Gå til innhold

Merkelig mat-oppførsel 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før jeg får tyn av kvinneguiden-politiet 🙈 Jada, jeg vet at jeg må undersøke hos lege osv, har time om halvannen uke, men i tilfelle noen her inne har vært borti noe lignende.. Har ei frøken på 11 år som blir "hangry" men vi snakker ikke litt gretten når hun er sulten.. Går det mer en 2,5-3 timer mellom mat skifter hun nesten personlighet 🙄 Hun er ufin, vrang og generellt sinna. Etter litt mat er hun tilbake til vanlig og trivelig (joda, vi har tatt med alder og pubertet med i øigningen her..) Hun har ikke noen andre tegn på feks sykdommer i diabetes-gaten. Når hun kommer fra skolen, eller om morgenen, er det nesten så hun glefser i seg maten og hun verken snakker med noen eller enser så mye før maten har gått ned. Ellers er hun en vanlig, oppegående jente uten helseplager på noe vis.. Noen som mener noe om dette her inne? 😅

Anonymkode: 60b63...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en sønn som var likedan. Tidligere når han var yngre var han helt uspiselig når han var sulten. 
Nå er han voksen og nå bor han for seg selv.

Skrevet

Har ei på 9 som er lik. Faren er verre. Her har vi fokusert på å lære henne tegnene så hun klarer å sette følelseutbruddene sine i forbindelse med at hun er sulten. Det har hjulpet 🙂 Hun er 100% frisk.

Anonymkode: 31dab...75d

• Liker 2
Skrevet

Hun tåler vel bare dårlig å få fall i blodsukkeret når hun er sulten. Selv blir jeg fysisk syk hvis jeg blir for sulten.

Anonymkode: c3762...133

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som meg. Jeg KLIKKER hibiskus blodsukkeret er lavt. Skifter personlighet som du sier. 

Anonymkode: 36ec7...8d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er da mange som er sånn. Litt mat, og de er gode som gull igjen.

Anonymkode: 72b7f...5e7

Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen, og jeg målte litt høye insulinnivåer. 

Reaktiv hypoglycemi :

Hvis man har en større insulinproduksjon av et måltid enn gjennomsnittlig, og dette insulinet samtidig virker «sterkere» enn hos gjennomsnittspersonen, da vil blodsukkeret synker raskere og mer enn hos folk flest.

Det synker da faktisk så lavt at man får lavt blodsukker, og dette kan gi symptomer som ligner «føling» ved lavt blodsukker hos de med diabetes som bruker insulin eller sulfonylurea-tabletter.

Det er dette som er «reaktiv hypoglykemi», altså lavt blodsukker som respons på mat som har blitt inntatt litt tidligere.

Det er ingen medisiner eller endelig kur mot denne tilstanden som følge av overaktivt/for mye insulin. Du må velge matvarer som gir minst mulig insulinrespons i kroppen etter måltidet. Matvarer som består av lav GI, og mest protein og fett.

https://www.diabetes.no/felles/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/

Anonymkode: 5e752...2c1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er da mange som er sånn. Litt mat, og de er gode som gull igjen.

Anonymkode: 72b7f...5e7

Skjønner at du tenker det, men det er litt "over" vanlig grinete og sulten-sur, det er neste totalt personlighetsforandring, og tydeligvis som en som svart lenger ned ang. lav GI.. det er utrolig forskjell på hva hun spiser.. ei skive brød så snur hun nesten på femøringen, mens noe kjapt som toughurt feks, bedrer litt, men ikke som litt "tyngre" mat..

Anonymkode: 60b63...070

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Høres ut som meg. Jeg KLIKKER hibiskus blodsukkeret er lavt. Skifter personlighet som du sier. 

Anonymkode: 36ec7...8d0

Herregud, det må være utrolig slitsomt å være rundt deg når du ikke har tilgang på mat

Anonymkode: ac8c2...082

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg kan kjenne meg igjen, og jeg målte litt høye insulinnivåer. 

Reaktiv hypoglycemi :

Hvis man har en større insulinproduksjon av et måltid enn gjennomsnittlig, og dette insulinet samtidig virker «sterkere» enn hos gjennomsnittspersonen, da vil blodsukkeret synker raskere og mer enn hos folk flest.

Det synker da faktisk så lavt at man får lavt blodsukker, og dette kan gi symptomer som ligner «føling» ved lavt blodsukker hos de med diabetes som bruker insulin eller sulfonylurea-tabletter.

Det er dette som er «reaktiv hypoglykemi», altså lavt blodsukker som respons på mat som har blitt inntatt litt tidligere.

Det er ingen medisiner eller endelig kur mot denne tilstanden som følge av overaktivt/for mye insulin. Du må velge matvarer som gir minst mulig insulinrespons i kroppen etter måltidet. Matvarer som består av lav GI, og mest protein og fett.

https://www.diabetes.no/felles/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/

Anonymkode: 5e752...2c1

Dette. Hun trenger å spise blodsukkerstabiliserende mat, mer fett og protein, mindre raske karbohydrater. Jeg slet med hyperglykemi før jeg la om kostholdet, ble ikke så sinna, men kunne besvime hvis det gikk mer enn 3 timer mellom måltidene. Nå kan jeg spise en skikkelig frokost, og så gå 7 timer uten mat og merker ingenting. 

Anonymkode: e3a75...7be

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er vel ikke helt unormalt. Den aller minste ting kan gjøre meg rasende om jeg er skrubbsulten, til tross for at jeg egentlig har en veldig god dag. Men jeg er voksen og klarer jo å regulere meg sånn noenlunde, da.

Anonymkode: 0e24e...77c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...