskritiske yrker kommer seg ikke på jobb og fattige familier vil slite med å betale regningene sine fordi de ikke får lønn. 

Anonymkode: de8e5...3a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har fått beskjed om at vi fortsatt må betale, men usikker på om det kan bli riktig. I så fall blir det vanskelig for mange foreldre tror jeg. Med ulønnet permisjon fra jobb, utgifter til barnehage, alt annet som er blitt dyrere, snart jul… Takk og lov for at vi har besteforeldre som kan passe. 

Så lenge barnehagen har et tilbud til barna så må man vel betale. Men hvis barnehagen stenger og ikke har et tilbud lenger, så vil jeg ikke tro man må betale.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå er ikke vår barnehage rammet, men vi har flere barn i barnehagen. Og må vi vær hjemme uten lønn blir det vanskelug økonomisk. Vi har ikke besteforeldre som kan passe heller . Da de bor svært langt unna og fortsatt er i jobb.. Jeg håper vi slipper å betale.. man betaler jo da for en tjeneste man ikke får. Trodde ikke det var lov å ta betalt for tjenester man ikke kan gi?

Skrevet
newman01 skrev (55 minutter siden):

Så 17 barnehager tok ut 54 millioner over 10 år? Det hørtes ikke så altfor galt ut med tanke på kapitalkostnaden

Et ektepar som eide disse barnehagene tok ut  54 millioner utbytte av skattefinansiert barnehage og spekulerer i lav bemanning og lav pensjonssparing, og det synes du er greit? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Et ektepar som eide disse barnehagene tok ut  54 millioner utbytte av skattefinansiert barnehage og spekulerer i lav bemanning og lav pensjonssparing, og det synes du er greit? 

Ikke nødvendigvis underbemanning. Men utbytte i seg selv er jeg ikke motstander av. I mange tilfeller er det bedre at en bedrift kan gå med overskudd og betale skatt på det, og eiere betale utbytteskatt på utbytte enn at det offentlige sløser bort penger på ingenting 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (28 minutter siden):

Ikke nødvendigvis underbemanning. Men utbytte i seg selv er jeg ikke motstander av. I mange tilfeller er det bedre at en bedrift kan gå med overskudd og betale skatt på det, og eiere betale utbytteskatt på utbytte enn at det offentlige sløser bort penger på ingenting 

Utbytte burde ikke vært lov i tjenester som er fullfinansiert av skattebetalerne. Her foregår mye kreativ bokføring og eiere gjør seg rike på penger som kunne komme barn til gode. Kunne aldri ha jobbet for en av de kommersielle aktørene: som Norlandia, Gnist, FUS, Læringsverksted etc. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Utbytte burde ikke vært lov i tjenester som er fullfinansiert av skattebetalerne. Her foregår mye kreativ bokføring og eiere gjør seg rike på penger som kunne komme barn til gode. Kunne aldri ha jobbet for en av de kommersielle aktørene: som Norlandia, Gnist, FUS, Læringsverksted etc. 

Kanskje rydde opp i nettselskapene eller andre selskaper først da, i forhold til lønn og bonuser? https://www.europower-energi.no/nytt-om-navn/tjener-2-millioner-mer-enn-den-forrige-statnett-sjefen/2-1-1094040

Underbemanning eller dårlig tilbud er ikke ok, og det burde tas tak i, men utbytte for å drive godt og effektivt er ikke feil. Og private barnehager fungerer bra, så det er en merkelig ende å starte i om man ønsker å se på privatisering prinsipielt. Se heller til barnevern eller rusomsorg, der forsvinner mye penger og det leveres ymse kvalitet. 

Anonymkode: bc7c6...573

Skrevet (endret)
8 hours ago, AnonymBruker said:

Veit du hvordan private barnehager finansieres? De får penger fra to steder: foreldre og kommune. Den offentlige støtten bestemmes i hovedsak på grunnlag av hva det koster å drifte kommunale barnehager.  Så den kommunale barnehagen bruker like mye offentlige penger som den private. Eneste forskjellen er at det private har en egeninteresse i å drifte effektivt, mens det offentlige kan brenne milliarder på bålet uten at de trenger å tenke på de stakkars barna. Jeg har aldri skjønt hvorfor det er greit å kaste offentlige penger i dass, men gud forby om noen skulle tjene på det. I prinsippet burde dere hate de som sløser minst like mye som de som tar ut utbytte

Så når det ikke finnes NOE effektiviseringsmuligheter i det offentlige kan man forby utbytte. Inntil da synes jeg det er greit at de som har lagt millioner av kroner på bordet for å etablere en arbeidsplass kan få litt igjen for det. 

Det er jo ikke slik at private barnehager leier store lagerhaller de stappert 700 barn inn i og setter en hengelås på ytterdøra frem til foreldrene kommer og henter barna

Endret av newman01
Skrevet
newman01 skrev (9 timer siden):

Veit du hvordan private barnehager finansieres? De får penger fra to steder: foreldre og kommune. Den offentlige støtten bestemmes i hovedsak på grunnlag av hva det koster å drifte kommunale barnehager.  Så den kommunale barnehagen bruker like mye offentlige penger som den private. Eneste forskjellen er at det private har en egeninteresse i å drifte effektivt, mens det offentlige kan brenne milliarder på bålet uten at de trenger å tenke på de stakkars barna. Jeg har aldri skjønt hvorfor det er greit å kaste offentlige penger i dass, men gud forby om noen skulle tjene på det. I prinsippet burde dere hate de som sløser minst like mye som de som tar ut utbytte

Så når det ikke finnes NOE effektiviseringsmuligheter i det offentlige kan man forby utbytte. Inntil da synes jeg det er greit at de som har lagt millioner av kroner på bordet for å etablere en arbeidsplass kan få litt igjen for det. 

Det er jo ikke slik at private barnehager leier store lagerhaller de stappert 700 barn inn i og setter en hengelås på ytterdøra frem til foreldrene kommer og henter barna

Jeg har jobbet i kommunale barnehager i 23 år så jeg vet hvordan barnehager finansieres ja. Over 80% av utgiftene i kommunale barnehager går til lønn og pensjon så det er ikke snakk om mye penger til «sløsing» da. Ansatt i kommunale barnehager har i gjennomsnitt høyere ansiennitet og koster dermed mer. Bemanning har vært jevnt lavere i de private kjedebarnehagene og de ansetter helst unge og nyutdannede. 

Når det er høyere gevinst og samtidig lavere risiko å drive privat kjedebarnehage enn å drive på børs er noe riv ruskende galt. De driver kreativ bokføring hvor de betaler husleie til seg selv via datterselskaper m.m 

https://e24.no/naeringsliv/i/wP9AWG/barnehager-tre-ganger-saa-loennsomt-som-boersen

Blitt noe lavere lønnsomhet etter bemanningsnorm, men fortsatt et stykke å gå; 
https://frifagbevegelse.no/ntb/private-barnehager-er-fortsatt-god-butikk-viser-ny-rapport-6.158.877163.6bc3ac24bc

Og så har de ikke råd å tilby sine ansatte anstendig pensjon, det er provoserende. 

https://radioh.no/ble-milliardaerer-pa-barnehagedrift/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...