Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Reign said:

Jeg synes det er spennende at du tviholder på den subjektive oppfatningen din når jeg opplyser deg om at 100% av mine intervjuer de siste to årene inneholdt dette spørsmålet.

Det er ikke mer spennende enn at jeg synes 3 jobbintervjuer er veldig mye mindre erfaring enn det jeg har. Jeg har vært i arbeidslivet i 30 år, har intervjuet hundrevis av jobbsøkere for flere bedrifter. Og har gått på flere kurs for å lære hvordan man bør gjennomføre intervjuene. Så når jeg tviholder på min subjektive oppfatning så på tross av din erfaring så er det jo fordi du har svært lite erfaring. 

Anonymkode: 9065f...7e1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

jobb handler om å tjene penger til å overleve, thats it.

Spar meg for at man skal elske en jobb, leve for jobben osv. Slike mennesker er gale.

Det er penger man lever av, ikke arbeid.

Anonymkode: 3dad5...b02

Kjekt med en jobb man trives med, men all den drømmingen begynner å bli ganske tåpelig. Kunne gjerne gått med en sånn:

I do not DREAM of LABOR | Bonfire

Anonymkode: 003da...c6a

Skrevet

NAV sine råd er utdaterte! 

Måten de lærer sine søkere å skrive søknad og oppsøke arbeidsgiver er imot sin hensikt! 

Jammen ikke rart at de som går på kurs hos NAV sliter voldsomt med å få seg jobb. 

Uansett hva du gjør, så ikke oppsøk arbeidsgiver med å stille på døra eller ringe i tide og utide både før, under og etter prosessen. Dette er uønsket mas, og er i 99% av tilfellene negativt. 

Men send gjerne åpne søknader på mail. Husk dog at du bør ikke følge den opp, for arbeidsgiver er ikke skyldig deg et svar når du uoppfordret "søker" hos dem. 

Skrot NAVs råd, og prøv å eksperimenter på egenhånd. Lykkes du ikke så prøv deg frem med ulike type søknader. Hva har du å tape? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjekt med en jobb man trives med, men all den drømmingen begynner å bli ganske tåpelig. Kunne gjerne gått med en sånn:

Det er pengene vi lever av, så da må man velge en jobb som har så god lønn som mulig. Det er mye man kan stå i for det :)  

Spar meg for det å følge drømmene, nok rundt meg har tabbet seg med dette. Står med lav lønn pga valgte yrke etter drømmen, nå er de misfornøyde.

Skrevet

Dere kommer langt med en positiv innstilling. Ja, dette kurset kan føles meningsløst og repetitivt men prøv å se det store bildet. Det er flere årsaker til dette kurset og fordeler. 

- Motivasjon til å jobbe med søknad og CV.
- Sosialt og nettverksbygging.
- Ha noe å stå opp til om dagene. 

Om ikke du føler du får nytte av kurset faglig så er sjansen stor for at du kan få utbytte av det på mange andre måter.

Anonymkode: 64003...236

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere kommer langt med en positiv innstilling. Ja, dette kurset kan føles meningsløst og repetitivt men prøv å se det store bildet. Det er flere årsaker til dette kurset og fordeler. 

Om ikke du føler du får nytte av kurset faglig så er sjansen stor for at du kan få utbytte av det på mange andre måter.

Ja, det er sikkert formålet med kursene, men det er vel også det som irriterer mange. At NAV har holdningen av at om du ikke kommer på kurs så klarer du ikke å motivere deg til å skrive søknader eller komme ut av senga. Men de færreste ønsker å være arbeidsledige. De har eget driv til å søke jobb. Det de ikke ønsker er å kaste bort tiden sin på noe som både kan føles unyttig og nedverdigende. Det er jo en ganske nedlatende holdning å tro at folk ikke har noe å stå opp for om de ikke får gå på NAVs jobbsøkerkurs. 

Anonymkode: 98953...205

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man bør få velge selv om man vil delta.

Motivasjonen forsvant mens jeg var der, tok den tilbake etterpå der jeg kunne søke på den riktige måten. Fikk ingen svar på søknadene de rettet på. Jeg har bra utdannelse.

Bygger ikke noe nettverk der.

Stå opp til? Jeg klarer meg fint uten arbeidslivet.

Det sosiale var det lite av der.

• Liker 3
Skrevet

Hvem er de som er «jobbspesialister» i nav… Hva slags utdanning har de egentlig? Barnehagelærer? 😂

Anonymkode: 5c0fc...963

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er vel noen som fortsatt stiller spørsmålet. Men mitt inttrykk er at dette spørsmålet med svake sider er noe som nesten ikke blir brukt lenger. Arbeidsgiverne skjønte at alle hadde pugget seg til riktig svar og at ingen svarte ærlig. 

Er nok faktisk ikke derfor de har kuttet ut spørsmålet, men fordi spørsmålet signaliserer en veldig forenklet, nyanseløs holdning til mennesker. I arbeidslivet i dag vet de fleste ledere at det er få egenskaper som er rent ut negative eller rent ut positive. Disse egenskapene forstår man ikke ved å stille et så tåpelig (!) spørsmål. 

Gode intervjuer i dag er generelt mye mer preget av at man leder samtalen inn på ulike tema, der kandidaten får reflektere over seg selv som person i ulike situasjoner, og ikke et avhør. Har ikke opplevd det spørsmålet siden 2012 eller noe... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvem er de som er «jobbspesialister» i nav… Hva slags utdanning har de egentlig? Barnehagelærer? 😂

Kravet er en bachelor, men det er ikke krav om hvilken type bachelor. Egnethet og tidligere jobberfaring er mer tellende. Jobbspesialistene følger egne metoder og har gode resultater. De driver ikke med annet og har små porteføljer.

Anonymkode: eb0da...205

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det store bildet er enorm sløsing av skattebetalernes penger. 

Det finnes jo gode jobbsøkerkurs, det er bare sjelden at NAV formidler de! Og konsulentene har null insentiver for å lage gode kurs, for NAV betaler for hva som helst. Hvorfor lage, dyre oppdaterte kurs når du får solgt det samme gamle på skattebetalernes regning?? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kravet er en bachelor, men det er ikke krav om hvilken type bachelor. Egnethet og tidligere jobberfaring er mer tellende. Jobbspesialistene følger egne metoder og har gode resultater. De driver ikke med annet og har små porteføljer.

Nå må du slutte å tulle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jobb handler om å tjene penger til å overleve, thats it.

Spar meg for at man skal elske en jobb, leve for jobben osv. Slike mennesker er gale.

Det er penger man lever av, ikke arbeid.

Absolutt! Lykken finnes, men ikke i arbeidslivet. Jobb er en nødvendighet, et onde vi bare må akseptere å ha i vår falne verden. Pisspreiket om at jobben skal gi lykke er veldig virkelighetsfjernt.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du har misforstått jobben til en jobbspesialist om du ler av tanken på at vedkommende kan har utdanning som barnehagelærer. Dette er ikke en akademisk jobb. Jobben går ut på nettop det hun på side 1 fikk hjelp til. Jobben går ut på å finne ut hva slags jobb klienten vil trives i og hva som må til for å få denne jobben. Det er ikke noe man lærer på universitetet.

Anonymkode: 1d164...129

Skrevet

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke mer spennende enn at jeg synes 3 jobbintervjuer er veldig mye mindre erfaring enn det jeg har. Jeg har vært i arbeidslivet i 30 år, har intervjuet hundrevis av jobbsøkere for flere bedrifter. Og har gått på flere kurs for å lære hvordan man bør gjennomføre intervjuene. Så når jeg tviholder på min subjektive oppfatning så på tross av din erfaring så er det jo fordi du har svært lite erfaring. 

Jeg synes det er spennende at du later til å sitte på fasiten på hva som er gjengs i intervjusituasjoner. Basert på tre intervjuer? 🤦‍♀️ 😂👍

Anonymkode: 3a970...cdc

Men du gjør jo det samme selv. Med en mastergrad må du da skjønne at når 100% er to år og tre personer, er det en håpløst liten sample size, faktisk mindre enn den til hun som tviholder på denne spennende subjektive oppfatningen.

Legg merke til at jeg påpekte "den subjektive oppfatningen din". Jeg sier ikke at jeg sier på fasit noe sted, jeg opplyser om mine subjektive opplevelser. Når det eneste AB...7e1 kan vise til er sin subjektive oppfatning, så er det veldig rart å tviholde på den uten å høre på andres subjektive opplevelser.

Men dette må man kanskje ha en mastergrad for å forstå...🙄

Skrevet

Stemmer i med de andre her.

- Motivasjonen var der allerede, og ble om noe svekket av NAVs tullete motivasjonskurs.
- Var ikke mye sosialt på de kursene jeg ble sendt på. Aldri blitt kjent med noen der.
- Har plenty å stå opp til uansett. Det er ærlig talt bare trist at dersom man ikke enten er på jobb eller går på kurs, så bare ligger man å drar seg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg møtte mange forskjellige på disse kursene, men den vanligste bakgrunnen var enten selger eller coach, gjerne tidligere selger med coachingkurs. Andre var journalister eller skribenter som ikke fikk relevant jobb, eller tidligere mellomledere litt oppi åra.

Skrevet

Jeg kan forstå at disse kursene må virke litt meningsløse dersom de er ment å favne alle, en som har en lang utdanning, har arbeidserfaring og mestrer å uttrykke seg skriftlig vil trolig ha vesentlig mindre utbytte enn en 20-åring som ikke har fullført VGS og som sliter med å skrive. 

Det virker dessuten kontraproduktivt å oppfordre folk til å ta grep som vil oppfattes som masete og irriterende for en potensiell ny arbeidsgiver. 

Anonymkode: f053e...865

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan forstå at disse kursene må virke litt meningsløse dersom de er ment å favne alle, en som har en lang utdanning, har arbeidserfaring og mestrer å uttrykke seg skriftlig vil trolig ha vesentlig mindre utbytte enn en 20-åring som ikke har fullført VGS og som sliter med å skrive. 

Det virker dessuten kontraproduktivt å oppfordre folk til å ta grep som vil oppfattes som masete og irriterende for en potensiell ny arbeidsgiver. 

Anonymkode: f053e...865

Normalt vil det være 19-åringer som ikke har fullført videregående, evigstuderende akademikere på 35, og 40-50-årige tidligere frisører og butikkansatte som har "gått på en smell" på samme CV-skrivekurs.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå må du slutte å tulle.

Jeg tuller ikke https://napha.no/content/24888/ips-har-langtidseffekt-og-er-lonnsomt

Jobbspesialist er IPS og OU (utvidet oppfølging) de er ansatt i NAV og jobber på en spesiell måte. Dette er ikke de samme som holder kurs, langt i fra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...