Gå til innhold

Ved

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flytta inn i bolig med vedovn. Når jeg har hatt vedfyring tidligere var jeg gift og det var han jeg var gift med som fiksa ved. Så, det jeg lurer på - hvor mye ved trenger jeg for en vinter? Det er 95 kvm over 2 plan og 1 vedovn.

Så, spørsmålet er - hvor mye ved skal jeg kjøpe? Bor et sted hvor det fort kan bli -20 en måned eller to i løpet av vinteren...Og bør det være bjørk? Hvor stor forskjell er det å fyre med bjørk kontra gran?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Harde treslag (målt i kwh/fastkubikk)

• Bøk 3000
  • Eik 2900
  • Ask 2900
  • Lønn 2800
  • Rogn 2700
  • Bjørk 2650

Mykere treslag

• Furu 2350
  • Svartor 2350
  • Selje 2290
  • Osp 2150
  • Gran 2150
  • Gråor 1900

Det må ikke være bjørk, over ser du brennverdi på de ulike treslaga. 
Hvor mye ved du trenger er jo litt etter hvor mye du fyrer og hvor godt isolert leiligheten er. Det finnes noen steder en kan beregne vedbehovet på nett. Google litt

Anonymkode: a3445...bd9

• Liker 1
Skrevet

Tenker at dette er noe du må prøve deg litt frem på - nå er jo vedprisen helt sinnsyk, og om det er mer lønnsomt å fyre med ved eller strøm får du prøve deg litt frem på :)

Hvor mye du trenger avhenger jo veldig om du har tenkt til å fyre hver eneste dag, flere ganger om dagen, hvilken temperatur du skal ha inne etcetcetc...

Jeg bestilte 1500l med bjørk for noen vintre tilbake, jeg burde nok hatt 2000l, men jeg fyrte ikke hver dag, på billige strømdager brukte jeg elektrisk varmeovn. 

Anonymkode: 81786...bf5

Skrevet

Vi har kjøpt to paller bjørk i år også har vi igjen en pall med blandingsved fra i fjor. 

Mange steder er det ikke så mye valgfrihet når det kommer til type ved nå da det fort blir tomt, men all ved brenner og gir varme :)

Anonymkode: b7cfd...668

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...