Gå til innhold

Spørsmål til deg med Nymfekakadu

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk vi et nydelig nymfepar i hus. En er allerede i full gang med utforsking og den andre begynner jeg å lure på om er en statue 😆.

Det er derimot to spørsmål jeg ikke finner noe klart svar på:

1. Finner de frem til vannet selv eller må det vises på en måte?

2. Skal de ha det mørkt om natten eller må det være litt lys på. Her ser jeg det er delte meninger.

Anonymkode: 007cd...56e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. De finner nok ut av det

2. Undulater får ofte «nattskrekk» med full flaksing midt på natten om det er helt mørkt, jeg har aldri dekket til mine fugler og latt det være litt lys på (kakadue, amazonpapegøye og undulater) 

Anonymkode: 482e7...d95

Skrevet

Takk. Håper det. De har ikke rørt vannet i dag.

Når det gjelder nattlys fant jeg faktisk en artikkel nå i kveld der det står at bekmørke er det ideelle for at de ikke skal være på "vakt" om natten og dermed få bedre søvn. Det ble anbefalt å prøve frem da noen opplever nattskrekk som du skriver.

Får prøve litt frem og håpe på at mine slipper panikken.

Dekket over buret da det står i stuen oh det ser ut til å være det riktige for disse så langt. Roet seg fort og begynte med koselyder.

Skrevet

Så fremt du ikke har gjemt bort vannet pleier de ikke ha noen problemer med å finne det. 

Mine har det helt mørkt, men jeg ville hatt på et lite lys frem til de er blitt husvarme. Jeg dekker aldri til buret om natta, fugler har klart å skade seg eller dø ved at de drar løs tråder de vikler seg inn i. 

Anonymkode: 6227c...89f

Skrevet (endret)

Nymfer er bare så utrolig fine. ❤️ De finner nok vannet selv i buret. Jeg bruker ikke håndklær men slår av lyset i rommet.

Endret av Lea
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

2. Skal de ha det mørkt om natten eller må det være litt lys på. Her ser jeg det er delte meninger.

Du har fått mange gode svar, men jeg vil kommentere denne.

Vi har teppe på, og forklaringen er biologisk. 

Får min nymfe-hunn mer enn  8-9 timer med lys (dagslys eller kunstig er likegyldig) blir hun en eggleggingsmaskin.

Hun la 23 egg i løpet av et tidsrom på 16 uker da hun fikk 10-12 timer med lys.

Da måtte vi enten begrense lysmengden, eller la henne gjennomgå et kirurgisk inngrep.  

Anonymkode: f1ed8...7a0

Skrevet

Har forsøkt to netter med et mørkt laken som dekker sidene som ikke er vendt mot veggen. Det er så langt kjempesuksess. Tar det på 20/20.30 og da senker roen seg helt med en gang. Litt hissing når det tas på og av men det er ikke annet å forvente. Har alltid et lys på ute i gangen noe som gjør at det slipper inn ørlite lys. (De står i stuen).

Men så over til neste spørsmål. Nå er vi på tredje dagen og jeg har ikke sett de røre verken mat eller vann. Jeg er ikke bekymret for mat enda da de temmes med hirse og er begge glad i det. Men vannet er det verre med.

Jeg har både vann og mat høyt oppe der de stort sett holder seg samt i bunnen av buret nå i starten. De har ikke vært i nærheten av det.

Jeg tenker å flytte vannet innerst i buret i tilfelle det er usikkerheten som gjør det, men problemet da er at jeg må hele veien inn for å hente den ut noe som kan bli enda mer stressende. Ellers så kommer jeg også til å kutte opp litt agurk i håp om at de får i seg litt væske på den måten.

Har dere noen andre gode tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...