Gå til innhold

MR: flekker i den hvite materien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med dette? Jeg fikk etter en MR beskjed om at jeg hadde påfallende mye "flekker i den hvite materien" til å være så ung (29) og det ble tatt spinalprøve pga mistanke om MS. Prøven var negativ, og da var det plutselig ikke snakk om at flekkene var noe problem. Jeg slo meg til ro siden spinalprøven var fin, men nå begynner jeg å bli urolig. Kan prøven vise feil? Kan den eventuelt ikke ha slått ut ennå, og så har jeg MS likevel? Kan flekkene være noe annet? Jeg har selvsagt spurt lege, men blir ikke tatt alvorlig på at jeg bekymrer meg for dette. Skjønner at ingen kan gi meg diagnoser over nett, men vil gjerne høre andres erfaringer med slike flekker og hva det kan være. 

Anonymkode: 7acff...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såkalte hvitsubstansforandringer (små «flekker» er hyppig forekommende, og øker med alder. Man har ikke en full forståelse for hvorfor slike forandringer oppstår, og de kan forekomme ved ulike sykdommer - men også når det ikke er sykdom. Forandringene er med andre ord uspesifikke, og har ikke en spesifikk årsak. MS er en klinisk diagnose, som betyr at man ikke har MS med mindre man har symptomer som er forenelig med MS. Jeg ville ikke bekymret meg noe mer for funnene som ble gjort på MR undersøkelsen din, og ingen vil kunne gi en fullgod forklaring på hvorfor du har flere slike forandringer enn det som er vanlig i din alder. Det vil alltid være de symptomene/nevrologiske utfallene du har som er av betydning, ikke uspesifikke funn på MR.

Anonymkode: f504c...d13

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Såkalte hvitsubstansforandringer (små «flekker» er hyppig forekommende, og øker med alder. Man har ikke en full forståelse for hvorfor slike forandringer oppstår, og de kan forekomme ved ulike sykdommer - men også når det ikke er sykdom. Forandringene er med andre ord uspesifikke, og har ikke en spesifikk årsak. MS er en klinisk diagnose, som betyr at man ikke har MS med mindre man har symptomer som er forenelig med MS. Jeg ville ikke bekymret meg noe mer for funnene som ble gjort på MR undersøkelsen din, og ingen vil kunne gi en fullgod forklaring på hvorfor du har flere slike forandringer enn det som er vanlig i din alder. Det vil alltid være de symptomene/nevrologiske utfallene du har som er av betydning, ikke uspesifikke funn på MR.

Anonymkode: f504c...d13

Tusen takk for svar!

Det er flere symptomer også, det er derfor jeg ble sendt til MR. Mye vagt, som tretthet, men også uforklarlige smerter osv. Er det noen sjanse for at spinalprøven kan være tatt for tidlig? Eller at den kan være unøyaktig? Veldig skremmende å gå med disse greiene i hodet og så forventes å gå fra full alarm og MS prøve, til slapp av, det er sikkert ikke noe.

Vet du om andre tilstander som kan knyttes til sånne flekker? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar!

Det er flere symptomer også, det er derfor jeg ble sendt til MR. Mye vagt, som tretthet, men også uforklarlige smerter osv. Er det noen sjanse for at spinalprøven kan være tatt for tidlig? Eller at den kan være unøyaktig? Veldig skremmende å gå med disse greiene i hodet og så forventes å gå fra full alarm og MS prøve, til slapp av, det er sikkert ikke noe.

Vet du om andre tilstander som kan knyttes til sånne flekker? 

Du bør følges opp med årlige mr i noen år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...