Gå til innhold

Feber og barnehage (igjen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen virket sliten og lei i ettermiddag, målte 38,2 ved leggetid. Jeg er alene, ingen av de faste barnepasserne har fri og jeg bør på jobb pga. noen møter som ikke kan utsettes. Burde holde barnet hjemme i morgen, men hvis hen er feberfri i morgen tidlig så klarer jeg ikke avgjøre hva jeg burde gjøre. Synes det ofte er så vanskelig å prioritere mellom jobb og barnet. Føler meg som den største unnasluntreren om jeg er hjemme med et barn som kunne vært i barnehagen.

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 02088...55e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert adopsjon? 

Anonymkode: 85ed2...582

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En unge som er sjuk skal ikke i barnehagen! Vanskelig å prioritere mellom barnet og jobb? Really? Ta deg sammen😡

Det er to vidt forskjellige ting å være hjemme med litt feber og redusert allmenntilstand, og det å være i en barnehage med masse mennesker, støy og aktiviteter… du burde gå litt inn i deg selv å starte med å tenke over prioriteringene dine. 

Jeg sender aldri ungen min i barnehagen med feber eller nedsatt allmenntilstand. Har jobbet lenge nok i barnehage til å ha sett hvor grusomt det er for ungene å være der i alt maset gjennom dagen når de er i dårlig form… Alltid en dag uten feber før jeg sender i barnehagen igjen. 

Anonymkode: f25f3...720

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ungen virket sliten og lei i ettermiddag, målte 38,2 ved leggetid. Jeg er alene, ingen av de faste barnepasserne har fri og jeg bør på jobb pga. noen møter som ikke kan utsettes. Burde holde barnet hjemme i morgen, men hvis hen er feberfri i morgen tidlig så klarer jeg ikke avgjøre hva jeg burde gjøre. Synes det ofte er så vanskelig å prioritere mellom jobb og barnet. Føler meg som den største unnasluntreren om jeg er hjemme med et barn som kunne vært i barnehagen.

Hva hadde du gjort?

Du burde prioritere barnet ditt foran jobben. Et barn som hadde feber i kveld selv om det var bare litt feber, skal ikke i bhg før det har vært over 24 t uten feber. Så derfor skal ikke barnet i bhg selv om det ikke har feber evt i morgen tidlig. 

og ja noen ganger må man ta sykt barn dager selv. Faktisk de aller fleste ganger må man ta de selv, evt dele med far. Barnepass kun i sjeldne tilfeller.

Det er ikke så lenge siden barnet vårt var hjemme en hel uke fra bhg pga feber og forkjølelse. Han hadde typisk 38,3 -38,5 hver kveld en uke i feber, men var ofte feberfri på dagtid. Selvfølgelig sendte vi han ikke i bhg selv om han var feberfri på dagen. Jeg tok 3 dager med sykt barn, og pappaen tok 2. Hadde jeg vært alene hadde jeg tatt Alle 5.

Ungen min kommer foran jobb.

Endret av tussi84
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En unge som er sjuk skal ikke i barnehagen! Vanskelig å prioritere mellom barnet og jobb? Really? Ta deg sammen😡

Det er to vidt forskjellige ting å være hjemme med litt feber og redusert allmenntilstand, og det å være i en barnehage med masse mennesker, støy og aktiviteter… du burde gå litt inn i deg selv å starte med å tenke over prioriteringene dine. 

Jeg sender aldri ungen min i barnehagen med feber eller nedsatt allmenntilstand. Har jobbet lenge nok i barnehage til å ha sett hvor grusomt det er for ungene å være der i alt maset gjennom dagen når de er i dårlig form… Alltid en dag uten feber før jeg sender i barnehagen igjen. 

38 i kveld trenger ikke bety noe feber i morgen. Tro meg, jeg vil heller være hjemme med barnet enn å dra på jobb, men jeg vil heller ikke være ei sånn som bruker enhver anledning til å sluntre unna jobb og gir småbarnsforeldre dårlig rykte.

• Liker 5
Skrevet

38 i kveld trenger ikke bety noe feber i morgen. Tro meg, jeg vil heller være hjemme med barnet enn å dra på jobb, men jeg vil heller ikke være ei sånn som bruker enhver anledning til å sluntre unna jobb og gir småbarnsforeldre dårlig rykte.

Almenntilstanden er jo tydeligvis ikke god, feber eller ei imorgen tidlig. Hvilket rykte du skaper på jobben din burde du faktisk gi blanke i, du har et barn som er totalt avhengig av deg og du burde begynne å prioritere riktig. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Almenntilstanden er jo tydeligvis ikke god, feber eller ei imorgen tidlig. Hvilket rykte du skaper på jobben din burde du faktisk gi blanke i, du har et barn som er totalt avhengig av deg og du burde begynne å prioritere riktig. 

Ja... Men i morgen er hen sikkert i toppform og suser rundt her, som er det som pleier å skje. Er det virkelig ingen andre som synes det her er en vanskelig avveining? Alle bare brenner av sykt barn-dager uten å gruble et sekund?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja... Men i morgen er hen sikkert i toppform og suser rundt her, som er det som pleier å skje. Er det virkelig ingen andre som synes det her er en vanskelig avveining? Alle bare brenner av sykt barn-dager uten å gruble et sekund?

Nei, det er ikke vanskelig fordi et barn med nedsatt allmentilstand og feber skal holdes hjemme og være feberfri 24 timer før det vender tilbake til barnehage, det handler ikke kun om ditt barn, men andre barn som ikke trenger å bli smittet, ansatte og barn med kroniske sykdommer/ sårbare situasjoner… Har selv et barn jeg har måttet holde hjemme unødvendig mye pga folk sender ungene i barnehagen med sykdom, og barnet mitt er i en situasjon hvor hen er ofte innlagt på sykehus og skal gjennom flere omfattende operasjoner. Risikoen for smitte kan vi ikke ta, og jeg syns det er forbanna tragisk at jeg må holde barnet mitt unna barnehagen bare fordi andre foreldre kun tenker på seg selv og jobben sin. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
tussi84 skrev (11 minutter siden):

Du burde prioritere barnet ditt foran jobben. Et barn som hadde feber i kveld selv om det var bare litt feber, skal ikke i bhg før det har vært over 24 t uten feber. Så derfor skal ikke barnet i bhg selv om det ikke har feber evt i morgen tidlig. 

og ja noen ganger må man ta sykt barn dager selv. Faktisk de aller fleste ganger må man ta de selv, evt dele med far. Barnepass kun i sjeldne tilfeller.

Det er ikke så lenge siden barnet vårt var hjemme en hel uke fra bhg pga feber og forkjølelse. Han hadde typisk 38,3 -38,5 hver kveld en uke i feber, men var ofte feberfri på dagtid. Selvfølgelig sendte vi han ikke i bhg selv om han var feberfri på dagen. Jeg tok 3 dager med sykt barn, og pappaen tok 2. Hadde jeg vært alene hadde jeg tatt Alle 5.

Hva gjør du når det blir flere slike runder da? Bruker opp dagene fort.

• Liker 1
Skrevet

Barnet bør ha en feber fri dag hjemme før barnet drar i barnehagen. Det er ditt ansvar som foreldre.                 

Og er du egentlig klar over, at om du sender barnet ditt i barnehagen og barnet ikkje er helt frisk, så kan barnet smitte ganske mange andre barn eller smitte voksene som jobber i barnehagen. Da må barnehagen sette inn vikar, om der er vikarer å oppdrive og det er ikkje ofte der er! Tenk over hvordan det er... 24 barn... To voksene og om de er heldige en fremmed voksen... Kvalitet? Sikkerhet? Pedagogisk tilbud? 

Anonymkode: 73f7a...7e4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikke noen vanskelig avveining når barnet har over 38 grader nå i kveld. Da er det ingen tvil om at barnet bør være hjemme i morgen. 
Barnets beste bør være første prioritet. 

Anonymkode: ceb15...48e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke vanskelig fordi et barn med nedsatt allmentilstand og feber skal holdes hjemme og være feberfri 24 timer før det vender tilbake til barnehage, det handler ikke kun om ditt barn, men andre barn som ikke trenger å bli smittet, ansatte og barn med kroniske sykdommer/ sårbare situasjoner… Har selv et barn jeg har måttet holde hjemme unødvendig mye pga folk sender ungene i barnehagen med sykdom, og barnet mitt er i en situasjon hvor hen er ofte innlagt på sykehus og skal gjennom flere omfattende operasjoner. Risikoen for smitte kan vi ikke ta, og jeg syns det er forbanna tragisk at jeg må holde barnet mitt unna barnehagen bare fordi andre foreldre kun tenker på seg selv og jobben sin. 

Det forstår jeg må være slitsomt og frustrerende. Jeg tipper det er tenner som er årsak til feber her nå, men det spiller egentlig ingen rolle. Jeg lar meg dessverre ofte presse av jobben og det er dumt.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Burde tenkt på det før du fikk barn da. At det faktisk krever at du tar deg av det barnet og gir det det det trenger 

Anonymkode: 4e391...40c

• Liker 2
Skrevet

Jo, klart det er fleire som vert usikker. Og ja, ein har berre eit gitt tal dagar å ta av. 
Eg tenker korleis natta vert og allmenntilstanden imorga er avgjerande. Litt slapp og et mindre enn vanleg, då vert vi heime. Fin almenntilstand men framleis litt feber, då vert vi heime. Ingen feber, fin allmenntilstand og sove heile natta, då vert det barnehage. Men hadde nok prøvd å henta tidleg. 

• Nyttig 1
Skrevet

Sånn er livet

Anonymkode: 339be...c9d

• Liker 1
Skrevet

Det forstår jeg må være slitsomt og frustrerende. Jeg tipper det er tenner som er årsak til feber her nå, men det spiller egentlig ingen rolle. Jeg lar meg dessverre ofte presse av jobben og det er dumt.

Ja det er det. Jeg har forsåvidt ikke vært på jobb på over 1 år, å kunne ikke tenkt mindre på mitt fravær, jeg har valgt å sette barn til verden og barna er første pri. Sykdom oppstår, og det er bare sånn livet er… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

syns ikke det er vanskelig i det hele tatt. Barnehagens retningslinjer sier her at barnet må være 24 t uten feber + god allmenntilstand før det skal tilbake i bhg. Omsorg for barnet mitt kommer alltid først. 

Og ja både jeg og far har brukt opp syk barn dager for dette året. Barnet er jo omtrent syk en gang hver mnd, og alt fra 1 -6 dager hver gang. Omgangssyke, forkjølelser med feber/dårlig allmenntilstand, corona, Et par barnesykdommer med feber. I tillegg har vi brukt mange dager hjemme fordi vi har vært syke selv (mye mer enn normalt), og ofte har vi blitt smittet av barnet. 

Istedenfor å tenke på hvor mye fravær det har blitt så prøver jeg heller å tenke at de to første årene i bhg er unntakstilstand, og at ungen ikke blir like mye syk når han blir eldre. 

• Liker 3
Skrevet
tussi84 skrev (23 minutter siden):

Feberfri dag har mange bhg gått bort fra

Anonymkode: e63ac...5a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

blir hjemme. Og det har vært flere runder med 5 dager borte fra bhg allerede i år. Når sykt barn er brukt opp bruker vi feriedager eller ulønnet permisjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barn SKAL være feberfri i 24TIMER før de sendes i barnehagen. 

Tar sykt barn dager uten å tenke meg om engang, jobb er faktisk ikke viktigere enn barn. At noen i det hele tatt synes det valget er vansklig er for meg totalt ubegripelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...