Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Starter i ny jobb 01.Januar 2023. Gammel arbeidgiver vil betale ut årets opptjente feriepenger i romjulen (de har en policy om at alt MÅ gjøres opp før du går ut døra..) Vet da at jeg må skatte av feriepengene mine (snakk om nesten 100k). Vil jeg få igjen på skatten i 23 da, eller blir der i 24? Kan bli en kjip sommer om det trekkes 50% av disse feriepengene 🧐

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du lønn for desember i desember også?

Skrevet (endret)

Ja. Får lønn den 25 for inneværende mnd. Fastlønn.

Endret av Skyblue7
Mer info
Skrevet

Penger utbetalt i 2022 skattes i 2022 og har du trukket for mye blir det tilbakebetalt i 2023.

Anonymkode: e76a7...8a7

• Nyttig 1
Skrevet
Skyblue7 skrev (4 minutter siden):

Ja. Får lønn den 25 for inneværende mnd. Fastlønn.

Da blir det som AB skriver under her. 

• Nyttig 1
Skrevet

Takk. Var det jeg trodde også, men så var det en kollega som mente at det ville gå ett «skatteår» til før det ble riktig. Får jeg de tilbake før sommeren så går det bo bra. Pengene skal jo uansett spares.

Skrevet
Skyblue7 skrev (12 minutter siden):

Hei!

Starter i ny jobb 01.Januar 2023. Gammel arbeidgiver vil betale ut årets opptjente feriepenger i romjulen (de har en policy om at alt MÅ gjøres opp før du går ut døra..) Vet da at jeg må skatte av feriepengene mine (snakk om nesten 100k). Vil jeg få igjen på skatten i 23 da, eller blir der i 24? Kan bli en kjip sommer om det trekkes 50% av disse feriepengene 🧐

Arbeidsgiveren din gjør alt rett. Og du skatter av feriepenger uansett, foreskjellen er bare om selve utbetalingen er med eller uten trekk (med trekk i opptjeningsår, uten trekk i ferieåret). 

• Liker 1
Skrevet
Skyblue7 skrev (1 minutt siden):

Takk. Var det jeg trodde også, men så var det en kollega som mente at det ville gå ett «skatteår» til før det ble riktig. Får jeg de tilbake før sommeren så går det bo bra. Pengene skal jo uansett spares.

Forsåvidt vil du jo også få for høyt trekk i 2023 siden du ikke vil ha en trekkfri feriepengeutbetaling, så totalt sett har kollegaen din rett. 

Skrevet

Da vil du ha ca 100k mindre i lønn i 2023 og du kan justere skattetrekket ditt. 

• Liker 1
Skrevet
Serafina. skrev (2 minutter siden):

Da vil du ha ca 100k mindre i lønn i 2023 og du kan justere skattetrekket ditt. 

True. Litt mindre lønn i den nye jobben da, så hadde forsåvidt vært gunstigere å fordele det. Men sånn er det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forsåvidt vil du jo også få for høyt trekk i 2023 siden du ikke vil ha en trekkfri feriepengeutbetaling, så totalt sett har kollegaen din rett. 

Sikkert det han tenkte på, men ikke fikk. forklart skikkelig. Jeg vil jo ikke få noe utbetalt i juni 2023 fra ny arbeidsgiver. Så for høy inntekt i 22 og for «lav» i 23.

Skrevet
Skyblue7 skrev (1 minutt siden):

Du får da ikke tilbake alt - pengene skal skattes for, men om det er skattet for mye får du tilbake i 2023. 

Anonymkode: 5155a...34e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får da ikke tilbake alt - pengene skal skattes for, men om det er skattet for mye får du tilbake i 2023. 

Anonymkode: 5155a...34e

Men jeg har jo i prinsippet skatter litt for mye hver mnd i 2022, for at feriepengene skal utbetales «skattefritt»? ( eller, ikke trekkpliktige?)

Skrevet
Skyblue7 skrev (7 timer siden):

Men jeg har jo i prinsippet skatter litt for mye hver mnd i 2022, for at feriepengene skal utbetales «skattefritt»? ( eller, ikke trekkpliktige?)

Ja, feriepengene for 2022 som du fikk i juni. Det ekstra trekket dekker ikke for to utbetalinger.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er ikke for å dekke inn trekk på denne type utbetaling, kun feriepenger utbetalt i ferieåret.

Du har allerede fått en trekkfri utbetaling av feriepenger i år.

Så det er ikke sikkert du får så veldig mye skatt til gode på skatteoppgjøret for 2022.

Det kan du selv sjekke på skattekalkulator.

Skrevet

Nei, det du har trukket "for mye" i 2022 er for feriepengene du fikk utbetalt i forbindelse med årets ferie, ikke for feriepengene du har opptjent i år. 

Anonymkode: bce1b...411

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det du har trukket "for mye" i 2022 er for feriepengene du fikk utbetalt i forbindelse med årets ferie, ikke for feriepengene du har opptjent i år. 

Anonymkode: bce1b...411

Okei, takk for oppklaringen. Jeg trodde man skattet av de samtidig som man oppptjente dem (altså året før de utbetales), men mulig jeg misforsto der. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Skyblue7 skrev (27 minutter siden):

Okei, takk for oppklaringen. Jeg trodde man skattet av de samtidig som man oppptjente dem (altså året før de utbetales), men mulig jeg misforsto der. 

Da har du misforstått, ja.

Lønn skattes som hovedsak etter kontantprinsippet dvs at den skattlegges det året den utbetales. 

Man skatter ikke av opptjente feriepenger før de utbetales uansett om de utbetales i ferieåret eller i opptjeningsåret.

Skrevet

Ikke sikkert du får igjen så mye på skatten. Feriepenger er skattepliktig inntekt. 

Å få to års feriepenger utbetalt samme året, og ingen feriepenger i 2023 kan være ugunstig skattemessig med tanke på trinnskatten. 

Anonymkode: 5ab8e...cf4

Skrevet

Jeg hadde forsøkt å overtale arbeidsgiver om å utbetale dem 1.januar, eller på første lønnsutbetaling i januar for å unngå at det trekkes skatt. Viss feriepengene fører til at du går opp et trinn i 2022, slik at totalt sett skatter mer, bruk det som argument. De fleste arbeidsgivere er fleksibel på dette i slutten av året, da det ikke gir noen gevinst for de å «sitte på» pengene. 

Går ikke det, er det bare å sette pengene på sparekonto og vente på «resten» som du får tilbakebetalt på skatteoppgjøret neste år, gitt at du har trukket nok ellers i året. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...