Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #1 Skrevet 1. desember 2005 Jeg prøvde å lage tomatsaus til spagettien idag, men smaken ble så besk. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre med det, eller har noen bedre oppskrifter?
Arkana Skrevet 1. desember 2005 #2 Skrevet 1. desember 2005 Jeg lager tomatsaus på denne måten. Steker hakker løk og hvitløk (noen ganger chili også). Har i en boks hermetiske tomater og noen spiseskjeer tomatpuré, timian, oregano, basilikum, laurbærblad, litt sukker, salt, pepper, ørlite kyllingfond (evt litt hønsebuljong). Lar småkoke en halvtimes tid.
Impala Skrevet 1. desember 2005 #3 Skrevet 1. desember 2005 Denne er god Oppskriften er til 2 personer. 1 boks tomater 1 ss sukker 2 små løk 1 fedd hvitløk 50 gram smør 50 gram fersk parmesan salt og pepper Kok opp tomater og sukker, og la det putre i 15 min. Grovhakk løk og hvitløk og ha det i kjelen. Kok i ca 5 min. Kjør til fin masse med stavmikser el.l Ha i smør og parmesan. (Kom forresten på at det er en stund siden jeg har lagd denne. Det må jeg få gjort noe med!)
Gjest piaf Skrevet 1. desember 2005 #4 Skrevet 1. desember 2005 Når jeg bruker tomatpuré i tomatsaus o.l, pleier jeg å surre den litt sammen med løken etc. før jeg tar i hermetiske tomater. Det runder av den "rå" tomatsmaken noe. Og som i de andre svarene du har fått: Litt sukker er ikke så dumt for å mildne syren i tomatene. Den enkleste tomatsausen til pasta jeg lager, består imidlertid kun av hvitløk og chili som surres i olivenolje, en boks hermetiske tomater, salt og pepper. Trenger ikke koke mer enn 10-15 min. Så kan man "bygge den ut" videre som man vil, feks med oliven, oregano, middelhavsansjos, løk, stangselleri, rotgrønnsaker...
Gjest gjest1 Skrevet 1. desember 2005 #5 Skrevet 1. desember 2005 Når jeg bruker tomatpuré i tomatsaus o.l, pleier jeg å surre den litt sammen med løken etc. før jeg tar i hermetiske tomater. Det runder av den "rå" tomatsmaken noe. Og som i de andre svarene du har fått: Litt sukker er ikke så dumt for å mildne syren i tomatene. ← Mm..dette utgjør en stor forskjell Samme med sukker.
Kvist Skrevet 1. desember 2005 #6 Skrevet 1. desember 2005 Mm..dette utgjør en stor forskjell Samme med sukker. ← Eller finrevne gulrøtter som får surre sammen med løk og evt tomatpure. Pleier å bruke det istedetfor sukker, da kokte gulrøtter smaker ganske søtt. Og river du dem passe fint koker de "bort" i sausen.
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2005 #7 Skrevet 2. desember 2005 Jeg prøvde å lage tomatsaus til spagettien idag, men smaken ble så besk. ← Hvis tomatsausen blir besk, kan du ha i litt sukker, det runder av tomatsmaken og gjør retten mindre besk. dette gjelder særlig hvis du bruker tomatpure.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå