Gå til innhold

Slitsomt på arbeidsplassen (relasjoner og kulturforskjeller)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skriver den her da dette dreier seg om jobb relasjoner. 

Jeg startet å jobbe på cafe ved siden av studiene mine (som er i tyskland) 3 år siden. Jeg jobber alene på søndager og med sjefen på lørdager. Jeg jobber kun 1 -2 helger hver mnd. Jeg har jobbet så og si hele livet fra jeg var 15 år, ved siden av studier i Norge. Så jeg vil si at jeg er ganske dreven på kundeservice, tar ting lett og ser på meg selv som positiv og imøtekommende. 

Jeg kommer som regel veldig godt overens med sjefen min. Men siden jeg er i Tyskland har jeg definitivt slitt til tider med å forstå den tyske kulturen (til tross for at jeg flere tyske venninner som jeg er glad i). Det er helt vilt hvor frekke kunder kan være og helt vilt hvor konfliktsky kunder er! Hvis jeg lager f.eks lager en for sterk kaffe til en av stamkundene (det første året) , har jeg opplevd at de går direkte til sjefen å klager når hun kommer på jobb på mandag enn å si ifra til direkte. I begynnelsen vurderte jeg nesten å sette opp et skilt "Hvis du ikke liker kaffen, vennligst gi beskjed så prøver jeg å lage den slik du vil ha den".  Jeg sa også ifra til de fleste kundene at de måtte si ifra til meg. Jeg sa også til sjefen at hun må be de om å si ifra til meg. Hvordan ellers skal jeg lære alle de forskjellige preferansene hver enkelt har?! .. Det har også vært episoder den dag i dag, spesielt med kvinner, hvor jeg blir sett ned på når jeg jobber.. Jeg har også tenkt at det kan ha med å gjøre at jeg er Norsk og at min tysk ikke er perfekt (men den er ganske bra). 

Nå som jeg har vært der lenge er det lite klage, da jeg har blitt veldig flink på kaffe. Jeg gir alltid 100% på jobb og er alltid hjelpsom og imøtekommende med kundene. Siden jeg tar studier på siden har jeg flere ganger hatt lyst til å slutte da jobben betaler lite ifh til hva jeg kunne fått andre steder. Jeg har blitt litt på grunn av at jeg er kjent med jobben og litt fordi sjefen sliter med å finne folk. Jeg vet også at kafeen gikk litt dårlig i sommer og flere ganger utbetalte jeg meg selv mindre (en halv-time mindre i lønn) egentlig kun av "dum-snillhet", da jeg bryr meg om sjefen. Nå over til hovedpoenget: 

Vi er tre stykker som jobber på denne kafeen pluss sjefen min. Mine andre kolleger og jeg jobber aldri sammen, da vi har forskjellige dager. En dag kom en av de ansatte inn når jeg jobbet for å ha seg en kaffe (han jobber fulltid med sjefen), jeg mistenker han gikk inn for å sjekke på meg av en eller annen grunn. Jeg var sjuk denne dagen (groggy), men jeg dro på jobb fordi jeg visste at ingen kunne steppe inn.

Kollegaen raser inn, i dette øyeblikket har jeg satt meg ned. Han begynner å skrike til meg: "Hvorfor du ikke hadde satt ut alle stolene ute!!?" (det var dårlig vær og lite kunder). Jeg forklarer han at det har vært lite kunder hele dagen og  i min logikk ser det ikke bra ut hvis det er stappet fult av stoler utenfor kafeen men ingen kunder, så jeg satte to stoler inn. Han sa at det kan jeg absolutt ikke gjøre! Så sier han "hvorfor har du ikke tatt på utelyset?!!" , fortsatt skriking. Jeg sier "Det er lyst ute! " . Han svarer surt tilbake "Da ser det stengt ut!!" . Jeg bærer de to stolene ut og setter på lyset. Han stormer ut.  Jeg var helt sjokkert og paff. Tenkte å sende melding til sjefen.. Da han var skikkelig stygg mot meg. Jeg droppet det og bestemte meg for å ta det helgen deretter. 

Jeg drar på jobb.. Jeg begynner å forklare henne sjokket over oppførselen hans. Hun sier "Ja, han har fortalt meg alt.. ". Hun begynner å si at min kollega ringte henne nesten gråtende fordi han nå "ENDELIG" har skjønt hvorfor kafeen går dårlig! Det er visst min skyld. JEG,  som jobber en helg i hver måned.  Derfor omsetter de ikke like mye. Hun sa at det er kjempe viktig at jeg ALLTID setter ut alle stolene, og tar på lyset ute selv om det er lyst ute. Noe jeg som regel alltid gjør med noen unntak. Jeg forklarte min side av saken og begynte å grine. Kom hjem og vurderte å slutte da jeg syntes det var helt vilt at hun og min kollega legger skylden på meg, til tross for at jeg betaler meg selv ut mindre + at jeg har hatt lyst til å slutte men blir tryglet om å bli fordi min sjef ikke klarer å finne flere folk. 

Nå til helgens episode. Masse kunder hele søndagen. Jeg skulle bake cookies, en ny sort jeg aldri har bakt før. Oppskriften stod på tysk og var skrevet med "lege-skrift", jeg skjønte ikke bæret. Skrev en hyggelig lapp om at jeg ikke forstår hva det står og spør om de kan lage en ny lapp som er skrevet mer tydelig. 

Får en forbanna melding fra kollegaen min som da jobber på mandagen  "Hei kjære xxx (sarkastisk). Det er greit at du ikke har laget cookies siden du ikke forstod hva det stod. Men da MÅ du lage noe annet. Dette går virkelig ikke!!" .  Her var jeg på ferie. 
Dagen etterpå får jeg melding av sjefen med samme regle, så begge har da skrevet til meg om det samme. Jeg tror nemlig hun er litt "redd" for sin ansatt , på en rar måte.  Jeg lager alltid alt jeg skal lage, med unntak av denne dagen fordi, på toppen av å ikke forstå oppskriften, kom det kunder hvert 2 minutt. 

Jeg skal jobbe denne helgen og kjenner at frustrasjon bobler i meg. Jeg har fått så nok. Og jeg vil at sjefen skal forstå frustrasjonen min og behandle meg med respekt.. Hvordan ville du lagt dette frem? 

Anonymkode: 3256f...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg vekk derfra. 
Du skylder sjefen din ingenting. 
Nå har det begynt en streber der som ikke skyr noen midler for å dominere butikken. 
Si opp og se deg heller etter en annen deltidsjobb. 
Du har god erfaring

Anonymkode: 4ae96...89c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner at du vil gjøre en god jobb, men av og til er det like greit å gi opp og finne seg noe annet. Det høres ut som du lett kan få sparken derfra snart pga en eller annen absurd grunn. Finn et annet sted og si opp. 

Anonymkode: 3dd1a...8bf

Skrevet

Hvis sjefen virkelig tror at det er du og ditt ene skift i måneden som er grunnen til at det går dårlig så er jeg enig i at du snart vil bli bedt om å slutte uansett, for det er i tilfelle ganske alvorlig. Da kan du like gjerne slutte selv. Du har tenkt tanken mange ganger og du tror du vil få bedre lønn et annet sted. Det høres ut som den beste løsningen.

Anonymkode: a07e2...407

• Nyttig 1
Skrevet

Flytt tråden til karriere og arbeidsliv 

Den skal ikke ligge under samliv

Fuck sjefen din,  bytt jobb eller drit i hva sjefen tenker om deg så lenge du får betalt 

Anonymkode: eb7ec...fcc

• Liker 3
Skrevet

Be sjefen din dra til helvete og finn deg en ny jobb. Seriøst, du jobber der en helg i måneden, det er ikke så mye inntekt å tape. Samt er det lett å få ny jobb i serviceyrket. Har jobbet 25 år i den bransjen, de behandler folk på bunnen som dritt. Det finnes grenser for hva man skal finne seg i for luselønn. 

Anonymkode: e1603...225

Skrevet

Kjære deg, slutt umiddelbart! Vær så snill. Jeg blir rasende av å lese dette. Det er overhodet ikke normal oppførsel fra noen. Bare slutt og KOS deg med at sjefen din mangler folk. Det skulle de tenkt på før de var så uproffe og jævlige. Sjappa går jo SELVSAGT ikke dårlig fordi alle stolene ikke stod ute i drittvær en søndag. Dessuten driver vel Tyskland på med strømsparing eller? Så skal de ha lysene på ute når det er lyst??? 

Vær så snill, ikke lær degselv at det er noe vits å jobbe et drittsted. Jeg snakker av erfaring. Kom deg vekk og til en jobb der du settes pris på.

Anonymkode: abacb...fad

• Nyttig 1
Skrevet

Hva har dette med samliv og kjærlighetsrelasjoner å gjøre???

Anonymkode: 44409...d88

Skrevet

Ut fra dere du skriver,  mistenker jeg lott atdin kollega gjør et eller annet på jobb som ikke er hyggelig for kundene. Som mulig er årsaken til at det går dårlig. Og febrilsk leter etter en syndebukk. Å skylde på deg som jobber en til to dager i uken sier vel egentlig sitt. Godt mulig du har rett , at sjefen er  litt redd den ansatte, og prøver å glatte over det hele for å unngå flere konflikter. Høres ikke ut som en kollega som tar til seg noen ting.

Du får ta deg en tur på fritiden, og kjøpe deg en kopp og litt å bite i. Kreves du full pris, og den ansatte kjefte på deg når du kommer som kunde, så har du vel egentlig fått svar der

Anonymkode: deb19...120

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...