Gå til innhold

– Jeg har veid 158 kilo. Da ble jeg behandlet helt annerledes”

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Har veid over 120 kilo selv. Normalvektig nå, det er så stor forskjell.

Anonymkode: e53c7...b26

• Liker 2
Skrevet

Samme her. Opplever en enorm stor forskjell i respekt, ikke bare av nære, men alt fra butikkansatte til leger, som faktisk gidder å Høre etter. Veide 138, veger nå 80.

Anonymkode: 80721...87e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Har vært nesten normalvektig og er nå svært overvektig. Har dog aldri vært normalvektig i hele mitt liv. Blir ikke tatt seriøst hverken i psykiatrien (er spiseforstyrret med bulimi, men de bare sier «jaja men du er ikke akkurat tynn») eller i somatikken. Er nå på vei ned fra 114 til 102, har en vei igjen. Gleder meg til å bli slankere så jeg kan få hjelp.

Anonymkode: c1447...169

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Ja, jeg fikk beskjed om at jeg fortjente å dø da jeg hadde gått ned 30 kg (fra 170 kg). Ikke gøy.

• Hjerte 11
Skrevet

I enkelte andre land er det homofile osv som får gjennomgå, mens i Norge er man ganske intolerant ovenfor mennesker med et utseende litt utenfor snittet. 

Anonymkode: 38ad6...eb5

• Liker 16
Skrevet

Overvektige blir mest hetset av alle i Norge. 

Anonymkode: 8ea30...6a7

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Dytt

Skrevet
SPOCA skrev (17 timer siden):

Ja, jeg fikk beskjed om at jeg fortjente å dø da jeg hadde gått ned 30 kg (fra 170 kg). Ikke gøy.

Uff. I hvilken sammenheng? 

Anonymkode: 3830d...2a1

Skrevet

Trist at det er slik. Alle fortjener å bli behandlet likt. Jeg har ikke vært i sånn vektklasse, så selv har jeg aldri hørt noe slikt. Men jeg kan tenke meg det er sårende, og det ville nok har gjort meg veldig dårlig psykisk. Hadde garantert søkt trøst i sjokolade.

Jeg liker ikke at noen kommenterer min kropp. Hater det. Har hørt «Hahaha, du har barneføtter». «Du er tynn i ansiktet» (av noen jeg ikke hatt sett på lenge og som var blitt veldig overvektige). Jeg vet jeg har pinglete skjelett, men jeg kan jo ikke sprøyte fillers i føtter og på håndledd! I ansiktet vil jeg ikke.

Jeg er enig med de som sier at det ikke er greit å kommentere andres kropp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uff. I hvilken sammenheng? 

Anonymkode: 3830d...2a1

På butikken. Av en vilt fremmed. Skulle kjøpe meg en sjokolade for å feire.. det var ikke så moro å høre, om jeg kan si det slik.

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Dette er så utrolig å høre om. Jeg håper virkelig ikke jeg (ubevisst) behandler folk annerledes på grunn av vekt. 

Anonymkode: 2903d...5b8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er aldri grei å kommentere andres kropp 😕

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble behandlet helt annerledes som overvektig, jeg var ikke en gang veldig stor (bmi på 26 kanskje). Men fikk nok av stygge kommentarer på byen osv. 

Som slank får jeg mye mer respekt. Har gått opp og ned hele mitt voksne liv. Trist at det skal være sånn. 

Anonymkode: 94484...dbe

• Liker 4
Skrevet

Jeg følte ikke at jeg ble behandlet annerledes da jeg var stor. 115 kg. Er nå 60 kg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble heller ikke behandlet annerledes som overvektig enn som normalvektig. Gått ned 40 kg.

Anonymkode: 3af41...757

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 13.24):

Overvektige blir mest hetset av alle i Norge. 

Anonymkode: 8ea30...6a7

Kilde? :) 

Anonymkode: f9f51...041

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 13.17):

I enkelte andre land er det homofile osv som får gjennomgå, mens i Norge er man ganske intolerant ovenfor mennesker med et utseende litt utenfor snittet. 

Det gjelder både overvektige og undervektige…

Skrevet
Besserwisser skrev (54 minutter siden):

Det gjelder både overvektige og undervektige…

Har jeg påstått noe annet da?

• Liker 1
Skrevet

Så klart blir man behandlet annerledes når man er 158 kilo. Det er godt over tre gabger så mye som meg. Man må bli helt inmobil av så mye fert, noe som påvirker hvordan du behandles, på samme måte som en i rullestol må behandlet litt annerledes (jeg vil f.eks. tenke at jeg alltid har vikeplikt om jeg går mot dem på gata, siden det er lettere for meg å smyge meg til siden).

Med de fleste vennene mine trener vi sammen, løper hit og dit, går i skogen, låner klær av hverandre, diskuterer kosthold, matoppskifter, treningsmetoder. Jeg ser ikke for meg p kunne behandle en på 158 kilo på samme måte?

Anonymkode: a4fa9...845

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...