Gå til innhold

Hvilke undersøkelser ble gjort når du fikk diagnosen fibromyalgi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem gjorde undersøkelsene, hvilke undersøkelser gjorde du, hvor har du smerter og hvordan kjennes smertene ut? Er det vondt når noen tar på deg eller kommer smerten 'innenfra'? 

Anonymkode: 0a8dc...f9f

• Liker 1
Skrevet

Tok ca 15 år fra de første symptomene dukket opp til jeg fikk diagnosen. Er jo en differensialdiagnose, så alt annet skal egentlig utelukkes først. Har på disse årene vært innom fastlege(r), nevrolog, ortoped, psykolog, fysioterapeut, kiropraktor, revmatolog og endokrinolog. Tatt alskens blodprøver, mr, røntgen, ct, allergitester osv. Til sist var det en revmatolog som satte diagnosen. Han undersøkte hele kroppen, kjente på ledd, trykkpunkter og ultralyd på albuer, knær, hender og føtter. Fylte også ut et skjema med symptomer, grundig gjennomgang av sykehistorie og ny runde blodprøver. 

Mine smerter sitter i hovedsak i nakke, skuldre, korsrygg, hofter og knær. I dårlige perioder også i brystkasse, ryggrad, hele armer og bein. Kjennes ut som det sitter veldig dypt, brenner og verker. Stråler og flytter på seg. Ofte som en heftig blanding av gangsperr, betennelse, influensa og fyllesyke - samtidig. Jeg har utslag på alle trykkpunkter, og disse er så ømme at et lett press kan være smertefullt. 

Symptomene kan være ganske forskjellige fra person til person, men man må likevel sjekke av en del bokser. Smertene er som regel det man forbinder med sykdommen, men gud bedre for en lang symptomliste som også følger med😝

Anonymkode: 65e31...860

Skrevet

Har aldri blitt skikkelig undersøkt. Blodprøver og revmatolog, en time og så diagnose.

Anonymkode: 740f3...175

Skrevet

Mamma var innom mange forskjellige leger og tok en haug med undersøkelser på grunn av osteoporose og avaskulær beinnekrose, og den ene ville ta en triggerpunkt-undersøkelse fordi det var en del av "pakken" hans. Vipps så hadde hun fibromyalgi også. Hun trodde hun var mye trøtt fordi hun hadde vondt, hadde mye rar hodepine fordi hun har migrene og at hun var surrete og glemsk fordi hun var midt i overgangsalderen, men det var visst fibroen som gjorde det. Begynte på en medisin som kan hjelpe for noen, og den verste trøttheten, hjernetåka og rare hodepinen roet seg mye ganske kjapt. 😅

Hun sier smertene kan endre seg litt fra dag til dag, men at det generelt er en hul, brennende følelse. På de værste dagene føles det som om kroppen brenner opp fra innsiden samtidig som hun er skikkelig tequila-fyllesyk og har influensa.

Anonymkode: 0c82e...e1f

Skrevet

En venninne fikk diagnosen hos legen, etter at blodprøver og sikkert annet var luka bort. 

Gjest Ms Baxter
Skrevet

Smerter over tid og kartlegging av smertepunkter (det er ikke avgjørende test mer) og sikkert blodprøver. Fikk diagnosen av fastlegen. Fikk diagnosen året jeg gikk på aap, etter å ha vært sykemeldt ett år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...