AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 En liten studie som støtter erfaringene til mange: både lavkarbo og periodisk faste er bra, og å kombinere dem er enda bedre (og mange synes fasting er lettere med lav- enn høykarbo). Det ser også ut til at å spise på dagtid kan være litt bedre enn å spise på kveldstid. https://www.cell.com/cell-reports-medicine/fulltext/S2666-3791(22)00332-9 Anonymkode: 0ff04...8d4 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Etter min erfaring er begge deler dårlig for helsa. Anonymkode: 938bc...7d8 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Og kombinert med korte og intense treningsøkter blir det enda bedre: https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/6995Xz/studie-av-intervalltrening-og-faste-overrasket-forskerne-trine-balsvik-44-endret-vaner-og-gikk-ned-aatte-kilo Anonymkode: 0ff04...8d4 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Ja, dette er min erfaring også. Da jeg begynte på lavkarbo for mange år siden, så var det ingen som snakket om fasting, men jeg endte opp med å spise færre og færre måltider, og intermittent fasting. Har jo vokst opp med at man skal småspise hele tiden, så jeg spiste ørten små måltider om dagen før. Når man spiser lavkarbo så er kroppen i fettforbrenningsmodus og har tilgang til energi i løpet av natta (fettlagrene). Når jeg spiser høykarbo så våkner jeg sulten om morgenen. Når jeg spiser lavkarbo, så er jeg ikke sulten før etter mange timer. Så jeg hoppet over frokost. Og så foretrekker jeg å spise fersklaget varmmat, så det ble til at jeg hoppet over lunsj også siden vi ikke har kantine på jobb. Det fristet ikke like mye å varme opp igjen middagsrester, og ikke var jeg så sulten heller. Spiser en stor middag når jeg kommer hjem fra jobb på ettermiddagen. Mange dager er dette det eneste måltidet. Av og til spiser jeg litt på kvelden også. Anonymkode: 62b27...f17 7
jabx Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 11.56): En liten studie som støtter erfaringene til mange: både lavkarbo og periodisk faste er bra, og å kombinere dem er enda bedre (og mange synes fasting er lettere med lav- enn høykarbo). Det ser også ut til at å spise på dagtid kan være litt bedre enn å spise på kveldstid. https://www.cell.com/cell-reports-medicine/fulltext/S2666-3791(22)00332-9 Anonymkode: 0ff04...8d4 Det eneste studien viser er at kaloribegrensning fungerer. Greit å lese: https://www.insider.com/doctor-no-longer-supports-fasting-diet-study-found-few-benefits-2020-10 Edit: Merk dere at fasting faktisk kan forårsake større tap av muskler, fordi man gjerne går for raskt ned i vekt. Endret 22. oktober 2022 av jabx
jabx Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 23.53): Når man spiser lavkarbo så er kroppen i fettforbrenningsmodus og har tilgang til energi i løpet av natta (fettlagrene). Nei, totalt sett har det ikke noe å si. Når du spiser så fylles fettlagrene opp igjen.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 NRK skriver i dag om en annen studie på hva som skjer når man spiser til forskjellige tider: https://www.nrk.no/trondelag/a-spise-sent-oker-sult_-reduserer-kaloriforbrenningen-og-endrer-fettvevet-vart_-ifolge-studie-1.16136343 Det ser altså ut til at de gamle hadde rett igjen. Gamle, som i både våre besteforeldre som spiste tidlig middag og kvelds, og våre fjerne forfedre, som sannsynligvis spiste stort sett på dagtid. Å spise for sent ser ut til å både senke forbrenningen noe, og gjør at mer av energien lagres som fett. Anonymkode: 0ff04...8d4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Kroppen min føles helt klart best når jeg spiser lavkarbo og periodisk faster. Jeg får mer energi, er gladere, veldig bra avføring osv osv. MEN jeg klarer ikke å ha det som varig livsstil 😭 Anonymkode: 699f6...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): MEN jeg klarer ikke å ha det som varig livsstil 😭 Anonymkode: 699f6...ba2 Derfor er typ dietter og fasting meningsløst for de fleste. Har aldri skjønt folk som begynner på feks lavkarbo, fasting osv, om ikke målet er midlertidig vekttap. Typisk «passe i kjolen den ene kvelden». Om man ønsker en varig endring er ikke diett eller/og fasting veien å gå. Anonymkode: 672cb...fce
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Derfor er typ dietter og fasting meningsløst for de fleste. Har aldri skjønt folk som begynner på feks lavkarbo, fasting osv, om ikke målet er midlertidig vekttap. Typisk «passe i kjolen den ene kvelden». Om man ønsker en varig endring er ikke diett eller/og fasting veien å gå. Anonymkode: 672cb...fce Folk er forskjellige. For meg er periodisk faste den eneste endringen jeg faktisk klarer å gjøre varig. Så jeg tror man må forske litt på seg selv, hva er det man klarer å opprettholde? Anonymkode: 6ecaf...bae 1 1
jabx Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 21.01): NRK skriver i dag om en annen studie på hva som skjer når man spiser til forskjellige tider: https://www.nrk.no/trondelag/a-spise-sent-oker-sult_-reduserer-kaloriforbrenningen-og-endrer-fettvevet-vart_-ifolge-studie-1.16136343 Det ser altså ut til at de gamle hadde rett igjen. Gamle, som i både våre besteforeldre som spiste tidlig middag og kvelds, og våre fjerne forfedre, som sannsynligvis spiste stort sett på dagtid. Å spise for sent ser ut til å både senke forbrenningen noe, og gjør at mer av energien lagres som fett. Anonymkode: 0ff04...8d4 Nja, det er flere begrensninger i studien, f.eks. det lave antallet deltakere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå