AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #41 Skrevet 14. oktober 2022 Absolutt, NAV sender de arbeidsledige på kostbare totalt unyttige kurs, slik har det vært i mange år. Disse kursene koster masse penger. Hvorfor kan ikke NAV heller fokusere på kvalifisering. For eksempel truckførerkurs bevis, førerkort ol. Slutte å kaste bort tid og penger på disse tidsfordriv kursene. Råd fra disse kursene typisk: gå dør til dør med CV og åpen søknad (hvor mange lykkes slik? Har jobbet på kontor, disse gikk rett i papirkverna, resulterer bare i at man blir veldig flau), ringe alle man søker hos (få har tid til å snakke med en hver søker, det kan oppleves plagsomt), så er det selvsagt kurs i hvordan forbli positiv og hvordan presentere seg selv på en god måte: se mennesker i øynene, dusje, gre håret børste tenner, ikke prompe, rape...(ytterst få har problemer med dette). Å øve på intervju spørsmål er dog ikke dumt Anonymkode: 23b36...055 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #42 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt, NAV sender de arbeidsledige på kostbare totalt unyttige kurs, slik har det vært i mange år. Disse kursene koster masse penger. Hvorfor kan ikke NAV heller fokusere på kvalifisering. For eksempel truckførerkurs bevis, førerkort ol. Slutte å kaste bort tid og penger på disse tidsfordriv kursene. Råd fra disse kursene typisk: gå dør til dør med CV og åpen søknad (hvor mange lykkes slik? Har jobbet på kontor, disse gikk rett i papirkverna, resulterer bare i at man blir veldig flau), ringe alle man søker hos (få har tid til å snakke med en hver søker, det kan oppleves plagsomt), så er det selvsagt kurs i hvordan forbli positiv og hvordan presentere seg selv på en god måte: se mennesker i øynene, dusje, gre håret børste tenner, ikke prompe, rape...(ytterst få har problemer med dette). Å øve på intervju spørsmål er dog ikke dumt Anonymkode: 23b36...055 Problemet er at alt som frontes av NAV sine innleide ikke samsvarer med virkeligheten. Man kan faktisk ikke søke på en jobb slik de mener man skal gjøre, måten man skriver søknaden på. De ville også at jeg skulle skrive kurset på CV´n, ALDRI LIVET!!!! Les: https://www.nrk.no/ytring/motivasjonskurset-fra-helvete-1.13407381 Anonymkode: 3dad5...b02 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #43 Skrevet 14. oktober 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at alt som frontes av NAV sine innleide ikke samsvarer med virkeligheten. Man kan faktisk ikke søke på en jobb slik de mener man skal gjøre, måten man skriver søknaden på. De ville også at jeg skulle skrive kurset på CV´n, ALDRI LIVET!!!! Les: https://www.nrk.no/ytring/motivasjonskurset-fra-helvete-1.13407381 Anonymkode: 3dad5...b02 Det tenker jeg også. Det handler ikke kun om at kurset er tullete, men det sender ikke de beste signaler til arbeidsgivere om man skriver at NAV sendte deg på kurs for å motivere deg til å søke jobb.... Anonymkode: 9065f...7e1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #44 Skrevet 14. oktober 2022 Og dere trenger ikke kurs fordi dere vet mye bedre? Dere vil bare gå på dagpenger i 104 uker uten å bli plaget? SKAFF DERE JOBB SELV HVIS EKSPERTENE ER SÅ DUMME. Anonymkode: bdfc0...6e9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #45 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og dere trenger ikke kurs fordi dere vet mye bedre? Dere vil bare gå på dagpenger i 104 uker uten å bli plaget? SKAFF DERE JOBB SELV HVIS EKSPERTENE ER SÅ DUMME. Anonymkode: bdfc0...6e9 Det handler om at staten KASTER bor penger på tiltak som man heller kan bruke til ØKONOMISK støtte til folket!! Vi snakker om over 1 milliard i året!!!! I tillegg kommer kostnadene som innvandringer medfører, her snakker vi også om milliardbeløp. Anonymkode: 3dad5...b02 1
PetterKanin Skrevet 15. oktober 2022 #46 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er ikke mer spennende enn at jeg synes 3 jobbintervjuer er veldig mye mindre erfaring enn det jeg har. Jeg har vært i arbeidslivet i 30 år, har intervjuet hundrevis av jobbsøkere for flere bedrifter. Og har gått på flere kurs for å lære hvordan man bør gjennomføre intervjuene. Så når jeg tviholder på min subjektive oppfatning så på tross av din erfaring så er det jo fordi du har svært lite erfaring. Anonymkode: 9065f...7e1 Jo, detner faktisk mer spennende. Man trenger ikke å ha tenkt noe videre gjennom ting for å svare på et spørsmål som ikke blir stilt, mens det er til ens fordel om man har tenkt i gjennom et svar på spørsmål som faktisk blir stilt. Selv om det bare skjer i f.eks 20% av tilfellene.
PetterKanin Skrevet 15. oktober 2022 #47 Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det tenker jeg også. Det handler ikke kun om at kurset er tullete, men det sender ikke de beste signaler til arbeidsgivere om man skriver at NAV sendte deg på kurs for å motivere deg til å søke jobb.... Anonymkode: 9065f...7e1 Hvorfor skal du skrive dette til en arbeidsgiver?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #48 Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har vært innom disse kursene et oar ganger og ble ikke imponert verken første eller andre gangen. Første gangen var det ikke et rent "jobbklubb" opplegg, men et fire måneders kurs i regi av en "fagskole", som skulle gi oss grunnleggende innføring i "kontorfag med IT" i tillegg til jobbsøk. Det ble fort klart for meg at det faglige utbyttet av det kurset kom til å bli heller labert. Det var stort sprik i nivået til deltakerene; fra hun som hadde jobbet på kontor i årevis som hadde inngående kjennskap til data og som nærmest var ekspert i Office-programmene, til truckføreren som knapt hadde sett en PC før i sitt liv. Den første kurslederen befant seg et sted på midten av skalaen og sluttet omtrent halvveis da han fikk seg fast jobb. Så da kom det ny kursleder inn, som ikke var noe bedre faglig rustet. Også hun forsvant etter noen uker, for hun fikk seg fast jobb. Den tredje kurslederen var ikke noe bedre, men ble i alle fall til kursslutt. Mitt inntrykk var at kurslederne også var arbeidsledige og ble hyret i engasjementsstillinger som kursledere og dermed forsvant de når de fikk seg fast jobb (forståelig nok). Ti år senere havnet jeg på "jobbklubb" i regi av Sonans Karriere. Karriereveilederen min var ei middelaldrende dame med frynsete CV (på LinkedIn profilen spenner stillingene hun har hatt fra assistent i barnehage via diverse butikkjobber til sekretær i kommunen) og kurs i NLP coaching. Hun hadde null peiling på jobbsøk og det eneste hun var opptatt av var at jeg måtte ringe arbeidsgiverne og følge opp søknadene mine "for å skille meg ut i mengden og vise interesse". At folk jeg kjenner som jobber med rekruttering, både i byrå og i et større konsern, sa at det burde jeg ikke gjøre, for det blir bare oppfattet som mas, avfeide hun totalt. De visste ikke hva de snakket om påstod hun. Anonymkode: 722ef...0c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå