AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Det har seg sånn at vi er to som driver med renhold sammen. Hun har veldig stor stilling ( 100 ) mens jeg har bare en liten . (25 ) Jeg ønsker egentlig ikke å ha noen større av helsemessige årsaker. Ofte er hun bortreist eller tar ferie. Da må jeg alltid ta hennes jobb. Det er en selvfølge, for andre vikarer finnes ikke. Det gjør at jeg plutselig har en veldig stor jobb. I høstferien hadde jeg lagt planer og tatt en annen type jobb på kveld , men da får jeg plutselig beskjed om at jeg må vaske for henne da hun skal ha ferie. Det var en uke varsel liksom... Jeg liker ikke dette , men samtidig føler jeg ikke at jeg vil svikte en kollega. er det vanlig at kollegaer må jobbe ekstra ved fravær ? Anonymkode: 3b9c8...e83
Sunshineyellow Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 De kan ikke kreve at du jobber når hun er syk eller på ferie. Det er veldig lett for dem når du alltid tar vaktene. Kan også hende at kollegaen din bli sur og irritert på deg, for da er det ikke lett for henne å få fri når hun ønsker. Men det er jo ikke ditt ansvar. 3
Kristin70 Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 Er dette et selskap som dere har startet sammen? Det er ikke uvanlig at kollegaer må jobbe ekstra ved fravær. Dere bør ha en avtale om hvor mye den enkelte skal jobbe og hva som gjøres i ferie/fravær om dere skaffer vikar eller om du tar over. Avtalen bør også inneholde hvor lang tid i forveien at ferie skal avtales.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 Det er også normalt å tenke at en person med en liten stilling er interessert i å jobbe mer. Har du kommunisert at du bare vil ha 25% og ikke mer? I alle mine yrkesaktive år har jeg måtte jobbe mer når kollegaer har ferie.. og de når jeg har hatt ferie. Det er ikke bare å sette inn en vikar på alle typer jobber. Anonymkode: 196a2...96d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 Om det er to stk som driver sammen, så ja, da er det vanlig at man jobber for hverandre ved ferier/fravær. Om dere derimot "bare" er ansatte, så er det bare å si til sjefen "jeg har dessverre ikke mulighet til å jobbe overtid". Anonymkode: e4490...59e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 Har du tatt en skikkelig samtale med henne om det? Om dere ikke klarer løse dette problemet, så må dere nesten slutte jobbe sammen. Anonymkode: 1d946...9e4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #7 Skrevet 13. oktober 2022 i fjor reiste hun og var borte 1.5 mnd. Anonymkode: 3b9c8...e83
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): i fjor reiste hun og var borte 1.5 mnd. Anonymkode: 3b9c8...e83 Hvis hennes reise betyr flere timer på deg så bør du bli spurt først. De kan ikke bare ta utgangspunkt i at det alltid passer. Anonymkode: 7fb39...2c4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #9 Skrevet 13. oktober 2022 Er dere ansatt i samme firma eller driver dere et firma sammen? Anonymkode: 54394...f58
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 Det er klart at det er vanlig å dekke for hverandre, men dere må jo bli enige. Hun kan ikke bare si at da og da reiser jeg bort, så da MÅ du gjøre jobben min. Dette synes jeg du skal ta opp med henne på en ordentlig måte. Si at du synes det blir for mye, og foreslå at dere tar inn en vikar for de vaktene du ikke ønsker. Men hvordan fungerer fellesdriften ellers? For jeg oppfatter det som at dere driver et rengjøringsfirma sammen. Er det sånn at hun gjør alt administrativt, og du (kun) vasker i 25 % stilling? For det at hun går fram på den måten tyder ikke på et likeverdig profesjonelt forhold.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #11 Skrevet 13. oktober 2022 Er du som bestemmer det da, om du skal jobbe mer enn din stillingsprosent. Anonymkode: a2224...d1e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #12 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): i fjor reiste hun og var borte 1.5 mnd. Anonymkode: 3b9c8...e83 Men om vi skal svare deg på hva som er rett og hvordan løse det, så kan du ikke fortsette unngå svare på om dere driver bedrift sammen eller er ansatte... Anonymkode: e4490...59e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #13 Skrevet 13. oktober 2022 Svarene her tar utgangspunkt i at dere driver vaskebyrå sammen, av en eller annen grunn. I og med at du kun har 25% stilling så legger jeg til grunn at dere er ansatt, og da må du gi beskjed til din leder om at du jobber 25% stilling av en grunn, og at du ikke har mulighet til å ta på deg noe ekstra. Arbeidsgiver har ikke mulighet til å pålegge en deltidsansatt 100% (eller 125%?) stilling pga. ferieavvikling, da må de skaffe vikar. I og med at det er snakk om arbeid som kan utføres av ufaglærte burde det ikke være noe problem. Anonymkode: aad0b...f65 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #14 Skrevet 13. oktober 2022 vi driver ikke firma. vi er ansatt. det er ikke mulig å få tak i vikarer. jeg har trygd, men vil ikke si det til dem. Anonymkode: 3b9c8...e83
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #15 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): vi driver ikke firma. vi er ansatt. det er ikke mulig å få tak i vikarer. jeg har trygd, men vil ikke si det til dem. Anonymkode: 3b9c8...e83 Hva du gjør utenom de 25 % du har er helt irelevant. Bare si at du ikke kan jobbe mer enn hva som står i kontrakten. Det er ikke ditt problem at ledelsen ikke klarer skaffe vikarer. Og de har ikke lov å pålegge deg jobbe overtid ved ferieavvikling eller annet planlagt fravær. De kan kun pålegge deg overtid/merarbeid dersom dette er kritisk arbeid hvor det er fare for liv og helse dersom det ikke er nok bemanning. Anonymkode: e4490...59e 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #16 Skrevet 13. oktober 2022 det blir jo stengt om ingen kan vaske.... Anonymkode: 3b9c8...e83
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #17 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): det blir jo stengt om ingen kan vaske.... Anonymkode: 3b9c8...e83 Hvis du er ansatt er ikke det ditt problem, det er det arbeidsgiver som må løse. Anonymkode: 54394...f58 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #18 Skrevet 13. oktober 2022 Med den holdningen "jeg vil egentlig ikke jobbe mer", så håper jeg virkelig ikke du er en av de som får penger til livets opphold fra NAV. For litt selvrespekt har du vel? Anonymkode: 66fb8...c91
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2022 #19 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svarene her tar utgangspunkt i at dere driver vaskebyrå sammen, av en eller annen grunn. I og med at du kun har 25% stilling så legger jeg til grunn at dere er ansatt, og da må du gi beskjed til din leder om at du jobber 25% stilling av en grunn, og at du ikke har mulighet til å ta på deg noe ekstra. Arbeidsgiver har ikke mulighet til å pålegge en deltidsansatt 100% (eller 125%?) stilling pga. ferieavvikling, da må de skaffe vikar. I og med at det er snakk om arbeid som kan utføres av ufaglærte burde det ikke være noe problem. Anonymkode: aad0b...f65 Fordi hun sa at de er to som driver med renhold sammen + at hun "må" overta når den andre er fraværende. Da høres det ikke ut som at de er ansatt i et firma og har en leder, som hun etterpå skrev er tilfelle. Det hadde vært mer klargjørende hvis hun hadde sagt at "Sjefen min sier pålegger meg å steppe inn hver gang kollegaen min er syk eller bortreist, selv om jeg egentlig bare er ansatt i 25 % stilling". Ellers er jeg enig med deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå