Gå til innhold

Hvilken årsmodell har jeg? Skjønner ingenting.. ioniq

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hyundai ioniq. Når den ble kjøpt, 2019 mod og på lånet står det 2019.

Registrert første gang i Norge: august 2018

Står på nett at det 10 ende tegnet i chassisnummeret skal gi informasjon om årsmodell. Bokstaven er K, som da sier 2020. 

så, hvorfor står det 2018, om det er 2019 mod? 

Anonymkode: 604b9...d0f

Skrevet

Modellen kan være 2019 selv om bilen er fra høst 2018. Den reelle alderen til bilen er jo fra når den er registrert (2018). 

Anonymkode: a557c...e50

• Liker 1
Skrevet

Bokstav K som nummer 10 i chassisnummeret betyr 2019, ikke 2020.

Modellendring skjer gjerne i mai/juni. Dvs at en bil registrert etter gitt dato i mai eller juni 2018 er en 2019 modell. 

En 2019 modell bil er produsert mai/juni 2018 til mai/juni 2019. 2020modell er fra mai/juni 2019 til mai/juni 2020 osv... 

Anonymkode: 635d7...261

• Nyttig 1
Skrevet

Derfor har man gjerne to felt som omhandler dette på Finn, både årsmodell og dato for førstegangsregistrering. 

Anonymkode: c8b0c...aa5

Skrevet

Du er nå hjulpen, TS, men bare til info: "Årsmodell" er en litt ubrukelig referanse. Amerikanerne gjorde det til en greie på 50-tallet, da de begynte å selge neste års "årsmodell" i inneværende år for å få folk til å bytte bil fortere. Intetsigende greier. Gå etter produksjonsdato istdf.

Anonymkode: c84b8...6cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er nå hjulpen, TS, men bare til info: "Årsmodell" er en litt ubrukelig referanse. Amerikanerne gjorde det til en greie på 50-tallet, da de begynte å selge neste års "årsmodell" i inneværende år for å få folk til å bytte bil fortere. Intetsigende greier. Gå etter produksjonsdato istdf.

Og biler som ble solgt som årets modell når det egentlig var fjorårets, ble også kalt "overliggere". Det høres kanskje bedre ut enn fjorårets ;)

Årsmodell forteller også litt om utseendet, utstyret og karosseriet til modellen. De som kjenner bilene, kan se på karosseriet og da "lese" årsmodellen ut i fra det. 

Anonymkode: 13b38...f8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og biler som ble solgt som årets modell når det egentlig var fjorårets, ble også kalt "overliggere". Det høres kanskje bedre ut enn fjorårets ;)

Årsmodell forteller også litt om utseendet, utstyret og karosseriet til modellen. De som kjenner bilene, kan se på karosseriet og da "lese" årsmodellen ut i fra det. 

Anonymkode: 13b38...f8e

Det har du rett i, men det er kanskje ikke noe som folk flest orienterer seg etter i f.eks. en FINN-annonse? Dette blir i så fall bare gjetting fra min side dog.

Skrevet

Min bil ble førstegangsregistrert i 2010, men er en 2011-modell. Helt vanlig da de gjerne starter å selge den nyeste modellen i slutten av året eller som noen over her sier i mai/juni (ikke satt meg sånn veldig inn i det). 

Anonymkode: 028a1...a70

Skrevet

Min ble førstegangsregistrert i 2012, men er en 2013-modell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...