Gå til innhold

Mange sykdommer/allergier/diagnoser - egentlig hypokonder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et familiemedlem som har en hel haug med diagnoser og allergier. Det er faktisk så mange nå at jeg ikke klarer å holde telling. Av de jeg husker er det ME, ADHD og fibromyalgi, samt en rekke allergier for alt mulig rart. Alt dette har oppstått i voksen alder. Hun sier hun ikke kan spise noe, så vi må styre masse med spesialmat når vi skal lage middag til henne, men plutselig så spiser hun noe som hun ikke "tåler" på et annet tidspunkt. Så vet ikke helt hva som er greia. 

Hver gang jeg prater med henne så snakker hun om en ny diagnose som hun tror hun har, og av og til prøver hun å gi meg diagnoser også (noe jeg misliker sterkt). Skapet hennes er stappfullt av medisiner av alle slags sorter. 

Jeg har også lest saker og hørt om folk som har en haug med diagnoser som tilsynelatende ikke henger sammen, men kan det være en sammenheng likevel? Hva er din erfaring? Kan familiemedlemmet mitt hypokonder? Har noen her erfaring med hypokondere?

Anonymkode: 6e218...b44

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig for deg å godta at noen har plager du ikke forstår deg på? Kan du drite i å diagnostisere folk du opplever som uforståelige og plagsomme som hypokondere??

Anonymkode: b18a6...bd2

• Liker 7
Skrevet

Jobbet med ei som var som familiemedlemmet ditt. Hun var ikke hypokonder, men veldig oppmerksomhetssyk og brukte sykdom for å få oppmerksomhet.

Anonymkode: 7cc0d...98c

• Liker 5
Skrevet

Har det slått deg at hun kan ha disse sykdommene? En får ingen av de diagnosene der lett, det er en lang vei å gå. ME er en helt utrolig lang og tung rekke undersøkelser, ofte med MR og uttak av spinalvæske fra ryggmarg. Ikke noe en får i forbifarten av naprapaten sin lissom. Samme med ADHD. Og slike diagnoser henger ofte sammen. Med Fibromyalgi kommer ofte mageproblemer, og en må gjerne masse enormt på hva man spiser. Det er ikke nødvendigvis en allergi, slik at det er farlig å få i seg litt. Men man må passe på. 

Det kan selvfølgelig være at hun er oppmerksomhetssyk også, eller lyver om at hun har disse sykdommene. Men du får vel kanskje stole på henne og ta utgangspunkt i at det er sant?  Jeg synes det er meget rart at man tilsynelatende får mindre sympati jo flere sykdommer noen har. Har mange slike diagnoser selv, og har det tidvis grusomt pga dem. Men merket selv også at når det kom flere diagnoser, ble forståelsen fra de rundt meg mindre. Som at folk ikke kan forstå at disse sykdommene ofte kommer i "flokk" og begynner å tenke at jeg liker å ha det sånn. Den følelsen er nesten værre enn å ha sykdommene. Tenk litt på det i møte med denne personen, hvis du faktisk ønsker å ha henne i livet ditt. 

Anonymkode: 631e8...ec1

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mageproblemer, ME og ADHD henger sammen. Mage og hjerne henger tett sammen, og et problem på et område gir ofte problem i det andre. Man ser også sammenheng mellom mageproblemer og depresjon og angst. Så det er ikke rart at dersom man har ADHD og ME, så har man også mageproblemer og tåler flere matvarer dårlig.

Når hun prøver gi deg diagnoser, så sett grenser og si at du ikke liker diagnoseprat og ikke ønsker noe diagnose så lenge du har det bra i livet. Sett ned foten på det området

Ellers så er det ikke noe å bry seg med. Om hun er hypokonder eller ikke spiller ingen rolle for din del, hun er jo den hun er, og hypoekonder eller sykdom er legen sitt problem. Sett grenser for deg selv og glem resten av opplegget.

Anonymkode: 1ee43...49d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så vanskelig for deg å godta at noen har plager du ikke forstår deg på? Kan du drite i å diagnostisere folk du opplever som uforståelige og plagsomme som hypokondere??

Anonymkode: b18a6...bd2

Beklager, men det er ikke vondt ment. Har ikke gitt henne en diagnose, alle andre i familien min mener hun *kan* være hypokonder. Jeg vet jo ikke.

Hun bytter lege hele tiden, fordi hun sier ingen forstår henne og at hun har kjempet for å få diagnosene sine.

Takk til dere andre som har forklart sammenheng mellom de forskjellige diagnosene, det gir mening!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg har et familiemedlem som har en hel haug med diagnoser og allergier. Det er faktisk så mange nå at jeg ikke klarer å holde telling. Av de jeg husker er det ME, ADHD og fibromyalgi, samt en rekke allergier for alt mulig rart. Alt dette har oppstått i voksen alder. Hun sier hun ikke kan spise noe, så vi må styre masse med spesialmat når vi skal lage middag til henne, men plutselig så spiser hun noe som hun ikke "tåler" på et annet tidspunkt. Så vet ikke helt hva som er greia. 

Hver gang jeg prater med henne så snakker hun om en ny diagnose som hun tror hun har, og av og til prøver hun å gi meg diagnoser også (noe jeg misliker sterkt). Skapet hennes er stappfullt av medisiner av alle slags sorter. 

Jeg har også lest saker og hørt om folk som har en haug med diagnoser som tilsynelatende ikke henger sammen, men kan det være en sammenheng likevel? Hva er din erfaring? Kan familiemedlemmet mitt hypokonder? Har noen her erfaring med hypokondere?

Les deg opp på hypokondri du,for det er tydelig at kunnskapsnivået hva den lidelsen angår er lik null 

Anonymkode: 72764...89f

• Liker 3
Skrevet

Du er heldig du ts, som ikke har opplevd disse diagnosene på kroppen selv..

Anonymkode: 47af6...ed9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Beklager, men det er ikke vondt ment. Har ikke gitt henne en diagnose, alle andre i familien min mener hun *kan* være hypokonder. Jeg vet jo ikke.

Hun bytter lege hele tiden, fordi hun sier ingen forstår henne og at hun har kjempet for å få diagnosene sine.

Takk til dere andre som har forklart sammenheng mellom de forskjellige diagnosene, det gir mening!

Det er nok noe galt i alle fall. Det er ikke hennes feil at ikke legene har funnet ut hva som er galt og hjulpet henne til å leve greit med det.

Anonymkode: d50a8...989

Skrevet

Er ikke imot at folk har sykdommer og at de må ta litt hensyn til dem, men setter mer pris på ha kontakt med samme folkene som ikke ER diagnosene sine!!! Kjedelig kun høre sykdomspreik!!  

Dessuten har jeg mange ganger lurt selv på om det virkelig er mulig ha SÅ mange diagnoser...- og virker som det er diagnoser på absolutt alt- selv også om det kanskje kan være vanlige følelser en kan få iblandt psykisk...!! 

En ting er sikkert...Legemiddelindustrien tjener rått på alle disse satte diagnosene!! - også på legemidlene de igjen må ta ved siden av pga bivirkningene!!!    

Ja, glad en er frisk! 

Anonymkode: 6ec1f...9d1

• Liker 1
Skrevet

Tror det er større sannsynlighet for å få kronisk sykdom, dersom man har gått lenge med udiagnostisert adhd. Man er jo stresset hele tiden, over mange år.

Skjønner godt at du blir irritert når hun prøver å diagnostisere deg, da.. Kanskje du kan ta det opp med henne? Har en venninne som var litt sånn, med både meg og andre. Men jeg pleide bare å si: «Nei, det tror jeg ikke», eller noe. Og så skifte samtaleemne, etterpå.

Anonymkode: 4f1da...2c6

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo være hun faktisk ER syk?

Det er ganske omfattende utredninger for å få ME/adhd. Så der fikk hun neppe gjennom noe enkelt.

Mye magetrøbbel og smerter er jo helt vanlig med ME. 

Så kan hun jo selvsagt være en spesiell/underlig person i tillegg, og ha helseangst. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...