Gå til innhold

Inkasso regning som ikke betales

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med en inkasso regning hvor skyldner verken har eiendeler eller lønn som det kan tas trekk i?

Anonymkode: 692e1...5d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelden øker og øker til vedkommende får inntekt.

Anonymkode: 77669...9f3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjelden øker og øker til vedkommende får inntekt.

Blir det gebyr om og om igjen eller er det bare forsinkelsesrenter som fortsetter å løpe etter en viss tid?

Skrevet

Blir det gebyr om og om igjen eller er det bare forsinkelsesrenter som fortsetter å løpe etter en viss tid?

Det går etter hvert til namsmannen og der legges det på enda mer. Jeg husker ikke alt de legger på, men det er mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går etter hvert til namsmannen og der legges det på enda mer. Jeg husker ikke alt de legger på, men det er mye.

Prøvde å finne ut av dette selv men det var vanskelig å finne ut nøyaktig hvor mye beløpet blir totalt. Vurderer å hjelpe en venn ut av knipe med å betale minimumsbeløp på kredittkortet for denne når hen er uten inntekt, slik at beløpet ikke skal bli uoverkommelig hvis det skulle gå til inkasso i stedet for. 

Skrevet

Denne havner i forliksrådet hvor vedkommende taper mest sannsynlig deretter overføres kravet til Namsmannen der det blir registrert som intet til utlegg og rentene løper til kravet blir betalt   

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Prøvde å finne ut av dette selv men det var vanskelig å finne ut nøyaktig hvor mye beløpet blir totalt. Vurderer å hjelpe en venn ut av knipe med å betale minimumsbeløp på kredittkortet for denne når hen er uten inntekt, slik at beløpet ikke skal bli uoverkommelig hvis det skulle gå til inkasso i stedet for. 

Vel, du holder det kanskje unna inkasso ja... 
Om personen ikke har inntekt, så er det vel stor sjanse for at kredittkortet blir brukt, og rentene blir høyere. 

Ett enkelt regnestykke. 
Coop Mastercard, med 10 000,- i gjeld. 
Minste beløp er 400,- kr. 
Ca 3 års nedbetalingstid, 
Under halvparten av månedlig innbetaling går til å faktisk betale gjeld, resten er renter. 

Bank norwegian er "snillere" med minstebeløp, så de krever kun 300,-. 
Og nedbetalingstiden blir litt over 4 år. 
Litt under 150,- pr måned går til å betale ned gjelden, resten er renter. 
Og rentene på ett 10 000,- blir da omtrent 5000,-. 
Om du betaler minstebeløpet for h*n i ett år, før det går til inkasso, så har du senket beløpet med nesten en hel tusenlapp... 

Joda, det er litt til hjelp, men om 10 000,- til inkasso er overkommelig, så er vel ikke 9000,- veldig mye mer overkommelig? 
Jeg ville i alle fall krevd at kortet klippes, for å bidra med noe som helst... 

Anonymkode: 34714...76a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, du holder det kanskje unna inkasso ja... 
Om personen ikke har inntekt, så er det vel stor sjanse for at kredittkortet blir brukt, og rentene blir høyere. 

Ett enkelt regnestykke. 
Coop Mastercard, med 10 000,- i gjeld. 
Minste beløp er 400,- kr. 
Ca 3 års nedbetalingstid, 
Under halvparten av månedlig innbetaling går til å faktisk betale gjeld, resten er renter. 

Bank norwegian er "snillere" med minstebeløp, så de krever kun 300,-. 
Og nedbetalingstiden blir litt over 4 år. 
Litt under 150,- pr måned går til å betale ned gjelden, resten er renter. 
Og rentene på ett 10 000,- blir da omtrent 5000,-. 
Om du betaler minstebeløpet for h*n i ett år, før det går til inkasso, så har du senket beløpet med nesten en hel tusenlapp... 

Joda, det er litt til hjelp, men om 10 000,- til inkasso er overkommelig, så er vel ikke 9000,- veldig mye mer overkommelig? 
Jeg ville i alle fall krevd at kortet klippes, for å bidra med noe som helst... 

Jeg har full oversikt hvor mye det blir i renter osv. Tar 3 år å nedbetale, er snakk om 15 000 og hele beløpet vil da bli betalt av meg som et lån til denne personen. Personen har ikke tilgang på sitt kredittkort. Og nei, under halvparten går ikke med til å betale gjelden. Minst 2/3 av månedsbeløp går med til å betale gjeld i dette tilfellet, resten er renter.

Skrevet

Jeg har litt kredittkortgjeld etter en litt hard høst og sommer. Jeg skal søke om å få økt boliglånet litt for å få betalt ned den gjelden.  

Anonymkode: 21493...243

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har full oversikt hvor mye det blir i renter osv. Tar 3 år å nedbetale, er snakk om 15 000 og hele beløpet vil da bli betalt av meg som et lån til denne personen. Personen har ikke tilgang på sitt kredittkort. Og nei, under halvparten går ikke med til å betale gjelden. Minst 2/3 av månedsbeløp går med til å betale gjeld i dette tilfellet, resten er renter.

Tenk nøye over å låne andre penger til å betale ned kreditter . Hvis han har en lang historikk med å misbruke penger / kreditter , vil det du gjør kun fungere som midlertidig brannslukking . Sørg vertfall for en kontrakt som sikrer deg at du får tilbake pengene dine . 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

OK, da er det langt høyere minimumsbeløp enn hva som er vanlig på kredittkort. 
Det jeg finner med laveste rente gir 5 år med minimumsbetalingen som du sier du skal betale, og noen hundrelapper mer dersom man skal klare betale ned på 3 år. 

Men om personen ikke klarer betale regningene sine, og ikke kredittkortet sitt, og har inkasso samt ingen inntekt, så er jeg imponert over at du tar sjansen på å låne personen 15 000,-. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har litt kredittkortgjeld etter en litt hard høst og sommer. Jeg skal søke om å få økt boliglånet litt for å få betalt ned den gjelden.  

Anonymkode: 21493...243

Takk for tipset, men denne personen eier ikke bolig.

Skrevet

OK, da er det langt høyere minimumsbeløp enn hva som er vanlig på kredittkort. 
Det jeg finner med laveste rente gir 5 år med minimumsbetalingen som du sier du skal betale, og noen hundrelapper mer dersom man skal klare betale ned på 3 år. 

Men om personen ikke klarer betale regningene sine, og ikke kredittkortet sitt, og har inkasso samt ingen inntekt, så er jeg imponert over at du tar sjansen på å låne personen 15 000,-. 

Minimumsbeløpet ligger nå på 650, men vil minke etter hvert som rentene minker. Personen har ikke inkasso nå, men vil få det om dette kortet ikke blir nedbetalt. Kortet er den eneste gjelden personen har, ingen regninger utenom.

Skrevet

Jeg hadde ALDRI hjulpet andre å betalt deres gjeld, fy faen. Om det så bare er noen hundrelapper. De pengene ser du aldri igjen, og personen kommer til å komme til deg hver gang det er nød. Det hjelper heller ikke stort i lengden at du hjelper med sånne småbeløp, personen må skaffe seg en bedre inntekt.

Anonymkode: 92f99...a21

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (47 minutter siden):

Tenk nøye over å låne andre penger til å betale ned kreditter . Hvis han har en lang historikk med å misbruke penger / kreditter , vil det du gjør kun fungere som midlertidig brannslukking . Sørg vertfall for en kontrakt som sikrer deg at du får tilbake pengene dine . 

Takk for tipset om kontrakt.

Skrevet

15000 kr er ikke veldig mye, så jeg hadde også hjulpet hvis jeg hadde mulighet.

Anonymkode: 62ec5...278

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ALDRI hjulpet andre å betalt deres gjeld, fy faen. Om det så bare er noen hundrelapper. De pengene ser du aldri igjen, og personen kommer til å komme til deg hver gang det er nød. Det hjelper heller ikke stort i lengden at du hjelper med sånne småbeløp, personen må skaffe seg en bedre inntekt.

Anonymkode: 92f99...a21

Jeg er fullt klar over at jeg muligens ikke ser de pengene igjen. Situasjonen til denne personen vil forhåpentligvis være midlertidig, så jeg har ingen planer om å hjelpe i lengden. Det er   jeg som foreslo at hen kunne få seg kredittkort, for å kunne sjekke inn på hotell o.l. så føler meg litt "skyldig" men da jeg foreslo dette så trodde jeg at banken ville innvilge 10 000, ikke 25000 som de gjorde... personen var ung, bare 18 - 19 år...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om han ikke fysisk har tilgang til selve kredittkortet, så kan han logge seg inn på nettbanken og overføre penger til seg selv eller andre.

Anonymkode: 0977e...c67

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Minimumsbeløpet ligger nå på 650, men vil minke etter hvert som rentene minker. Personen har ikke inkasso nå, men vil få det om dette kortet ikke blir nedbetalt. Kortet er den eneste gjelden personen har, ingen regninger utenom.

Ok, ut i fra HI så virket det som personen allerede hadde inkasso, og i tillegg ett kredittkort som var på vei i samme retning! 
Da vil jeg si hele greia stiller seg litt annerledes! 
Men hvis du har råd til å potensielt tape 15 000,-, har du råd til å betale ut kortet med en gang? Så dere begge slipper rentene? Eller i allefall betale større beløper enn minimumsbeløpet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selv om han ikke fysisk har tilgang til selve kredittkortet, så kan han logge seg inn på nettbanken og overføre penger til seg selv eller andre.

Anonymkode: 0977e...c67

Det er jeg som har bankbrikken,og hen har ikke tilgang til internett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...