AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #61 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men dette er jo ærlig talt din feil. Det burde aldri tatt to timer, og det er ditt ansvar å sørge for. Du som voksen må være tilstede. Sette i gang barnet med konkrete oppgaver. Hjelpe barnet i gang. Ta deler av jobben så det ikke blir overveldende. Hank inn ungen om det blir distrahert av andre ting. Og sørg for at ryddingen går fort og nokså effektivt. Overgangen mellom aktiviteter, og å håndtere tidsstyring for dagen - det er din jobb. Om dere skal ha tid til å bade/spise kake så må jo du, den voksne, sørge for at ting ikke sklir ut, prioritere ønsker om aktivitet osv Se på din egen overskrift? ‘Dette blir vel ikke riktige konsekvenser?’ Å gi konsekvenser vil bli lest som å gi straff. Mulig du ikke mente det sånn, men det er et vanlig uttrykk og slik blir det oppfattet. Anonymkode: f1b06...5b5 Ja og det ble jo prioritert at bad og kveldsmat var viktigere enn kake i går kveld. idag er vi mer på lag ,det var nok mye med lek og sykdom oppå det igår. Anonymkode: cf0be...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #62 Del Skrevet 13. oktober 2022 Har ikke lest alle innleggene men her er hva jeg ville gjort: lag litt moro rundt ryddingen. Du er selvsagt med og veileder. Si at nå setter vi på en sang og innen den er slutt skal alle lekebilene være oppi esken. Da har man en konkret oppgave og må skynde seg. Å si til små barn at de må 'rydde' - det funker ikke, de vet jo ikke hva det betyr å rydde. Det må være små, overkommelige oppgaver. Ryddingen i klistremerkene, hvordan foregikk det og hva var målet? Har de masse klistremerker i en boks og hadde dratt dem utover? Skulle de sortere dem etter motiv eller noe? Bruk samme metode der - før denne sangen er ferdig - eller før alarmen ringer om 3 minutter - skal alle klistremerkene være plukket opp fra gulvet og samlet i boksen. Det er ikke så viktig at det blir stor orden i den boksen - den kan jo settes inn i en hylle eller et skap. Anonymkode: 7e8c3...f74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #63 Del Skrevet 13. oktober 2022 Konsekvensene er helt fine. Det er sånn konsekvenser skal være. Ikke en ulogisk straff, som ikke har noe med saken å gjøre. Å lære seg at hvis man somler og ikke blir ferdig med oppgavene i tide, så rekker man kanskje ikke andre ting er helt innafor. Men, ungene dine er alt for små. De har ikke kommet dit rent utviklingsmessig, at de kan klare å gjøre dette uten voksen støtte. Så om noen år, så blir dette bra. Og du må fortsatt støtte minstemann selv om eldste har blitt større. For det er ikke storesøsken sin oppgaven å oppdra yngre søsken. Anonymkode: 1059b...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #64 Del Skrevet 13. oktober 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Nei, ikke sliten i lek. Sliten ved rydding og ved påkledning om barnet egentlig ikke vil. Anonymkode: cf0be...d52 Da er jo bare «sliten» det samme som kjedelig. Det kan man faktisk jobbe med å dempe. Du bør jobbe med å utvikle utholdenheten til barnet slik at det orker å gjennomføre kjedelige oppgaver. Her må du jobbe over tid. Snakk med barnet på en hyggelig måte om at vi alle må gjøre kjedelige oppgaver. Det er viktig at barnet får en forståelse av at det er viktig i det lange løp. Skolen vil bli rimelig tøff om man velger minste motstands vei hver gang. Samtidig bør man øve på å rydde/kle på seg osv. sammen med barnet Anonymkode: 98249...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 13. oktober 2022 #65 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå ble ikke turen avlyst direkte av at de ikke ryddet. og heller ikke kaken. Tiden gikk og jeg ser at det ble dumt. Men som skrevet har jeg og et annet barn også omgangssyke, så da ble det slik denne gangen. Jeg sa aldri at om du ikke rydder så blir det ikke tur og heller ikke kake. Men som nevnt går jeg ikke tur ned til elva da det ble mørkt og det var den dagen prat om 30 klistremerker som barnet skulle plukke opp. Jeg ryddet med 2 åringen ellers. Og igår var det hobbyboksen som barnet ville gjerne leke med men sa også at barnet skulle rydde opp. Og jeg sa ja om det ble med å ryddet. Det ble tilslutt at jeg ryddet opp restene og de badet, spiste mat og da var det over leggetid allerede. Slik ble det igår, og vi pratet om at vi skulle spise kake nå idag.🙂 Hva ville du gjort da? Anonymkode: cf0be...d52 Jeg skrev et svar lenge opp, men mulig det druknet i alt annet. Jeg ville vært mer aktiv deltakende i ryddingen så dere ble ferdig og kunne gjøre det dere hadde planlagt. Jeg ser du føler deg kritisert i denne tråden, og jeg vil understreke at jeg ikke syns du virker «slem» eller opptatt av å straffe dem. Mer at jeg tror du hadde vært tjent med å være tydeligere og mer frampå i de situasjonene du nevner. Hvis dere har en plan, men barna surrer rundt og gjør ikke som de har fått beskjed om og så får de i tillegg er innfall om å bade. Vel, det er jo helt greit å si at man da må utsette kake. Men litt rart for meg at ting bare skjer tilfeldig. Og mine barn ville hvertfall opplevd det som en straff om jeg avlyste kake. Om de glemmer hele greia og er fornøyde med bading i stedet, er jo det ok. Men om de sitter igjen slukøret fordi det ikke ble kake, ville jeg syns det var dumt. Leste nå at du og et barn til hadde omgangssyke, og da ville jeg ikke lagt opp til verken tur eller kakespising i utgangspunktet. Da handler det jo bare om å «overleve» dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #66 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Konsekvensene er helt fine. Det er sånn konsekvenser skal være. Ikke en ulogisk straff, som ikke har noe med saken å gjøre. Å lære seg at hvis man somler og ikke blir ferdig med oppgavene i tide, så rekker man kanskje ikke andre ting er helt innafor. Men, ungene dine er alt for små. De har ikke kommet dit rent utviklingsmessig, at de kan klare å gjøre dette uten voksen støtte. Så om noen år, så blir dette bra. Og du må fortsatt støtte minstemann selv om eldste har blitt større. For det er ikke storesøsken sin oppgaven å oppdra yngre søsken. Anonymkode: 1059b...42d Jeg støtter minstemann. og eldste. Jeg skrev jo at jeg ryddet ellers med minste da eldste plukket klistremerkene. Anonymkode: cf0be...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #67 Del Skrevet 14. oktober 2022 Vera Vinge skrev (12 timer siden): Jeg skrev et svar lenge opp, men mulig det druknet i alt annet. Jeg ville vært mer aktiv deltakende i ryddingen så dere ble ferdig og kunne gjøre det dere hadde planlagt. Jeg ser du føler deg kritisert i denne tråden, og jeg vil understreke at jeg ikke syns du virker «slem» eller opptatt av å straffe dem. Mer at jeg tror du hadde vært tjent med å være tydeligere og mer frampå i de situasjonene du nevner. Hvis dere har en plan, men barna surrer rundt og gjør ikke som de har fått beskjed om og så får de i tillegg er innfall om å bade. Vel, det er jo helt greit å si at man da må utsette kake. Men litt rart for meg at ting bare skjer tilfeldig. Og mine barn ville hvertfall opplevd det som en straff om jeg avlyste kake. Om de glemmer hele greia og er fornøyde med bading i stedet, er jo det ok. Men om de sitter igjen slukøret fordi det ikke ble kake, ville jeg syns det var dumt. Leste nå at du og et barn til hadde omgangssyke, og da ville jeg ikke lagt opp til verken tur eller kakespising i utgangspunktet. Da handler det jo bare om å «overleve» dagene. Det ble spurt om vi kunne spise kake etter badet og da sa jeg at det blir for sent og vi må spise kake neste dag. Det var helt ok og de fortsatte og koste seg i badekaret. Beklageligvis har flere blitt smittet og kaken venter fortsatt. 🤮 Anonymkode: cf0be...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 14. oktober 2022 #68 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 7.58): At jeg ikke følte det ble noe bra. Få råd på hvordan det ellers kan gjøres. Men å få beskyldninger om at jeg straffer barna og slik da vil jeg rette opp i det med å svare. Ingen av barna fikk den beskjeden om at dere ikke rydder blir det ingen kake. Det ble sagt at vi må rydde opp det lille før kake, så ville de ha kveldsbad og da var det ikke rom for både kake og kveldsmat før natta. Vi skal prøve en annen vri med rydding nå idag. Kanskje det blir bedre 🙂 Jeg ville aldri skrevet denne tråden om jeg var slem mot barna, straffet de og elsket å bruke makt. Anonymkode: cf0be...d52 Hvem har beskyldt deg for å straffe barna?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #69 Del Skrevet 14. oktober 2022 Reign skrev (21 minutter siden): Hvem har beskyldt deg for å straffe barna?! Straff er ikke et stygt ord. mange tenker automatisk på fysisk straff når de hører ordet, og det er selvfølgelig ikke lov, men ordet straff omfatter alle typer sanksjoner, også disse som mange har begynt å kalle "konsekvenser". Konsekvenser er egentlig det som følger automatisk av handlingen (Konsekvensen av manglende rydding er rett og slett rot), så når mor sier at det ikke blir kake eller tur i skogen når barna ikke har ryddet, er dette straff. Det er jo fullt mulig å gå tur i skogen og spise kake selv om det er rotete, men mor nekter barna dette. Hvis mor ikke hadde visst at barna ikke hadde ryddet (om alt rotet var inne på rommet deres og hun ikke hadde sett etter for eksempel), ville de fått både tur i skogen og kake. Mange (nesten alle?) bruker straff i større og mindre grad i barneoppdragelsen. Det er helt vanlig, og ikke ulovlig på noen som helst måte. Anonymkode: a163c...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 14. oktober 2022 #70 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Straff er ikke et stygt ord. mange tenker automatisk på fysisk straff når de hører ordet, og det er selvfølgelig ikke lov, men ordet straff omfatter alle typer sanksjoner, også disse som mange har begynt å kalle "konsekvenser". Konsekvenser er egentlig det som følger automatisk av handlingen (Konsekvensen av manglende rydding er rett og slett rot), så når mor sier at det ikke blir kake eller tur i skogen når barna ikke har ryddet, er dette straff. Det er jo fullt mulig å gå tur i skogen og spise kake selv om det er rotete, men mor nekter barna dette. Hvis mor ikke hadde visst at barna ikke hadde ryddet (om alt rotet var inne på rommet deres og hun ikke hadde sett etter for eksempel), ville de fått både tur i skogen og kake. Mange (nesten alle?) bruker straff i større og mindre grad i barneoppdragelsen. Det er helt vanlig, og ikke ulovlig på noen som helst måte. Anonymkode: a163c...04d Straff er absolutt et negativt ladet ord. Straff er tross alt en negativ reaksjonsform på uønsket oppførsel eller handling. Straff er heller ikke en del av moderne barneoppdragelse. Derfor lærer man barn om hva konsekvensen av deres (manglende) handlinger er. Man kan skille mellom direkte og indirekte konsekvenser. Direkte konsekvenser er ting som at rommet vil være rotete om man ikke rydder det. Indirekte konsekvenser vil være ting som at den ansvarlige foresatte har avklart at rommet skal ryddes før kake kan spises. Å bestemme at rommet skal ryddes før det blir tilbudt kake er derfor ikke straff. Det er heller det motsatte, nemlig belønning for positiv atferd. Straff er i de fleste tilfeller ikke ulovlig som en del av barneoppdragelsen, men det er ikke hensiktsmessig i det hele tatt. Menneskehjernen forstår lite av konseptet straff, spesielt en hjerne som ikke er fullt utviklet før den er 25 år og kan forstå konsekvenstenkning fullt ut. Belønning utløser derimot dopaminer, noe som er mye enklere for et lite barn å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #71 Del Skrevet 14. oktober 2022 Reign skrev (1 time siden): Straff er absolutt et negativt ladet ord. Straff er tross alt en negativ reaksjonsform på uønsket oppførsel eller handling. Straff er heller ikke en del av moderne barneoppdragelse. Derfor lærer man barn om hva konsekvensen av deres (manglende) handlinger er. Man kan skille mellom direkte og indirekte konsekvenser. Direkte konsekvenser er ting som at rommet vil være rotete om man ikke rydder det. Indirekte konsekvenser vil være ting som at den ansvarlige foresatte har avklart at rommet skal ryddes før kake kan spises. Å bestemme at rommet skal ryddes før det blir tilbudt kake er derfor ikke straff. Det er heller det motsatte, nemlig belønning for positiv atferd. Straff er i de fleste tilfeller ikke ulovlig som en del av barneoppdragelsen, men det er ikke hensiktsmessig i det hele tatt. Menneskehjernen forstår lite av konseptet straff, spesielt en hjerne som ikke er fullt utviklet før den er 25 år og kan forstå konsekvenstenkning fullt ut. Belønning utløser derimot dopaminer, noe som er mye enklere for et lite barn å forstå. Ærlig talt, "indirekte konsekvenser vil være ting som at den ansvarlige foresatte har avklart at rommet skal ryddes før kake kan spises", det der er bare semantiske spissvindigheter for å unngå å kalle en straff en straff. Straff er selvfølgelig negetivt (for den som rammes av det), men straffereaksjoner brukes i alle mulige sammenhenger i samfunnet, barneoppdragelsen ingen unntak. Straff er et helt ok ord å bruke, man behøver ikke kambuflere dette med ordet "konsekvens". Anonymkode: a163c...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #72 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Straff er ikke et stygt ord. mange tenker automatisk på fysisk straff når de hører ordet, og det er selvfølgelig ikke lov, men ordet straff omfatter alle typer sanksjoner, også disse som mange har begynt å kalle "konsekvenser". Konsekvenser er egentlig det som følger automatisk av handlingen (Konsekvensen av manglende rydding er rett og slett rot), så når mor sier at det ikke blir kake eller tur i skogen når barna ikke har ryddet, er dette straff. Det er jo fullt mulig å gå tur i skogen og spise kake selv om det er rotete, men mor nekter barna dette. Hvis mor ikke hadde visst at barna ikke hadde ryddet (om alt rotet var inne på rommet deres og hun ikke hadde sett etter for eksempel), ville de fått både tur i skogen og kake. Mange (nesten alle?) bruker straff i større og mindre grad i barneoppdragelsen. Det er helt vanlig, og ikke ulovlig på noen som helst måte. Anonymkode: a163c...04d Mor nekter barna dette? Klokken gikk og barna koste seg med andre ting. Jeg har som nevnt ikke sagt at om de ikke rydder blir det ikke tur eller kake. Men tiden gikk og de badet i stedenfor. Anonymkode: cf0be...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #73 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mor nekter barna dette? Klokken gikk og barna koste seg med andre ting. Jeg har som nevnt ikke sagt at om de ikke rydder blir det ikke tur eller kake. Men tiden gikk og de badet i stedenfor. Anonymkode: cf0be...d52 Da misforsto jeg, sånn jeg leste hovedinnlegget trodde jeg du hadde sagt til barna at de ikke fikk gå på tur (eller spise kake) hvis de ikke ryddet i tide. Da hadde det vært en straff (eller en "indirekte konsekvens fastsatt av foresatte" om man foretrekker det). Hvis barna var like fornøyd med å få bade var det naturligvis ingen straff. Anonymkode: a163c...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 14. oktober 2022 #74 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ærlig talt, "indirekte konsekvenser vil være ting som at den ansvarlige foresatte har avklart at rommet skal ryddes før kake kan spises", det der er bare semantiske spissvindigheter for å unngå å kalle en straff en straff. Straff er selvfølgelig negetivt (for den som rammes av det), men straffereaksjoner brukes i alle mulige sammenhenger i samfunnet, barneoppdragelsen ingen unntak. Straff er et helt ok ord å bruke, man behøver ikke kambuflere dette med ordet "konsekvens". Anonymkode: a163c...04d Straffereaksjoner brukes ikke i "alle mulige sammenhenger i samfunnet". Vis til noe sted i samfunnet der man blir ilagt straff om man ikke har brutt en regel som er hjemlet i lov. Beklager, men du er totalt utdatert når det kommer til barneoppdragelse. Straff har ingen funksjon i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #75 Del Skrevet 14. oktober 2022 Reign skrev (2 timer siden): Straffereaksjoner brukes ikke i "alle mulige sammenhenger i samfunnet". Vis til noe sted i samfunnet der man blir ilagt straff om man ikke har brutt en regel som er hjemlet i lov. Beklager, men du er totalt utdatert når det kommer til barneoppdragelse. Straff har ingen funksjon i seg selv. Straffereaksjoner brukes når noen har brutt en regel, den behøver ikke være hjemlet i lov. Det brukes i idrett for eksempel (straffespark), og i internasjonale relasjoner der lovverket er nokså flytende. Jeg sier at straff er vanlig i barneoppdragelse, ikke at det er bra. Selv forsøker jeg å unngå det, men det krever at man er bevisst på hva man gjør. Mange bruker nok straff uten engang å tenke over det, men straff er på ingen måte mindre skadelig for barn om man kaller det noe annet. I USA er det for eksempel vanlig å kalle straff av barn (også fysisk) for "disiplinering". Det høres kankje bedre ut, men bare fordi det dekker over hva det egentlig er. Jeg tror klar ordbruk er viktig. Det er lettere for barn å takle det de opplever om de kan omtale det som en straff som de har fått, med rette eller urette, enn om de må tenke på det som en konsekvens. Ordet konsekvens dekker over rollen den som ilegger straffen har. Anonymkode: a163c...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 14. oktober 2022 #76 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Straffereaksjoner brukes når noen har brutt en regel, den behøver ikke være hjemlet i lov. Det brukes i idrett for eksempel (straffespark), og i internasjonale relasjoner der lovverket er nokså flytende. Jeg sier at straff er vanlig i barneoppdragelse, ikke at det er bra. Selv forsøker jeg å unngå det, men det krever at man er bevisst på hva man gjør. Mange bruker nok straff uten engang å tenke over det, men straff er på ingen måte mindre skadelig for barn om man kaller det noe annet. I USA er det for eksempel vanlig å kalle straff av barn (også fysisk) for "disiplinering". Det høres kankje bedre ut, men bare fordi det dekker over hva det egentlig er. Jeg tror klar ordbruk er viktig. Det er lettere for barn å takle det de opplever om de kan omtale det som en straff som de har fått, med rette eller urette, enn om de må tenke på det som en konsekvens. Ordet konsekvens dekker over rollen den som ilegger straffen har. Anonymkode: a163c...04d Du vaser mye rundt for å legitimere at du straffer barna dine altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå