AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg har en jente på 18 som jeg opplever som langt mer umoden enn sine jevnaldrende. Jeg opplever at den tidlige tenåringsfasen med hjernen under ombygging kommer først NÅ - ikke for flere år siden da jevnaldrende var der. Hun har vært "enkel" å ha med å gjøre tidligere, så jeg trodde vi slapp unna de største problemene. Men NÅ er vi der at hun er skikkelig distré, glemmer beskjeder som blir gitt, sier en ting men gjør noe annet, trasser, er kresen på mat og andre ting jeg forbinder med tidligere ungdomsår. Jeg trodde at man begynte å bli mer oppegående og selvstendig når man var 18, men jeg opplever henne ikke sånn. Det bekymrer meg at hun potensielt skal flytte hjemmefra for å studere om et års tid, for sånn som det er nå kan jeg ikke se for meg at hun skal klare seg på egenhånd. Hun har hatt litt angstproblematikk og var i den forbindelse gjennom en utredning for autisme, uten at man fant holdepunkter for det. Er det noen som har erfaring? 🤷♀️ Anonymkode: 66839...7d8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Høres ikke så ille ut. Har en stedatter på over 20 som virkelig ikke klarer seg selv på egenhånd. Hun sliter psykisk. Klarer ikke å ta vare på seg, jobber ikke, studerer ikke, pusser ikke tenner, dusjer sjeldent, spiser veldig usunt osv. Og ønsker ikke hjelp annet enn penger. Utrolig trist å se på. Når datteren din flytter for å studere vil hun nok ha en bratt læringskurve. Det går nok bra. Hjernen er ikke ferdig utviklet før 25, så hun har enda noen år igjen. Og hvis du er veldig bekymret, ta en rolig samtale med henne for å se om det er noe annet galt som plager henne. Anonymkode: 79405...78c 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 La henne modnes. Og ikke gjør som anonym bruker over her; stå å se på at vedkommende ikke pusser tenner. Vær tilgjengelig, ikke kommenter alt hun gjør feil, støtt henne i studievalg. Ta kontakt, selv når hun ikke vil. Gjør samværet til noe positivt hver gang, selv om hun ikle gjør initiativ til å gi tilbake. Kan være hun trenger deg litt ekstra i perioder. Det er tøft å oppdage st man har kommet dit i livet hvor forventningene presser på. Prøv hjelp henne å møte forventningene på en fornuftig måte. Anonymkode: ccec8...30b 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Bare vanskelig med mat, eller går hun ned i vekt og? Jenter som har angst er utsatt for å utvikle spiseforstyrrelser. Anonymkode: abb78...a6c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): La henne modnes. Og ikke gjør som anonym bruker over her; stå å se på at vedkommende ikke pusser tenner. Vær tilgjengelig, ikke kommenter alt hun gjør feil, støtt henne i studievalg. Ta kontakt, selv når hun ikke vil. Gjør samværet til noe positivt hver gang, selv om hun ikle gjør initiativ til å gi tilbake. Kan være hun trenger deg litt ekstra i perioder. Det er tøft å oppdage st man har kommet dit i livet hvor forventningene presser på. Prøv hjelp henne å møte forventningene på en fornuftig måte. Anonymkode: ccec8...30b Hva skal man gjøre når et voksent menneske ikke vil ha hjelp, ikke pusser tennene sine og som i tillegg har flyttet ett stykke unna? Stå ved siden av henne hver morgen og kveld å tvinge henne? Kom gjerne med råd, for vi er nå rådvill etter alt vi har prøvd. Anonymkode: 79405...78c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 Høres ut som klassisk jente med adhd eller add. Da ser man ofte ikke problematikken før det kommer tilleggsproblematikk som angst eller annet. Jeg har en gutt med adhd og umoden er ordet. Alt kommer senere enn hos jevnaldrende. Trenger mer tid på å bli trygg, men kommer etter og er en fin fyr. Tar igjen de andre med god støtte men trenger lengre tid. Jeg har bare tenkt at han må jeg nok holde i og støtte lengre enn de andre. Ikke sammenligne med andre barn på samme alder, men med seg selv. Jobbe litt som de er litt yngre med en trygg hånd samtidig som man dytter forsiktig fremover. Anonymkode: 341ed...7aa
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skal man gjøre når et voksent menneske ikke vil ha hjelp, ikke pusser tennene sine og som i tillegg har flyttet ett stykke unna? Stå ved siden av henne hver morgen og kveld å tvinge henne? Kom gjerne med råd, for vi er nå rådvill etter alt vi har prøvd. Anonymkode: 79405...78c spørs om det er så mye å gjøre når hun først han flyttet. Det blir jo kun kjipt for henne med mange turer til tannlegen etter hvert 😕 Anonymkode: 341ed...7aa
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 Klassisk oppførsel når man står foran store endringer i livet. Hun tester dere for å få bekreftelse på at dere er der for henne uansett. Anonymkode: 247f1...43c 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #9 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Høres ikke så ille ut. Har en stedatter på over 20 som virkelig ikke klarer seg selv på egenhånd. Hun sliter psykisk. Klarer ikke å ta vare på seg, jobber ikke, studerer ikke, pusser ikke tenner, dusjer sjeldent, spiser veldig usunt osv. Og ønsker ikke hjelp annet enn penger. Utrolig trist å se på. Når datteren din flytter for å studere vil hun nok ha en bratt læringskurve. Det går nok bra. Hjernen er ikke ferdig utviklet før 25, så hun har enda noen år igjen. Og hvis du er veldig bekymret, ta en rolig samtale med henne for å se om det er noe annet galt som plager henne. Anonymkode: 79405...78c Hvor tidlig hjernen modnes er individuelt. Jenters hjerne modnes ca 3 år før gutter. Jeg har en bekjent som flyttet hjemmefra og klarte seg selv som 16 åring og kjenner andre som fikk barn som tenåring og klarte seg. Anonymkode: 8af88...d1d 1
Gjest Chicchi Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 He he, jeg var også sånn, modnet mye senere enn mine venninner. Foreldrene min var bekymret og forsøkte å hindre meg i å flyr redet (uten å lykkes, heldigvis). Rundt 25 tok jeg igjen de andre, da hadde jeg fått oppleve en stor del av verden, kjærlighetssorg, vennskap som kom og gikk og sånne ting. La hennes modnes i egen takt, du. Ingenting i veien med å ha et ungt sinn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå