AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Hvor mye gjeld hadde dere ? Anonymkode: 3d897...0f6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg kjenner to venninner som fikk det. De hadde ca. 450 000 og 800 000 hver. Anonymkode: 7c9fd...bba
TBergh Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Hei. Kan du utdype litt nærmere om hvorfor du lurer på hvor stor gjeld andre som har fått gjeldsordning hadde/her. I utgangspunktet skal ikke gjeldens størrelse spille noen rolle. Det økonomiske kravet til å få en gjeldsordning er om du kan betjene den gjelden du har innefor en rimelig tid uten å "måtte gå fra gård og grunn". Rimelig tid er som utgangspunkt ca 15 - femten år, men det har vært husstander som har fått gjeldsordning hvor begrepet "innenfor rimelig tid" har vært vurdert til 3 - tre år. Vedkommende var da langt over 70 - sytti år, hadde kreft med spredning og ellers generell meget dårlig helse. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Bare lurer fordi jeg har søkt go og lurer på hva de mener er høy gjeld. Om de regner bare summen liksom . Feks hvis man har 1,5 mill så kan det i teorien gå å betale men ikke når man har lønnstrekk.,hvordan regner de ut renter og sånn. så enkelt sagt lurte jeg bare fordi jeg er spent på om det er håp for meg Anonymkode: 3d897...0f6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 TBergh skrev (37 minutter siden): Hei. Kan du utdype litt nærmere om hvorfor du lurer på hvor stor gjeld andre som har fått gjeldsordning hadde/her. I utgangspunktet skal ikke gjeldens størrelse spille noen rolle. Det økonomiske kravet til å få en gjeldsordning er om du kan betjene den gjelden du har innefor en rimelig tid uten å "måtte gå fra gård og grunn". Rimelig tid er som utgangspunkt ca 15 - femten år, men det har vært husstander som har fått gjeldsordning hvor begrepet "innenfor rimelig tid" har vært vurdert til 3 - tre år. Vedkommende var da langt over 70 - sytti år, hadde kreft med spredning og ellers generell meget dårlig helse. Med vennlig hilsen TBergh Hvis man har forbruksgjeld på over 2 millioner er vel en gjeldsordning ganske bankers eller hva tror du? Anonymkode: 6072e...407
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man har forbruksgjeld på over 2 millioner er vel en gjeldsordning ganske bankers eller hva tror du? Anonymkode: 6072e...407 Ikke nødvendigvis. Kommer også an på om det er nyere eller gammel gjeld, om man nylig har tatt opp mer gjeld eller nylig fått lønnstrekk ol. Anonymkode: fdb45...4af
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Kommer også an på om det er nyere eller gammel gjeld, om man nylig har tatt opp mer gjeld eller nylig fått lønnstrekk ol. Anonymkode: fdb45...4af Lønnstrekk til og fra i 2-3 år, siste gjelden er fra ca 2017. Anonymkode: 6072e...407
TBergh Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 (endret) Hei. Gjelden må ikke være nyere enn 2 - to år og ikke utgjøre mer enn 50% av samlet gjeld. Men det kommer an på hva du har lånt penger til. Hvis du har lånt penger til fornuftige ting, slikt som depositum husleie, gått til innkjøp av egen bolig fordi du ikke har hatt noe annet valg, lånt penger for å betale lege, medisiner osv. Hvis du ikke har betalt regninger eller husleie, så ansees dette ikke som lån. Hvis du ser bort fra de forannevnte tingene så er det økonomiske kravet for å få gjeldsordning, at du ikke klarer å betale alle dine regninger og låneutgifter, når de forfaller, altså når fakturaens forfallsdato ikke blir overholdt, og du ikke må ofre noe, f.eks. må flytte langt ut på landet, da er det stor sannsynlighet for at du oppfyller kravet. Men søk på nettet etter gjeldsordningsloven, og Livsoppholdssatser så vil du kunne loven og se hvor mye du eventuelt vil få å leve for pr mnd. I tillegg til det beløpet som står oppført som livsoppholdssats, i rundskrivet, får du også penger til husleie, eventuelt dekket boliglånsutgifter. Om du får en gjeldsordning eller ikke er ikke en "bankers" sak. Din livssituasjon skal sees under ett, og om det vil kunne virke støtende for andre låntakere, skyldnere eller samfunnet ellers. Det siste betyr på godt norsk, om noen andre låntakere (det vil som oftest være kreditorer) synes at du rett og slett ikke skal ha en gjeldsordning, for det vil værre uretferdig for andre som har lån, eller hvis man ser dette opp mot samfunnet på generell basis. Men dette er en skjønnsmessig vurdering av din sak. Du kan ha et punkt som taler i mot at du skal få en gjeldsordning, men da skal det sees på om det likevel kan være formålstjenelig å gi deg en gjeldsordning likevel. Håper dette avklarer noe av det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh Endret 12. oktober 2022 av TBergh Tilleggs informasjon
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 jeg har ca 450000 i gjeld og fikk gjeldsordning, men det er fordi jeg ikke har en krone å gi kreditorer etter husleie, livsopphold, barnehage utgifter, og livsopphold barn har blitt trukket i fra. Jeg er ufør, og har med barnetrygd ca 19000 kr I mnd til sammen. Mest sannsynlig kommer jeg aldri ut i jobb igjen. Dette gjør meg varig ute av stand til å kunne betale ned gjelden. Anonymkode: 81269...eb2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 Dere som er i en gjeldsordning nå i disse dager, med strømpriser, mat og drivstoff som bare øker. Tar dere kontakt for å spørre om å få holde av mere til livsoppholdet, få dekket høyere strømpriser etc? Har man rett til å få hjelp til dette. Anonymkode: 8d6dd...47c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #11 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som er i en gjeldsordning nå i disse dager, med strømpriser, mat og drivstoff som bare øker. Tar dere kontakt for å spørre om å få holde av mere til livsoppholdet, få dekket høyere strømpriser etc? Har man rett til å få hjelp til dette. Anonymkode: 8d6dd...47c Har ikke gjort det nei. Livsoppholdsatsene har ikke økt tror jeg Anonymkode: f436f...9ad
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #12 Skrevet 14. oktober 2022 Mener å ha lest om det, hvis strømregninga overstiger 10% av bokostnadene så kan man få dekekt mer, men det har ikke skjedd. Bil har jeg ikke råd til under gjeldsordning, så drivstoff priser merkes ikke. Anonymkode: 43d65...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #13 Skrevet 14. oktober 2022 1,2mill i lån, god inntekt, belåningsgrad ca 1,5 x inntekt. For høye renter og avslag fra kreditor på rentenedsettelse gjorde at jeg fikk innvilget gjeldsordning. Anonymkode: 6b034...91e
Rhodiola Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 Tråden er slått sammen med tilsvarende emne. Rhodiola, adm.
TBergh Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 Hei. Til de av dere som lurer på om dere kan få tillegg til gols livsoppholdssatser, pga. høye strøm-, drivstoff-, og matutgifter så kan dere det. Dette blir regulert i rundskrivhttps://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-om-ekstraordinare-stromutgifter-ved-gjeldsordning-og-utleggstrekk/id2903539/?fbclid=IwAR06tNfzjJlvid-Yf8-ZyCQ4zQXKlS0FIn0zA6LRntTT3-5cXpJzRZOc_J4 Vær imidlertid klar over at dette rundskrivet ble laget i mars 2022, så dere må kreve å få mer. Andre utgifter som har økt er også drivstoff og matpriser. Disse prisøkningene må det også tas hensyn til. Husk at gol sier at: " Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne." samt gols formålsparagraf, hvor det heter at du skal få kontroll over din økonomi. Det er gols primære formål. Håper dette er til litt hjelp Med vennlig hilsen TBergh 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå