Pia 51 år Skrevet 13. oktober 2022 #1 Del Skrevet 13. oktober 2022 Hei. Jeg er ei som alltid har ført opp mitt eget årsregnskap helt siden jeg flyttet hjemmefra det må jo være 30 år siden nå. (51 år) Er i dag samboer med en som er veldig treg til det meste. Men jeg har prøvd så godt jeg kan å få han til å ta litt mer ansvar over livet sitt (53 år) Vi har bodd sammen i 12 år. I sommer så fikk jeg han til å ta over bilforsikringer samt mc forsikringene slik at han kan bistå litt han også. Men jeg undrer på om disse regningene ikke blir betalt. Det har hendt før at han "glemmer" å betale regningene sine som feks. mobil og abonnement på blader. Han klarer heller ikke å si opp abonnement - han lar de bare ligge. Så mitt sprs. til dere er: Skal jeg spørre om han har betalt disse? Skal jeg la han finne ut av det selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 13. oktober 2022 #2 Del Skrevet 13. oktober 2022 Det høres enklere ut om han overfører x antall kroner til deg hver måned med en gang han får lønn og så tar du deg av betalingene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #3 Del Skrevet 13. oktober 2022 Du er 51 år og lurer på dette... Troll. Anonymkode: f6bac...6bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Del Skrevet 13. oktober 2022 Hvis det er bil- og mcforsikring så er det dagsmulkter på ubetalte forsikringer/veiavgift så dersom de ikke blir betalt så kan det for det første bli dyrt og for det andre bli megadyrt dersom dere havner i en ulykke og står med regninga på deres bil, den andres bil og eventuelle erstatninger selv. Så mitt råd: Sjekk, spør og grav! Anonymkode: 7084d...037 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 13. oktober 2022 #5 Del Skrevet 13. oktober 2022 Med mindre dere har en mor-sønn fetish så forstår jeg ikke hvorfor du syr puter under armene hans sånn. 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Del Skrevet 13. oktober 2022 Er det felles kjøretøy, eller kun hans egne du har gitt han ansvar for? Hvis du vet at han ikke klarer å betale regninger, så bør du ikke la han passe på felles regninger alene. Og hvis det er meningen at du skal trene han opp i dette, så bør du ha oversikten du også. Ikke bare la han gå helt på sjølstyr. Har han ikke lært i løpet av 30 år som voksen, så trenger han enten ordentlig opplæring eller at noen andre gjør det for han. Anonymkode: c86ec...38d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia 51 år Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 13. oktober 2022 Takk for svar, i tenkeboksen nå! Ikke før sagt det så ringer han meg på jobben for å spørre om passordet mitt til Oda matlevering. Kjente jeg ble skikkelig sint på han. Jeg sa at det må du jaggu klare å finne ut av selv. Logg deg inn selv! Du trenger ikke min bruker for å få til det. jamen jamen... kjente at det var dråpen i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. oktober 2022 #8 Del Skrevet 13. oktober 2022 (endret) Snublefot62 skrev (4 timer siden): Med mindre dere har en mor-sønn fetish så forstår jeg ikke hvorfor du syr puter under armene hans sånn. Det er i beste fall en overforenklet måte å se det på. Det er fakta at enkelte voksne mennesker som ALDRI lærer seg å ta ansvar for regninger. I know, been there med min eksmann. Det var en av grunnene til at jeg valgte å skilles til slutt. I løpet av de 18 årene vi var sammen, tror jeg aldri han noensinne betalte en regning i tide til forfall. Han betalte ALT for sent, og ofte ikke før minst første eller andre purring, eller når det ble sendt til inkasso. For å unngå at jeg skulle bli dratt med ned og ruinert, så sto jeg for hjemmets regningsbetalinger av alle felles utgifter til hus og hjem. Det var jeg nødt til, for uansett hva jeg sa og gjorde i løpet av alle disse årene, betalte han rett og slett aldri i tide. Jeg kunne legge en liten faktura foran han der han satt ved pc-en og si "kan du betale denne, den forfaller i dag". Ja, tar det senere, sier han og legger den på siden av pc-en... og en uke etterpå ligger den der ennå. Enda en uke går, den ligger der og ligger der. Når jeg så spør "Er den betalt?" så er den visst ikke det....Skjedde bare ikke, uansett hvor mye krangler vi hadde om saken. Man gir opp. Noen er uforbederlige. Endret 13. oktober 2022 av Million 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 13. oktober 2022 #9 Del Skrevet 13. oktober 2022 Pia 51 år skrev (1 minutt siden): Takk for svar, i tenkeboksen nå! Ikke før sagt det så ringer han meg på jobben for å spørre om passordet mitt til Oda matlevering. Kjente jeg ble skikkelig sint på han. Jeg sa at det må du jaggu klare å finne ut av selv. Logg deg inn selv! Du trenger ikke min bruker for å få til det. jamen jamen... kjente at det var dråpen i dag Det høres jo ut som du bor med et barn / tenåring . Turn off med man-baby spør du meg . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #10 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg tror heller at det er større sjanse for at du får innvilget ekstra barnetrygd for dette «barnet» enn at han plutselig blir voksen og ansvarlig for sine plikter. Har han problemer med konsentrasjon og oppmerksomhet ? ADHD ? Anonymkode: 05e11...93f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #11 Del Skrevet 13. oktober 2022 Pia 51 år skrev (4 timer siden): Hei. Jeg er ei som alltid har ført opp mitt eget årsregnskap helt siden jeg flyttet hjemmefra det må jo være 30 år siden nå. (51 år) Er i dag samboer med en som er veldig treg til det meste. Men jeg har prøvd så godt jeg kan å få han til å ta litt mer ansvar over livet sitt (53 år) Vi har bodd sammen i 12 år. I sommer så fikk jeg han til å ta over bilforsikringer samt mc forsikringene slik at han kan bistå litt han også. Men jeg undrer på om disse regningene ikke blir betalt. Det har hendt før at han "glemmer" å betale regningene sine som feks. mobil og abonnement på blader. Han klarer heller ikke å si opp abonnement - han lar de bare ligge. Så mitt sprs. til dere er: Skal jeg spørre om han har betalt disse? Skal jeg la han finne ut av det selv? Hvorfor betaler dere nødvendige regninger manuelt? Dere må ha forsikring - legg inn autotrekk. Lag en oversikt over alle regninger i løpet av året dere regner som nødvendige og felles. Forsikring, kommunale avgifter etc. Del årssummen på 12. Lag en felles konto, før over penger månedlig. Sett opp autotrekk på alt som må betales. Ikke betal regningen manuelt. Bortkastet arbeid. Anonymkode: 6d471...7a9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 13. oktober 2022 #12 Del Skrevet 13. oktober 2022 Million skrev (21 minutter siden): Det er i beste fall en overforenklet måte å se det på. Det er fakta at enkelte voksne mennesker som ALDRI lærer seg å ta ansvar for regninger. I know, been there med min eksmann. Det var en av grunnene til at jeg valgte å skilles til slutt. I løpet av de 18 årene vi var sammen, tror jeg aldri han noensinne betalte en regning i tide til forfall. Han betalte ALT for sent, og ofte ikke før minst første eller andre purring, eller når det ble sendt til inkasso. For å unngå at jeg skulle bli dratt med ned og ruinert, så sto jeg for hjemmets regningsbetalinger av alle felles utgifter til hus og hjem. Det var jeg nødt til, for uansett hva jeg sa og gjorde i løpet av alle disse årene, betalte han rett og slett aldri i tide. Jeg kunne legge en liten faktura foran han der han satt ved pc-en og si "kan du betale denne, den forfaller i dag". Ja, tar det senere, sier han og legger den på siden av pc-en... og en uke etterpå ligger den der ennå. Enda en uke går, den ligger der og ligger der. Når jeg så spør "Er den betalt?" så er den visst ikke det....Skjedde bare ikke, uansett hvor mye krangler vi hadde om saken. Man gir opp. Noen er uforbederlige. Joda. Det vet jeg. Men TS driver jo med enabling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia 51 år Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor betaler dere nødvendige regninger manuelt? Dere må ha forsikring - legg inn autotrekk. Lag en oversikt over alle regninger i løpet av året dere regner som nødvendige og felles. Forsikring, kommunale avgifter etc. Del årssummen på 12. Lag en felles konto, før over penger månedlig. Sett opp autotrekk på alt som må betales. Ikke betal regningen manuelt. Bortkastet arbeid. Anonymkode: 6d471...7a9 Vi har en regningskonto samt en brukskonto hver. Alt jeg legger inn i felles regningskontoen har autofakt. Men mc syklene får han nesten stå for selv. Men i og med at han eier alle syklene (4 stk) så ville ikke jeg ha ansvaret for dette Og det var jo fint at han tok bilen i forsikringa også tenkte vi. Hva han har gjort i nettbanken sin vet jeg ikke. Jeg har både vist han samt prøvd å lære han det mange ganger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #14 Del Skrevet 13. oktober 2022 Her kan man sjekke om kjøretøyene man eier er forsikret per i dag. Logger han seg inn om du krever det, eller setter han seg på bakbeina da også? https://tffauto.no/minside/ Anonymkode: fd4e1...7fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #15 Del Skrevet 13. oktober 2022 En voksen mann som ikke klarer å betale regninger? Det er det mest tragiske jeg har hørt på en stund. For å svare på problemstillingen: jeg hadde aldri hatt delt økonomi med noen i utgangspunktet, så hans regninger er hans problem. Anonymkode: 220d8...3c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia 51 år Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her kan man sjekke om kjøretøyene man eier er forsikret per i dag. Logger han seg inn om du krever det, eller setter han seg på bakbeina da også? https://tffauto.no/minside/ Anonymkode: fd4e1...7fd Sjekket nå, men på ha personnr, hans så da får jeg høre/sjekke med han når jeg kommer hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #17 Del Skrevet 13. oktober 2022 Enkelte mennesker fikser bare ikke dette med økonomi og det blir et salig rot, ellers kan de være fantastisk på de aller fleste områder! Jeg har en god venninne som betaler sin mors regninger, være seg telefon, forsikringer, husleie, strøm osv osv mens mor beholder "lommepengene" på egen konto overføres det fast hver mnd til en konto min venninne og søsteren er disponenter på der altså min venninne er den som betaler utgiftene for at det skal gå rundt. Slik har det vært siden mor ble alene rett og slett fordi mor ikke har denne evnen til økonomisk interesse, sans, hva man velger kalle det.. Det TS gjør og det min venninne gjør er omsorg for noen de er glad i, det å hjelpe og ta på seg de oppgaver andre er dårlig på når man selv fikser dem er jo hva et livslangt forhold handler om - å støtte hverandre, og dele på ansvaret. Det er ikke enabling, det er omsorg. Anonymkode: f7342...7ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia 51 år Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter #18 Del Skrevet 13. oktober 2022 Pia 51 år skrev (Akkurat nå): Sjekker nå, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia 51 år Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter #19 Del Skrevet 13. oktober 2022 (endret) Det er flott å være et medmenneske ja, men når det går kun den ene veien. Så vidt jeg vet så er han frisk, han bør kunne klare dette selv. Jeg har også sagt at han kan dele det opp slik at det blir betalt hvert kvartal slik at det ikke blir så mye på en gang. Mon tro hva han har gjort Endret 13. oktober 2022 av Pia 51 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #20 Del Skrevet 13. oktober 2022 Hvis den bilen er din også, eller du er avhengig av å bruke den, så bør du ihvertfall ikke overlate ansvaret til han alene. Plutselig står du der og kommer deg ikke på jobb... Anonymkode: c86ec...38d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå