Gå til innhold

Sykepleier som er lei av turnus - hvilken videreutdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden jeg har fått barn nummer 3 kjent på at det er ganske tøft å stå i turnus. Har til nå likt jobben min godt og hatt nok energi. Vet ikke om det er et barn til eller at jeg er eldre som gjør at jeg sliter mer nå men er altså helt utslitt etter arbeidsuka. Særlig slitsomt er sen/tidlig vakter og når man jobber 6 vakter på en uke ifb med arbeidshelg. Så er det jo og høy arbeidsbelastning når man er på jobb og.  

Ser litt på ulike videreutdanninger/mastergrader. Har ganske greie karakterer så kan komme inn det meste. Har tenkt litt på jordmor og jobbe i kommunen, men man må jo da gjennom studiet med turnus. Er kanskje og vanskelig å få jobb i kommunen? Eller som ultralydjordmor?Har og sett litt på master i public health, men litt vanskelig å finne stillinger knyttet til dette. Vil ikke utdanne meg til arbeidsledighet heller. Noen som vet noe om master i public health? Har og hørt om bedriftssykepleiere og at de har kun dagarbeid, uten at jeg skjønner helt hvordan man blir det. 

Vurderer og noe totalt annet enn helsesektoren, ny bachelorgrad + master etterhvert eventuelt. For syns lønna for master ser så lav ut for sykepleiere?Fra litt over 500 000 til litt over 600 000. For en master så syns jeg igrunn det er litt dårlig mtp studielån man tar opp. Er jo ca det jeg tjener nå (550 000). Ser at hvis man har master i feks økonomi så tjener man mer, eller sivilingeniør, jurist mfl.  Tar jeg feil i at det igrunn er litt laber masterlønn med 500-600 000?

Anonymkode: 90a85...293

Skrevet

Hva med psykiatri? Vet ikke hvordan det er i din kommune, men her jobber rus/psykiskhelseteam 8-16. Som psyk. sykepleier kan du også jobbe som samtaleterapeut på poliklinikk.

Anonymkode: d64d9...ebb

• Liker 1
Skrevet

Vet om flere som har tatt videreutdanning til helsesykepleier. Da kan du jobbe på legekontor, skolehelsetjenesten osv. Det er 1-2 år videreutdanning.  Fri i helgene, jobber bare mandag - fredag 08 - 16:00. 

• Liker 2
Skrevet

Master trenger ikke å lønne seg om man kun tenker på lønn, men det kan derimot gi en helt annen arbeidshverdag.

Anonymkode: cdc21...48f

• Liker 3
Skrevet

Helsesykepleier.

er det karakterene fra sykepleiestudiet alene som avgjør når man søker videreutdanning?

Anonymkode: e0585...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helsesykepleier.

er det karakterene fra sykepleiestudiet alene som avgjør når man søker videreutdanning?

https://sykepleien.no/2021/11/nytt-regelverk-gjor-det-umulig-sykepleiere-forbedre-karakterene-sine

Virker som om det gjelder alle masterutdanningene, men hva er masterutdanning og hva er videreutdanning? Helsesykepleier er jo 1-2 år videreutdanning, men jeg tror ikke det regnes som master. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helsesykepleier.

Er karakterer fra sykepleierstudiet når man søker videreutdanning og master ja 

• Liker 3
Skrevet

Kreftsykepleier og peile deg inn på poliklinikk eller koordinator i enten sykehus eller kommune.

Tjenestekontor/saksbehandler i kommunen eller NAV Da trenger du kanskje ikke videreutdanning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anestesi?

Jeg har flere venner her i Sverige som videreutdanner seg innen anestesi for å få bedre arbeidstider, men vet ikke om det er samme i Norge 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helsesykepleier.

Ja + tilleggspoeng for annen høyere utdanning, arbeidserfaring og alder. 

TS hvis du bor nært sykehus så sjekk ut operasjonssykepleie, jeg tok det og fikk en helt ny arbeidshverdag. Vi jobber tverrfaglig, men har kun en pasient om gangen. Ingenting som skal fikses rundt pasient (koordinering av fysio, ergo, røntgen og div), ingen pårørende som skal holdes oppdatert, ingen meldinger til PLOMS, ingen legging av medisiner eller heseblesende medisinrunder til 10 pasienter på tid, ingen tlf fra kreti og pleti, ingen matservering og ingen klokker. En pasient om gangen som er den hele teamet fokuserer på, der alle har sitt fagområder og man samarbeider for at pasienten skal komme best mulig ut av det, stort fokus på fag og veldig godt miljø. Det kan være travelt, men ikke "spring deg i ghjel og dø i forsøket" -travelt som på sengepost. Det skrikes etter folk og er lett å få jobb, også rene dagstillinger. Hos oss får alle som vil det dagstilling, noen beholder litt vakt (type to i mnd) bare for å ha en formiddag fri innimellom, og det er lett å finne stillinger med få eller ingen helger. Du kan jobbe på operasjonsavdeling, dagkirugisk avd, poliklinikk og skadestue, offentlig eller privat. Sykehusene utlyser også utdanningsstillinger der du får lønn gjennom utdanningen mot å binde deg til å jobbe to år etterpå. Da kan du selvfølgelig komme et sted med turnus, men du slipper å ta opp lån for å få en videreutdanning. Ville absolutt sjekket det ut, jobber du allerede på sykehus får du helt sikkert hospitere på operasjon om du spør. 

Anonymkode: 588d2...2b3

• Liker 3
Skrevet

En sykepleier jeg kjenner, videreutdannet seg til anestesisykepleier. Det ga veldig god lønn, og siden de fleste operasjoner legges til dagtid, jobbet hun nesten alltid dag. Siste jeg hørte var at hun tjente over 700 000 i året, etter en del år i jobben da.

Anonymkode: 96693...290

• Liker 1
Skrevet

Hva med med digitalisering/velferdsteknologi i helsetjenesten? De har denne masteren i Drammen blant annet. Det skal jo satses mye på implementering av velferdsteknologi fremover, du kan få jobb som rådgiver, konsulent etc.

Anonymkode: 9d27c...913

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En sykepleier jeg kjenner, videreutdannet seg til anestesisykepleier. Det ga veldig god lønn, og siden de fleste operasjoner legges til dagtid, jobbet hun nesten alltid dag. Siste jeg hørte var at hun tjente over 700 000 i året, etter en del år i jobben da.

Anonymkode: 96693...290

700 000 i året er jo bra! Ikke så lett å finne lønninger for slike jobber da de fleste stillingsutlysninger skriver noe om dette. Og det man finner når man googler er minstelønn, og ikke reelt sett hva diverse sykepleiere tjener.

Eneste ulempen er jo at man må opp grytidlig vil jeg tro? Helsesøster starter 8 tror jeg høres jo litt deilig ut i grunn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva med med digitalisering/velferdsteknologi i helsetjenesten? De har denne masteren i Drammen blant annet. Det skal jo satses mye på implementering av velferdsteknologi fremover, du kan få jobb som rådgiver, konsulent etc.

Anonymkode: 9d27c...913

Høres jo spennende ut i teorien men er ikke så veldig teknisk av meg. Det er jo sikkert en fordel i en slik utdanning 

Skrevet

Kan anbefale master i helsesykepleie hvis du liker forebyggende arbeid, veiledning og rådgiving. Det er mange muligheter, du kan jobbe med småbarn, i skolehelsetjenesten, med smittevern eller rettet mot flyktninger og asylanter.

Jeg trives utrolig godt og kunne ikke tenke meg turnusarbeid igjen. Eget kontor og fleksitid kunne jeg bare drømme om som sykepleier på sykehus.

Anonymkode: ec966...4d9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...