Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vårt første barn for snart 5 mnd siden. Den siste tiden har vært utrolig krevende for min del mtp søvnregresjon og tenner. Jeg har nesten krevd at mannen nå MÅ ta tak for å hjelpe meg, hvis ikke går jeg snart på veggen.

Problemet er at jeg opplever at han egentlig vil ha minst mulig med baby å gjøre. Vi har en god periode hatt en rutine hvor baby har sovnet rundt 21.00, noe som har funket fint. Da har jeg fått litt tid på kvelden alene, evt kunne legge meg tidligere. Men det innebærer at baby IKKE kan sove etter kl 17.

Mannen sin måte er å hjelpe med å ta baby på trilletur om ettermiddagene. Det er jo i og for seg fint, men da sovner baby og kan fort sove ett par timer. Det resulterer i at babyen ikke sovner før 23/24 tiden. Mannen sier at han ikke orker å bære eller ligge på gulvet å leke med baby. Han synes det er drit kjedelig. Når han da har kommet hjem fra trilletur, har jeg hatt min fritid- og han har gjort sin "jobb".

Når klokken bikker 22 er han trett å går og legger seg. Hvis jeg ber om å få legge meg tidligere og han tar baby, får jeg til svar at dette er jobben min og at jeg får sove ut hver dag og på ettermiddene. Baby står opp rundt 08.30 hver dag + 3-4 ganger om natten (mannen står opp 07.30/08.00- spørs om han har hjemmekontor eller ikke). 

Så føler egentlig at hele situasjonen har forverret seg etter jeg ba om hjelp 😩 føler absolutt ikke at han ser min side av saken. Jeg klarer ikke sove på ettermiddagene for å hente meg inn. Han mener at jeg får hvilt meg da, så jeg har ingenting å klage på. Nå må jeg sitte oppe på kveldene flere timer lengre enn normalt, så alt i alt får jeg mye mindre søvn og er mye mer sliten. Har spurt pent om han ikke kan gjøre noe annet for å underholde baby, og kanskje unngå trilleturer mtp søvn. Det ble særdeles dårlig mottatt...

Nei, baby sover ikke lengre selv om den legger seg mye senere.

Jeg er så fortvilet og trenger litt råd nå 😞

Anonymkode: c3195...575

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en lat mann. Ærlig talt. Hvordan så han for seg at babytiden skulle være? Jeg har gjort det klinkende klart for min samboer at babyen er like mye hans ansvar, å det eneste han ikke kan gjøre er å amme. Noe annet er jo bare helt uaktuelt. Så dere må få på plass en enighet helst i går om hvordan dere vil ha ting. Spør han om hva han tenker om at du hadde oppført deg på samme måte. Hadde det vært noe særlig for hus og barn? 

Anonymkode: dbb4c...6c4

• Liker 3
Skrevet

Herlighet, for en kjip fyr. Hvor er rausheten?? Hvor er omtanken for kjæresten sin?

Altså... unnskyld meg, men det er jo ikke nødvendigvis sånn at mødre synes det er så jævla SPENNENDE å ligge på gulvet med babyen. Jeg synes heller ikke det er kanonspennende å lese den samme boka om elefanten Bums for 57. gang den dagen, men jeg strekker meg litt og gjør det, fordi en forelder må tåle å kjede seg litt innimellom. 

Anonymkode: 60a3d...e53

• Liker 2
Skrevet

Har det litt sånn jeg og. Vår er snart 3 mnd. Jeg gjør alt med baby, og mannen virker helt uinteressert. Vi har et barn til, og han er flink med dette barnet. Jeg syns min mann virker litt deprimert, og han klarer ikke å knytte seg til baby. Kan det være noe sånn hos din mann og? Jeg har ikke så mange råd, vil bare si du ikke er alene. Det er utrolig vondt å føle seg alene om ansvaret, og det er skikkelig irriterende at menn kan overlate alt ansvaret på mødre bare fordi vi ammer.

Anonymkode: 89890...a73

Skrevet

Så mannen jobber 10 timer hver dag (8 timer jobb pluss 2 timer baby), og har 14 timer fri. Du jobber 22 timer hver dag, og har 2 timer fri. Høres rettferdig ut 😒. At du kan sove på dagtid/kveld er et forferdelig dårlig argument. Jeg kan hvertfall ikke sove på ettermiddagen/kvelden, da sliter jeg med å sovne på kvelden og ender opp med færre timer totalt. Å sove på dagtid er ikke mulig, da babyen min kun sover i bæresjal. Ja, du kan sove litt på natten, men du er likevel «on the clock» og søvnen blir veldig dårlig når den er så oppstykket.

Jeg som mamma synes jo også det er kjedelig å ligge på gulvet å leke. Sånn er det å være forelder, det er mye som er kjedelig, men man gjør det jo likevel. Du har lekt på gulvet hele dagen, og han holder ikke ut et par timer? 

Anonymkode: 5e022...e5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Uten å ta alle menn over en kam, er nok dette ganske klassisk. De tror vi går på fri når vi har permisjon og at alt bare er fryd og gammen. I tillegg mener mange av dem også at mor må ta all nattevåk, for det er tross alt de som skal på jobb på morgenen. 

Forskning har faktisk vist at mødre ikke sover godt hvertfall det første året, selv om barnet ikke våkner ofte, fordi vi går inn i en krisetilstand på lik linje med soldater i krig, som alltid må være på vakt. Det er derfor vi våkner ved den minste lyd eller bevegelse, men mannfolkene våre ikke gjør det. 

Anycow. Min var litt lik, helt til jeg måtte på et jobbarrangement når ungen var 3 måneder, der han måtte ta henne fra midt på dagen, til omtrent midt på natten. Og han var helt utslitt! Delte i hytt og gevær om hvor tøft det hadde vært, og fikk litt sjokk når jeg sa at sånn var det for meg også. Etter det snudde situasjonen litt, og han viste mer forståelse. Men jeg kunne nok forklart meg ihjel uten at det hadde gått inn hos han, han måtte rett og slett oppleve det selv. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...