Gå til innhold

Mødres overførte selvbilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det riktig oppdragelse at overvektige mødre nekter jentebarna sine å spise når disse er sultne? Skal overvektige mødre overføre et slankepress på barna sine for å leve seg selv igjen på nytt? Nå må kvinnesamfunnet rette søkelyset mot kvinner ,ikke bare den stygge fæle syndebukken , mannen, hva mener du ? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et barn skal spise når det er sultent, et barn brenner av enorm energi pr dag og skal vokse i tillegg.. 

Skrevet

Jeg kjenner ingen overvektige som nekter barna sine mat. Hvor har du fått dette fra?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er i dag en voksen dame i 50 årene. Min mor var ikke overvektig da jeg vokste opp men har alltid hatt et sykt syn på mat. Dette overførte hun til meg med at jeg ikke fikk spise forskjellige ting. Hvis hun syntes jeg hadde spist nok f.eks et stykke brød fikk jeg et spark i foten. Samme når vi var i selskap. Hun ville ikke jeg skulle spise kake da fikk jeg et blikk og et spark under bordet. Dette medførte at selvtilliten min forsvant. Så enten man har overvektig foreldre enn slanke så går det det ut på det samme. Selv i dag sliter jeg pga det som skjedde. Jeg fikk alvorlig spiseforstyrrelse tidlig, var 11 år da det starta. Brukte 20 år på og komme ut av det. 

Mange foreldre skjønner ikke hva det gjør med et barn når de går på dietter stadig vekk. Barn tør ikke si fra men tror det foreldrene sier og gjør er riktig, men man vet ikke hva som foregår i hodet til barnet. 

Anonymkode: 00602...fbe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Svinet skrev (38 minutter siden):

Er det riktig oppdragelse at overvektige mødre nekter jentebarna sine å spise når disse er sultne? Skal overvektige mødre overføre et slankepress på barna sine for å leve seg selv igjen på nytt? Nå må kvinnesamfunnet rette søkelyset mot kvinner ,ikke bare den stygge fæle syndebukken , mannen, hva mener du ? 

Hvor har du sett at dette skjer, og at mannen blir syndebukk for det? 
Og hvor er det at noen hevder det er rett oppdragelse? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var overvektig og gikk ned masse i vekt selv, men jeg har ikke hatt fokus ovenfor mine barn at de skal begrense matinntak. Derimot har jeg naturlig nok fokus på at de skal spise næringsrik mat, men også forskjellige typer mat. Min datter, som et i en sårbar alder, er en skikkelig foodie som prøver alle typer eksotiske og spesielle retter og smaker med stor nysgjerrighet og glede- ville aldri funnet på å ødelegge den gleden. Sålenge maten hun spiser i hovedsak er næringsrik og god for kroppen er jeg happy. Hun er selvregulerende og spiser det hun trenger.  

Anonymkode: dd25e...75b

Skrevet

Snakk om en tabloid tilnærming - du skisserer det som om det er et vanlig problem at overvektige mødre nekter døtrene sine mat når de er sultne. 

Jeg har venninner og slektninger som har hatt spiseforstyrrelser og et anstrengt forhold til mat. Felles for nærmest alle av disse er at de har hatt mødre som selv var (svært) slanke, og som hadde et vanskelig forhold til mat selv.

Anonymkode: 7fbb3...96d

Skrevet

Foreldre må jo gi barna sine mat. På samme måte som foreldre må gi sine barn mat, skal de heller ikke gi dem feil mat, eller for mye mat. Tenker da spesielt på situasjoner der barnet er overvektig.

Vi har fått beskjed fra helsesøster om at man kan forklare til barn at man ikke trenger spise seg stappmett. Det er nok å spise til det punktet at man ikke kjenner sult mer. Og at det er god omsorg å begrense matinntak til barn som strever med overvekt.

Det er ikke alltid like enkelt å ha overvektige barn, men det kan bli mye verre for barnet om overvekten eskalerer og ender i sykelig fedme.

I dag er det mange barn som strever med vekten, veldig mange begynner å anlegge mage og sideflesk allerede fra 7-års alderen. 

Anonymkode: 011a7...3be

Skrevet

Barnet mitt er litt overvektig (ikke mye - vi snakker om 2-3 kg på en 8-åring). Barnet elsker alt av usunn mat. Ikke krise i seg selv. Barnet elsker også TV/ipad/dataspill og synes sykling og fjellturer er grisekjedelig. Er med på én time fysisk aktivitet i uka i tillegg til gym på skolen. Det er veldig lite sammenlignet med "dengang jeg var ung" og vi lekte ute hver dag. 

Når barnet da i tillegg har fått det for seg at "hvis jeg fremdeles spiser så slipper jeg å starte med leksene" og "hvis jeg fremdeles spiser så kan jeg utsette leggetiden litt til" så ser jeg at det snart går galt vektmessig, og da MÅ jeg jo faktisk starte med matregler for barnet: Max 10 minutter til å spise kveldsmat. Ingen "usunn" mat til kvelds. Ikke lov å ta med mat/godteri på rommet. Når resten av familien er ferdige med å spise middag, så er det lekset om 10 minutter uansett hvor tregt barnet har vært med å spise. For hvis ikke sitter det jo og småspiser i en time, gjerne en brødskive med peanøttsmør/nugatti, "pizzabrød" eller noe annet snacks... 

Og så er jeg litt overvektig jeg også, men jeg vil jo påstå at det er "barnet mitt skal være normalvektig" som er driveren her, ikke et-eller-annet med mitt eget selvbilde? Slanke mennesker blir da ikke gladere for overvektige barn, enn det vi andre gjør?

Anonymkode: 23dc7...212

Skrevet

Har en bonusdatter som har foreldre som har tatt slankeoperasjon og som spiser lavkarbo, og mener datteren skal spise det samme. Datteren er tenåring og har ikke et gram for mye vekt å miste, men de mener at hun må følge dette kostholdet fordi de er overbevist at lavkarbo hjelper for alle.

Hva jeg mener hører de ikke på.

Galskap!

Anonymkode: 498dc...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...