Gå til innhold

Dette blir vel ikke riktig konsekvenser.?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi prøver å lære barna å rydde etter seg. De skulle avslutte leken de drev med for at vi skulle gå tur som barna ønsket. 

Jeg prøver å lære de at de må rydde etter seg før de finner på noe nytt. De ryddet klistremerker i 2 timer uten at de var ferdige. Da ble klokken så mye at det ikke ble noen tur. 

Idag drev de med en hobbyboks. Jeg sa at da må de rydde opp alt igjen før de driver med noe annet. Vi lagde kake og spiste middag. Etter middagen måtte de fortsette å rydde hobbyboksen. Så nå er det kvelden og det blir jo ingen kake. Men så tenker jeg at dette kanskje ikke er riktig konsekvenser? Noen som kan mer på dette feltet enn meg?

Anonymkode: cf0be...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi prøver å lære barna å rydde etter seg. De skulle avslutte leken de drev med for at vi skulle gå tur som barna ønsket. 

Jeg prøver å lære de at de må rydde etter seg før de finner på noe nytt. De ryddet klistremerker i 2 timer uten at de var ferdige. Da ble klokken så mye at det ikke ble noen tur. 

Idag drev de med en hobbyboks. Jeg sa at da må de rydde opp alt igjen før de driver med noe annet. Vi lagde kake og spiste middag. Etter middagen måtte de fortsette å rydde hobbyboksen. Så nå er det kvelden og det blir jo ingen kake. Men så tenker jeg at dette kanskje ikke er riktig konsekvenser? Noen som kan mer på dette feltet enn meg?

Eh de ryddet klistremerker i to timer?

du må tulle

Anonymkode: 11b58...90c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som de trenger mer hjelp/veiledning on de rydder i to timer uten å bli ferdig. Jeg hadde ikke avlyst en tur fordi barna var treige med å rydde. Da hadde jeg mast mer på dem underveis eller hjulpet til selv. At barna vil ut på tur er jo bra for dem. Men barn klarer ofte ikke å være så strukturerte og har dårlig tidsforståelse, og trenger hjelp. Jeg hadde heller ikke avlyst felles kakekos med familien heller, nei, når dere har bakt kake og alt. På den ene siden er det jo fint å lære at handlinger har konsekvenser, men man må jo legge opp læringen ut fra noe de har forutsetninger for å forstå og lykkes med.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna?

Og - hjelper du dem med å rydde?

Fordi det er en feil det er vanlig å gå i. At vi krever av barna at de må rydde, uten egentlig ha lært dem hvordan, eller øvd på det.

At de suller i 2 timer med å forsøke å rydde klistremerker høres vel litt sånn ut…?

Å rydde er både en aktivitet og ferdighet i seg selv, som krever tid, øvelse og veiledning for å bli god i.

De trenger voksen veiledning og styring for å få dette til, tipper jeg, og du forventer nok antakelig for mye av dem.

Anonymkode: f1b06...5b5

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rydder med dem. 5 åring. Jeg sier ifra at vi skal rydde. Barnet sier med engang at det er for sliten til å rydde. Da har jeg etter erfaring sagt at det må rydde opp tegnebøker før det drar ut modelleire. Ellers blir det for mye. 

Og ja, med modelleire kan barnet bruke lang lang tid å rydde fordi det er slitent, finner på andre ting osv. 

Jeg skjønner også at det skal være konkret konsekvens til handling men nå var det fordi tiden gikk og det var på tide å legge seg. Vi spiste middag kl 18, og så badet de og kveld og i seng. Det ble ikke tid for kake. 

Jeg sa vi tar kaken i morgen. Greien var at barnet ville leke med hobbyboksen og sa at barnet skulle rydde opp dette bare barnet fikk leke med det. Og jeg sa ja om det virkelig ble med å ryddet opp. Men slik ble det ikke og boksen blir borte en stund nå. 

Tenkte meg at det ikke er riktig konsekvenser, men det var nå fordi kl gikk. Ikke slik at "om du ikke rydder hobbyboksen blir det ingen kake". Jeg er usikker altså 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor gamle er barna?

Og - hjelper du dem med å rydde?

Fordi det er en feil det er vanlig å gå i. At vi krever av barna at de må rydde, uten egentlig ha lært dem hvordan, eller øvd på det.

At de suller i 2 timer med å forsøke å rydde klistremerker høres vel litt sånn ut…?

Å rydde er både en aktivitet og ferdighet i seg selv, som krever tid, øvelse og veiledning for å bli god i.

De trenger voksen veiledning og styring for å få dette til, tipper jeg, og du forventer nok antakelig for mye av dem.

Anonymkode: f1b06...5b5

Barna er 2 og 5 år. og 2 åringen rydder veldig bra iforhold 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Halo hvor var du egentlig oppi dette? Man hjelper barna å rydde du lar ikke barna rydde alene i 2 timer også nekte kake og tur? Håper dette er trolling for dette er jo ikke greit. Vi bruker maks 5-10 minutter å rydde opp etter en aktivitet. 

Anonymkode: f1583...efc

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er poenget med dette tullet, ts? Har du spurt deg selv det? Hvorfor driver du med det her? Hva ønsker du å oppnå?

En god relasjon til ungene dine? Det får du ikke. Vise ved eksempel hvordan voksne regulerer egne følelser? Det oppnår du ikke. Demonstrere at voksne har forståelse for at å være barn er en læringsprosess der den voksne tar hensyn? Mislykka.

Ønsker du å vise at du har makta, fordi du er størst? Vellykka. At du liker å utøve makt? Også vellykka. At du nyter å straffe småunger? Oppnådd. 

Så se deg litt i speilet, ts. Hva lærer du ungene dine? Og hva lærer du om deg selv av det du lærer ungene dine? 

Voksne som velger å la seg terge opp av små barn bør komme seg til psykolog i hurtig tempo. Du er en voksen med all makt. De er søte og små. Er perspektivet ditt noe annet? Da er det feil.

Anonymkode: 558e7...c8e

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du lest det siste jeg kom med? 

Ja og det virker for meg helt sykt at det tok 2 timer om du faktisk ryddet sammen med dem. Du er forelderen og du skal lede barna i opprydningen. Om en 5 åring (jeg har en 5 og en 2 åring selv) ikke vil rydde så klarer man alltid å få dem til å plukke opp i hvertfall en ting eller to. Så hjelper man med resten. Deretter går man videre til neste aktivitet og etterhvert når barnet forstår at ting må ryddes så vil de gangene dem ikke orker komme sjeldnere. Nå blir han bare å huske at du nektet han kake 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Å rydde er faktisk ganske vanskelig. Det krever at man er organisert og det er ofte ikke mindre barn. Det blir vanskelig å se hvor man skal begynne, man kommer på andre ting, det er vanskelig å komme videre, oppgaven blir uendelig. De har ikke lyst til å rydde I to timer. Det ender til slutt med at de blir lei  og slutter å ta ut leker fordi de vet at de aldrikommer i mål med ryddingen.  Du må gi dem et par enkle beskjeder og være med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydde i klistremerker i 2 timar er ikkje rydding, det er leik. 

Du må hjelpe barna med å forstå korleis rydding skal skje. For då er det å rydde sammen, ikkje leike... 

Men det er ein heilt ok konsekvens at tida har gått slik at ein ikkje rekk å lage kake! Det er slik det vert når ein ikkje klarer å avslutte ein aktivitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er barn. Ikke små voksne. Det er en vesentlig forskjell. Les deg opp på hvordan hjernen til barn utvikler seg og prøv på nytt

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er poenget med dette tullet, ts? Har du spurt deg selv det? Hvorfor driver du med det her? Hva ønsker du å oppnå?

En god relasjon til ungene dine? Det får du ikke. Vise ved eksempel hvordan voksne regulerer egne følelser? Det oppnår du ikke. Demonstrere at voksne har forståelse for at å være barn er en læringsprosess der den voksne tar hensyn? Mislykka.

Ønsker du å vise at du har makta, fordi du er størst? Vellykka. At du liker å utøve makt? Også vellykka. At du nyter å straffe småunger? Oppnådd. 

Så se deg litt i speilet, ts. Hva lærer du ungene dine? Og hva lærer du om deg selv av det du lærer ungene dine? 

Voksne som velger å la seg terge opp av små barn bør komme seg til psykolog i hurtig tempo. Du er en voksen med all makt. De er søte og små. Er perspektivet ditt noe annet? Da er det feil.

Anonymkode: 558e7...c8e

På ingen måte nei. Jeg terger meg ikke opp på noen måter. Og jeg viser ingen makt på noen måte. Og ingen straff. Det var ingen som sa at om du ikke rydder blir det ikke kake. Men derimot gikk tiden ifra og kvelden kom fort. Vi har kost oss med forskjellige aktiviteter idag og lagd kake, tross omgangssyke hos meg og et annet barn. 

Jeg spurte hva som ble riktig og ikke riktig. Men vil på ingen måte si at jeg straffer barna mine eller at jeg er slem forelder fordi. Spurte om råd for å få ryddingen til å gå bedre og hva jeg evt gjør feil. Hadde jeg straffet de eller føler jeg har makt hadde jeg aldri spurt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (3 minutter siden):

Å rydde er faktisk ganske vanskelig. Det krever at man er organisert og det er ofte ikke mindre barn. Det blir vanskelig å se hvor man skal begynne, man kommer på andre ting, det er vanskelig å komme videre, oppgaven blir uendelig. De har ikke lyst til å rydde I to timer. Det ender til slutt med at de blir lei  og slutter å ta ut leker fordi de vet at de aldrikommer i mål med ryddingen.  Du må gi dem et par enkle beskjeder og være med. 

Ikke ts men ville bare kommentere at jeg er enig i at det er rett konsekvens. Om det har kommet tydelig frem i kommunikasjon. Hvis ts sier at vi skal rydde opp for deretter å spise kake, også leker dem i 2 timer før dem får beskjed at nå blir det ikke kake. Det funker ikke. Om ts derimot gir klar beskjed at «om vi skal rekke å spise kake så må vi avslutte nå og rydde opp» da tenker jeg konsekvensen er klar og tydelig. Selv synes jeg hele situasjon høres utydelig ut 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi rydder sammen med barna. Viser dem hvordan man kan rydde, og prøver å gjøre det til noe hyggelig. Vi er opptatt av at "i en familie hjelper man hverandre". Flere ganger må vi be barna hente noe konkret og legge i boksen/hylla/esken.

Du kan ikke la barn på 2 og 5 år rydde alene over lengre tid. Du må ta mer aktivt del i ryddingen slik at det ryddes i stedet for å lekes.

Anonymkode: 522ab...df9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme med mine (de er 5 og 8). Sier foreksempel at vi kan høre lydbok,spille kort osv frem til vi starter kvelds kl 19. Viss de da er midt i noe spennende sier de "vent". Da svarer jeg: "jeg kan vente,men den tiden dere bruker på å slutte med det dere driver med går ut over tiden til det andre. Vi avslutter det andre kl 19 uansett om vi bare rekker 2 min". 

Var vanskelig å forklare merker jeg😅 ps ;) 5åringen er flinkere enn 8åringen,selv om han selvsagt ikke forstår tidsperspektiv skikkelig. Av og til avtaler vi at jeg setter på en alarm, det hjelper ofte :)

Anonymkode: cb70e...39a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. Vi opplever at barnet ofte er sliten og setter seg ned og er ikke mulig å få i gang. 2 åringen er helt annerledes. 

Hvilke råd har du i ryddingen da som kan gjøre det bedre? Som i å gå tur så går vi ikke tur ned til elven i mørket for å kaste steiner. Så da klokken gikk og det er en stubb å gå, så ble det ingenting. 

og dagen idag med rydding og det ble heller mat, bad og mat og i seng. Kaken blir i morgen grunnet klokken gikk. Har du noen konkrete tips da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...