Gå til innhold

Pensjon - hva er egentlig god og dårlig pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man sitter igjen med 27.400 kr før skatt i måndelig utbetaling fra 67 år, er det en "grei" pensjon eller en dårlig? 

Anonymkode: f7d14...476

Videoannonse
Annonse
Skrevet

??

Skrevet

Det blir 330.000 kr i året, og er en rimelig god pensjon.  Skatten er lavere for pensjonister, så vil anta at nettoen er på ca. 25.000 kr i måneden.  

Mener å ha lest at enslige minstepensjonister har ca 16.000 kr utbetalt i måneden.  

Skrevet

Tja, det kommer jo an på hva du har pleid å tjene og hva du hat i gjeld/utgifter? Summen er ok tenker jeg. En «god» pensjon for meg er at du har 65 % eller mer av det du hadde i arbeidslivet. De gamle ytelsespensjonene var sånn, at du skulle sitte igjen med 66-70% som pensjonist. I dag er 5-7% pensjonsparing av lønn ansett som bra, helst det siste tallet. Alt for mange har 2%, og det vil trolig bli en «dårlig» pensjon på sikt.

Skrevet

Spørs jo helt på hva du tjener idag. Logg inn på https://norskpensjon.no/ og sjekk forventet utbetaling ifht dagens lønn. Men start med å sjekke pensjonsavtalen din

Minimumskravet er 2% av lønn i innbetaling, en god pensjon har 7% og 15%ish fra 7g og opp. Offentlige har annen ordning. Offentlig tjenestepensjon er livsvarig og beregnes utifra antall opptjeningsår i ordningen, privat velger du en spareprofil og så har du din pengesekk og velger selv antall år det skal utbetales over. Så det innvirker også på om det er en god (nok) pensjonsordning.

Det du må sørge for selv er å styre privatøkonomien dit at du har utgifter som står i stil med inntekten. Når jeg er pensjonist er boliglånet mitt nedbetalt og barna mine 30 år, så jeg kan helt fint klare meg på 66% av dagens inntekt i 10 år + minstepensjon og 15 års opptjening fra Offentlig pensjonsordning.

Skrevet

Dette er 

Summeer skrev (20 minutter siden):

Spørs jo helt på hva du tjener idag. Logg inn på https://norskpensjon.no/ og sjekk forventet utbetaling ifht dagens lønn. Men start med å sjekke pensjonsavtalen din

Minimumskravet er 2% av lønn i innbetaling, en god pensjon har 7% og 15%ish fra 7g og opp. Offentlige har annen ordning. Offentlig tjenestepensjon er livsvarig og beregnes utifra antall opptjeningsår i ordningen, privat velger du en spareprofil og så har du din pengesekk og velger selv antall år det skal utbetales over. Så det innvirker også på om det er en god (nok) pensjonsordning.

Det du må sørge for selv er å styre privatøkonomien dit at du har utgifter som står i stil med inntekten. Når jeg er pensjonist er boliglånet mitt nedbetalt og barna mine 30 år, så jeg kan helt fint klare meg på 66% av dagens inntekt i 10 år + minstepensjon og 15 års opptjening fra Offentlig pensjonsordning.

27400  er summen før skatt som dukket opp etter pensjonen var regnet ut der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er 

27400  er summen før skatt som dukket opp etter pensjonen var regnet ut der.

Og igjen, det er forholdet mellom dagens utbetaling og pensjon som avgjør om det for deg personlig er en god nok pensjon. Jeg har ca det dobbelte av det du skisserer idag, så for meg ville det blitt en kraftig redusert livsstil.

Og så spørs det om du er sikret nok til å kunne gå av når du ønsker, eller om det kreves at du står i jobb til du er 70, og du kun har ti års utbetaling. Hva slags liv du tenker å leve som pensjonist? Skal du ta ut pensjon gradert og jobbe, eller trappe ned uten utbetaling samtidig? 

Skrevet
Summeer skrev (1 time siden):

Og igjen, det er forholdet mellom dagens utbetaling og pensjon som avgjør om det for deg personlig er en god nok pensjon. Jeg har ca det dobbelte av det du skisserer idag, så for meg ville det blitt en kraftig redusert livsstil.

Og så spørs det om du er sikret nok til å kunne gå av når du ønsker, eller om det kreves at du står i jobb til du er 70, og du kun har ti års utbetaling. Hva slags liv du tenker å leve som pensjonist? Skal du ta ut pensjon gradert og jobbe, eller trappe ned uten utbetaling samtidig? 

Jeg tjener 560.000 i året brutto.

Har tenkt å stå i jobb til jeg er 67 år, men jeg kan jo ikke si hva fremtiden bringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...