Gå til innhold

Min filosofi er å ikke betale barna for oppgaver hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at barna mine skal lære å utføre arbeidsoppgaver hjemme fordi de må skjønne at de må bidra til felleskapet i familien. 

Hvis mor og far lager mat, så gjør 5 åringen de oppgavene som passer hans nivå, som å legge leke på plass. 

10 åringen og og 14 åringer får oppgaver på deres nivå.

De får da lommepenger etter hvor modne de er og generell hvor pliktoppfyllende de er. Men ikke basert på faste oppgaver, fordi oppgaver gjør de for familien. 

Det å gi penger for arbeid hjemme, tror jeg noen foreldre gjør, fordi da er det lettere for å få barna til å bidra hjemme. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akryl skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at barna mine skal lære å utføre arbeidsoppgaver hjemme fordi de må skjønne at de må bidra til felleskapet i familien. 

Hvis mor og far lager mat, så gjør 5 åringen de oppgavene som passer hans nivå, som å legge leke på plass. 

10 åringen og og 14 åringer får oppgaver på deres nivå.

De får da lommepenger etter hvor modne de er og generell hvor pliktoppfyllende de er. Men ikke basert på faste oppgaver, fordi oppgaver gjør de for familien. 

Det å gi penger for arbeid hjemme, tror jeg noen foreldre gjør, fordi da er det lettere for å få barna til å bidra hjemme. 

Flott! Helt enig

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at å holde hjemmet i orden er en fellesoppgave for hele familien.  Mor og far får ikke betalt, så hvorfor skal barna få betalt for å rydde sine egne rom og bære ut felles søppel?  

Foreldre som gir barna sine betaling for gode karakterer, vasker og rydding, oppnår kun èn ting.  Barna blir kynisk kalkulerende og gjør ingenting uten å få betalt.    

Det er et sørgelig syn når to 10-åringer ringer på døra di og vil selge deg blomster de har plukket i veikanten for 10 kroner. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

👍

Jeg er 100% enig. Mine barn har alltid måtte bidra hjemme, etter alder og rimelighet. Det vil si, jeg har skjønt at jeg har satt høyere krav til hva de kan ha av oppgaver hjemme enn de fleste har til sine barn, men det var mye fordi de deltok i det meste fra de var veldig små, mest som lek da, og så lærte de selvfølgelig. De var for eksempel 10 år første gang jeg kom hjem til ferdig middag, fordi de har "hjulpet til " på kjøkkenet fra de var små. Når jeg ba/ber dem om noe forventer jeg at det blir gjort, like naturlig som å puste. Det er ingen diskusjoner rundt slikt. De vet at konsekvensene av å ikke gjøre det jeg ber om er at "Nei- barn gir nei- mamma ", så om de sier nei til å bidra i huset sier jeg nei til å hente/kjøre/kino eller lignende når de spør. Har vært så konsekvent på det (ingen straff ellers) at "protester" jeg får er maksimalt "Ikke nå, kan jeg ta det litt senere?", som er ok, bare det blir gjort. 

Lommepenger har derimot en helt annen betydning for læring. Nemlig å disponere penger. Derfor anser jeg det som svært viktig at de har hatt en avtalt fast sum (økt etter alder) som de vet de må forholde seg til og disponere. 

Det er to helt ulike ting å lære, det å delta hjemme og det å disponere sine penger, så jeg skjønner overhodet ikke foreldre som blander de to tingene. De bør ikke ha noe med hverandre å gjøre. 

Det er et stort problem at mange foreldre er slappe med å lære barna begge deler. Å blande de to tingene er også fullstendig tåpelig. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Ok.

Anonymkode: b56c3...09f

• Hjerte 1
Skrevet

Da gjør dere det sånn

Anonymkode: 4ab09...447

Skrevet

Jeg er så enig! 

Anonymkode: 50dcf...c15

• Liker 1
Skrevet

Helt enig! Jeg reagerer også på at barn får penger for å være en naturlig del av husholdningen. Trodde nesten jeg var den eneste. Lommepenger gir jeg for å lære dem å håndtere penger, spare og tenke budsjett. 

Anonymkode: 9e44b...e6c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker faktisk helt motsatt. Jeg gir ikke barna mine penger uten at de må jobbe for det, det faller ikke gratis fra himmelen! Barna mine er pliktoppfyllende, men må lære seg evnen til å jobbe.

Å bidra hjemme kommer som en naturlig læring samtidig som de erfarer verdien av penger. Barn lærer av å etterligne det de voksne gjør, men å faktisk utføre oppgavene selv krever vilje. Hvis de ikke gjør jobben så får de ikke penger, veldig enkelt og bare sunn fornuft tenker jeg!

Anonymkode: f1a7f...b77

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt enig. De må bidra i felleskapet, bet heller ikke en krone for at 7 åringen går med søpla eller hun på 13 vasker badet kun hun bruker! 
Men,gjør de ekstra ting for å «avlaste» meg, feks klippe plenen så kan de vanke noen kr. 

Anonymkode: e23e9...ad4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker faktisk helt motsatt. Jeg gir ikke barna mine penger uten at de må jobbe for det, det faller ikke gratis fra himmelen! Barna mine er pliktoppfyllende, men må lære seg evnen til å jobbe.

Å bidra hjemme kommer som en naturlig læring samtidig som de erfarer verdien av penger. Barn lærer av å etterligne det de voksne gjør, men å faktisk utføre oppgavene selv krever vilje. Hvis de ikke gjør jobben så får de ikke penger, veldig enkelt og bare sunn fornuft tenker jeg!

Og når de blir voksne partnere for noen, og det ikke vanker betaling for å gjøre husarbeid, da tenker du at de likevel har fått et godt grunnlag for å forstå at noe bare må gjøres uten belønning? 

Mine har altså lært seg å jobbe og ta ansvar uten betaling for det, fordi det var viktig for meg å lære dem at noen ting må bare gjøres uten betaling for det. Kun for å være en ok person, som ikke urettferdig belaster andre for det som ikke medfører lønn. Fordi det å bidra hjemme (og også generelt) er det rette å gjøre. 

Å bidra angående husarbeid handler ikke om å være flink til å jobbe, for det er ikke spesielt vanskelig, men om å være en ok person, som ikke lar andre rydde og vaske etter deg, men som bidrar sin del. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er så enig :) fellesskap i familien er så viktig 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Akryl skrev (6 timer siden):

Same shit, different wrapping.

• Liker 3
Skrevet

Jeg betaler heller ikke sønnen min for å gjøre helt normale ting, som å rydde på rommet, eller gå ut med søpla. Enig med deg, ts:)

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (5 minutter siden):

Jeg betaler heller ikke sønnen min for å gjøre helt normale ting, som å rydde på rommet, eller gå ut med søpla. Enig med deg, ts:)

Jeg ser ikke helt forskjellen. Barnet/ungdommen rydder rommet, går med søpla og vasker badet for å bidra. De får ukepenger uansett om de bidrar eller ikke? Hva skjer om man ikke gjør sine oppgaver? Jeg liker idéen om at om man bor sammen, må alle bidra, men jeg forstår ikke hvor pengene kommer fra. Hva skal til for å få penger hjemme hos dere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette. 

Slik får man barn som faktisk er i stand til å gjøre en jobb.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke penger hjemmefra, altså lommepenger. Alt som skulle handles måtte skje igjennom foreldre og så kom det noen småpenger for spesielle ting. Vi vasket rundt huset hver fredag. Var flaut å aldri ha egne penger når de fleste andre hadde  lommepenger husker jeg. Tjente noen kroner på helgejobbing etterhvert.

Anonymkode: dfbde...5a9

Skrevet

Det viktigste er å lære barnet rydderutiner tidlig. Vi startet allerede da barnet var ett år. 

Og for hvert år fikk barnet ekstra oppgaver. Og etterhvert også lommepenger. 

Jeg ser at noen i barnehagen/skole reagerte på at vi startet tidlig. De venter med «barneoppdragelsen» når barnet er i en viss alder, men det tenker jeg er for sent. 

Anonymkode: d5d91...e1c

• Hjerte 1
Skrevet

Her får ungene betaling for ekstra «spesielle» oppgaver, som når 18-åringen støvsuger bilen og rydder huset strøkent på fridagen sin feks. Hun får derimot ikke betalt for vanlige husarbeidsoppgaver som å ta ut av oppvaskmaskinen. 

Anonymkode: 31ea6...6a3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...