AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg sitter og regner noen diff-likninger, og har ingen å spørre, så jeg prøver her. I løsningsforslagene står det noen ganger at vi også må sjekke om y kan bli 0. I hvilke tilfeller er det at dette må gjøres? Anonymkode: 0bd59...596
Dusten Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Dette er umulig å svare på uten at vi vet noe mer om hvilken diff-likning det er. Er det en partiell differensiallikning, ordinær differensiallikning, hva er randbetingelsene osv? Legg ut et bilde av oppgaven så kanskje noen kan hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg sitter og regner noen diff-likninger, og har ingen å spørre, så jeg prøver her. I løsningsforslagene står det noen ganger at vi også må sjekke om y kan bli 0. I hvilke tilfeller er det at dette må gjøres? Anonymkode: 0bd59...596 Mener du om y kan bli 0 eller om y er 0. Y = 0 er en løsning som vil dukke opp svært ofte. y' = y vil ha 0 som en av løsningene. Det ser man bare ved å se på ligningen. Er Y = 0 så vil jo Y derifert være lik 0. Anonymkode: 30938...184
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #4 Skrevet 14. oktober 2022 Hvis difflikningen din har f.eks en term y’/y eller lignende, så må man sjekke at man ikke kan få 0/0 f.eks som er udefinert. Anonymkode: ce607...86b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå