Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært arbedisledig og på NAV. Har sett at mange blir sendt på verdiløse CV-kurs og det ble jeg også. Men jeg følte også at jeg fikk mange råd som enten var verdiløse eller som førte til at jeg kastet bort tid om jeg fulgte rådene. Eksempel ble jeg fortalt hva som var vanlige spørsmål i jobbintervjuer, og da var det dette med "sterke og svake sider" jeg ble fortalt var det typiske spørsmålet man fikk. Jeg fikk aldri dette spørsmålet på jobbintervju og ser nå så er det en egen tråd på forumet hvor nærmest alle sier at dette spørsmålet ikke stilles lenger.

Andre eksempler er at jeg ble bedt om å møte opp hos arbeidsgiveren for å levere søknadene, selv om mitt inntrykk er at ingen arbeidsigvere ønsker å få søknaden slik. Alle ønsker søknaden gjennom nettportalen. Har også hørt at arbeidsgivere kaster søknaden i søppelkassa om de får den levert fysisk. 

Fikk også råd om å sende åpne søknader til bedrifter. Men fikk aldri noe svar på de søknadene. Fikk også beskjed om å ringe arbeidsgiveren noen dager etter intervjuet for å vise interesse for jobben. Vet ikke om det er et råd som funker, for jeg turte aldri å risikere å miste jobben fordi jeg irriterte arbeidsgiveren ved å ringe han kun for å prate for å vise interesse for jobben. Arbeidsgiveren vet jo at jeg er interessert, det er jo derfor jeg var på jobbintervju. 

Noen andre som har lignende erfaringer fra NAV når det kommer til råd for å få jobb? Mitt inntrykk var at de som ga råd ikke satt på noe kunnskap om hvordan man skulle få jobb. 

Anonymkode: 7b925...454

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går på slikt kurs gjennom NAV også, og får høre de samme tingene om og om igjen. Jeg får også andre dumme oppgaver å gjøre som ikke hjelper med å få jobb. Prøver selvfølgelig mitt beste, men får veldig lite fornuftig ut av de møtene 😕 

Faktisk fikk jeg flere innkallinger til intervjuer FØR jeg startet på kurset enn nå. Nesten som om å ringe dagen etter fristen og være skikkelig frampå er... irriterende?!?! 😮 🙄 Lurer på om de karriereveilederne fikk jobb på denne måten selv, for det virker ikke som om noen andre har samma flaksen.

Akkurat nå har jeg blitt så lei av de dustete møtene at jeg søker på de fleste stillingene jeg kommer over uansett om de "passer meg"  eller ei, bare for å slippe. Barnehageopplegg for voksne mennesker, ellers takk!

Anonymkode: ceebf...05b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 23.00):

Faktisk fikk jeg flere innkallinger til intervjuer FØR jeg startet på kurset enn nå. Nesten som om å ringe dagen etter fristen og være skikkelig frampå er... irriterende?!?! 😮 🙄 Lurer på om de karriereveilederne fikk jobb på denne måten selv, for det virker ikke som om noen andre har samma flaksen.

Nettopp. Jeg også lurer på om disse karriereveilederne faktisk har brukt tipsene de gir eller om kommer fra en NAV-bok som er over 20 år gammel. For virket ikke som om en del av rådene deres var utdaterte mot hva jeg erfarte når jeg skulle søke jobb.  Også er det vel litt det at de gir samme råd uansett hvem du er. 

Anonymkode: baa2c...782

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvis samfunnet sluttet å plage arbeidsledige ville vi kunne spare enorme summer i året. Bare tenk på hvor mange staten har på lønningslista for å piske ledige? 
Dette er et stort paradoks i vår tid. Man bruker heller 10 kr på å plage en liten andel mennesker for på den måten å spare 2 kr… 

Helt høl i huet logikk, men hva gjør man vel ikke for å kunne styre og plage folk i formynderstaten…? 
Løsningen: Borgerlønn.

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vært igjennom det samme selv, jobbsøkerkurs i 6 uker.

Utrolig pinlig, null kompetanse. En skandale, firmaet de leide inn het Din-Utvikling: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-tjener-de-millioner-pa-a-jobbe-for-nav/9661819/

2 voksne kvinner som skulle belære oss om arbeidslivet, bakgrunnen deres var jo et kurs i NLP og noen butikkjobber. Les: https://no.wikipedia.org/wiki/Nevrolingvistisk_programmering

Så fort man stillte spørsmål ble svarene dårlige og dårligere 😅 Vi MÅTTE bruke cv-malen som ble delt ut etter 2 uker, den var superenkel. Et barn på 8-10år hadde lett laget den i word. Søknadteksten de rettet for oss var en skandale etterpå, som er formelt brev som skulle blitt sendt til kongen.

Bortkasta tid og penger, trist at NAV bruker penger på den slags. Useriøst, som du TS skriver: ingen av tipsene de gir har noen hensikt. Når en arbeidsgiver trenger folkk søker de etter det, å ringe for å mase etter du har sendt søknad kan være negativt. Mange gir ikke avslag heller.

Anonymkode: 3dad5...b02

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (2 timer siden):

Hvis samfunnet sluttet å plage arbeidsledige ville vi kunne spare enorme summer i året. Bare tenk på hvor mange staten har på lønningslista for å piske ledige? 
Dette er et stort paradoks i vår tid. Man bruker heller 10 kr på å plage en liten andel mennesker for på den måten å spare 2 kr… 

Helt høl i huet logikk, men hva gjør man vel ikke for å kunne styre og plage folk i formynderstaten…? 
Løsningen: Borgerlønn.

En form for basic income må på plass før eller senere, for slik man holder på i dag går ikke. Er for dyrt rett og slett.

https://biennorge.no

Skrevet

Det høres ganske utdatert ut, ja.

Det med å møte opp personlig og levere søknad kan funke i noen tilfeller, men det kommer jo helt an på hvor du søker jobb. Jo mindre bedrift, jo mer sannsynlig er det at det funker. Men nå er det jo også mange som kun tar imot søknad gjennom firmaportaler, og da utgår jo det alternativet.

Men å ringe etter du har søkt bare for å ringe, det er bare irriterende for dem som utlyser stillingen. Du bør ha en grunn til å ringe.

Og åpen søknad kan funke hvis det ikke er mange hundre om beinet, men du skal ha god flaks hvis du får jobb på den måten.

Du finner nok bedre råd på nett ved å google CV og søknad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vært igjennom det samme selv, jobbsøkerkurs i 6 uker.

Utrolig pinlig, null kompetanse. En skandale, firmaet de leide inn het Din-Utvikling: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-tjener-de-millioner-pa-a-jobbe-for-nav/9661819/

2 voksne kvinner som skulle belære oss om arbeidslivet, bakgrunnen deres var jo et kurs i NLP og noen butikkjobber. Les: https://no.wikipedia.org/wiki/Nevrolingvistisk_programmering

Så fort man stillte spørsmål ble svarene dårlige og dårligere 😅 Vi MÅTTE bruke cv-malen som ble delt ut etter 2 uker, den var superenkel. Et barn på 8-10år hadde lett laget den i word. Søknadteksten de rettet for oss var en skandale etterpå, som er formelt brev som skulle blitt sendt til kongen.

Samme her. En ting var at CVen ikke var noe bedre enn den jeg hadde fra før. Men da jeg ble innkalt til jobbintervjuer så fikk jeg tips fra arbeidsgiverne om å endre CVen fordi man kunne bli møtt med fordommer om man brukte  NAV sin CV-mal...

Forundrer meg ikke at disse firmaene som selger tjenestene sine til NAV tjener enormt godt. 

Nå som regjeringen skal spare inn penger så håper jeg de snart tar en titt på hvor mye de kaster bort på å ansette og leie inn tullinger til NAV.  Det å hjelpe folk til å få jobb må være en av de beste investeringene man kan gjøre i samfunnet. Men da må man jo bruke folk som faktisk har peiling og som får resultater.

Anonymkode: 98953...205

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk hjelp fra "jobbspesialistene" hos NAV. Dette er en alternativ tilnærming som gir mye bedre oppfølging, og jeg fikk det ifm. sykdom som gjør meg avhengig av tilrettelegging på en arbeidsplass.

I første runde fikk jeg fullført utdanningen min (manglet noe på en bachelorgrad), før vi gikk løs på arbeidsmarkedet. Også her var jobbspesialisten veldig behjelpelig, og fulgte tett opp også da.

I dag, fire år etter oppstart, er utdanning fullført i tillegg til noen ekstra kurs, samt jeg har nå vært ansatt i en fast, 100% stilling en god stund, på et arbeidssted hvor jeg får mine behov dekket (fleksibel arbeidstid, hjemmekontor ved behov, skjermet arbeidsplass på kontoret og en del mer).

Utgangspunktet var at "vi" gikk mot uføretrygd. 

Kan ikke annet enn å rose jobbspesialistene.

Anonymkode: 324c3...921

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme her. En ting var at CVen ikke var noe bedre enn den jeg hadde fra før. Men da jeg ble innkalt til jobbintervjuer så fikk jeg tips fra arbeidsgiverne om å endre CVen fordi man kunne bli møtt med fordommer om man brukte  NAV sin CV-mal...

Forundrer meg ikke at disse firmaene som selger tjenestene sine til NAV tjener enormt godt. 

Nå som regjeringen skal spare inn penger så håper jeg de snart tar en titt på hvor mye de kaster bort på å ansette og leie inn tullinger til NAV.  Det å hjelpe folk til å få jobb må være en av de beste investeringene man kan gjøre i samfunnet. Men da må man jo bruke folk som faktisk har peiling og som får resultater.

Anonymkode: 98953...205

NAV er en økonomisk katastrofe, måten det drives på. Bruker over 1 milliard i året på tiltak.

Enda mer galskap: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/statsbudsjettet_-regjeringen-foreslar-a-bruke-900-millioner-ekstra-pa-unge-1.16128068

Man må endre NAV-systemet om man skal få noe bedring i samfunnet. Arbeidslinja funker ikke, tvang funker heller ikke. Syke mennesker blir tvunget ut på tiltak.

En form for base inntenkt alle får hver mnd må på plass, type 2G i året. For da kombinerer man dette med jobb, bedre å dele en stilling 2 enn at bare 1 jobber. Annenhver uke for eks.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 18.03):

Eksempel ble jeg fortalt hva som var vanlige spørsmål i jobbintervjuer, og da var det dette med "sterke og svake sider" jeg ble fortalt var det typiske spørsmålet man fikk. Jeg fikk aldri dette spørsmålet på jobbintervju og ser nå så er det en egen tråd på forumet hvor nærmest alle sier at dette spørsmålet ikke stilles lenger.

Jeg har vært på intervju hos tre arbeidsgivere de siste to årene der kravet for stillingen var en spesifikk mastergrad.

Jeg har fått dette spørsmålet alle tre gangene.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Reign said:

Jeg har vært på intervju hos tre arbeidsgivere de siste to årene der kravet for stillingen var en spesifikk mastergrad.

Jeg har fått dette spørsmålet alle tre gangene.

Ja, det er vel noen som fortsatt stiller spørsmålet. Men mitt inttrykk er at dette spørsmålet med svake sider er noe som nesten ikke blir brukt lenger. Arbeidsgiverne skjønte at alle hadde pugget seg til riktig svar og at ingen svarte ærlig. 

Anonymkode: 9065f...7e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er vel noen som fortsatt stiller spørsmålet. Men mitt inttrykk er at dette spørsmålet med svake sider er noe som nesten ikke blir brukt lenger. Arbeidsgiverne skjønte at alle hadde pugget seg til riktig svar og at ingen svarte ærlig. 

Anonymkode: 9065f...7e1

Jeg synes det er spennende at du tviholder på den subjektive oppfatningen din når jeg opplyser deg om at 100% av mine intervjuer de siste to årene inneholdt dette spørsmålet.

• Liker 1
Skrevet

Lokalkontoret jeg jobber på har sluttet helt med slike jobbsøkerkurs da de ikke ga gode nok resultater. Gruppetiltak er ikke så veldig effektivt. Det er individuell tiltak som får folk ut i jobb. Ja, de koster gjerne mer og vi må derfor velge ut riktig person til slike tiltak. 

Anonymkode: eb0da...205

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 10/12/2022 at 11:00 PM, AnonymBruker said:

Går på slikt kurs gjennom NAV også, og får høre de samme tingene om og om igjen. Jeg får også andre dumme oppgaver å gjøre som ikke hjelper med å få jobb. Prøver selvfølgelig mitt beste, men får veldig lite fornuftig ut av de møtene 😕 

Akkurat nå har jeg blitt så lei av de dustete møtene at jeg søker på de fleste stillingene jeg kommer over uansett om de "passer meg"  eller ei, bare for å slippe. Barnehageopplegg for voksne mennesker, ellers takk!

Kanskje det er det som er meningen? Å få deg lei, slik at du gjør nettopp det du skal, å søke alle stillinger du kan jobbe i (ikke bare sitte på gjerdet og søke "drømmejobber" slik mange har en tendens til) 🤷‍♀️🙈

Anonymkode: 3a970...cdc

Skrevet

Min erfaring er at de beste tiltakene er de nav selv driver. Selvsagt ikke skrevet i stein. Men det er mye rart i de private virksomhetene de kjøper tjenester fra. 

«sterke og svake sider» er et vanlig spørsmål ja. En annen gjenganger er «hvorfor vil du jobbe her» eller «hvorfor skal vi ansette deg». Tenk gjennom på forhånd hva du tror du kan lære av jobben og hva du kan tilføre arbeidsplassen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk hjelp fra "jobbspesialistene" hos NAV. Dette er en alternativ tilnærming som gir mye bedre oppfølging, og jeg fikk det ifm. sykdom som gjør meg avhengig av tilrettelegging på en arbeidsplass.

I første runde fikk jeg fullført utdanningen min (manglet noe på en bachelorgrad), før vi gikk løs på arbeidsmarkedet. Også her var jobbspesialisten veldig behjelpelig, og fulgte tett opp også da.

I dag, fire år etter oppstart, er utdanning fullført i tillegg til noen ekstra kurs, samt jeg har nå vært ansatt i en fast, 100% stilling en god stund, på et arbeidssted hvor jeg får mine behov dekket (fleksibel arbeidstid, hjemmekontor ved behov, skjermet arbeidsplass på kontoret og en del mer).

Utgangspunktet var at "vi" gikk mot uføretrygd. 

Kan ikke annet enn å rose jobbspesialistene.

Anonymkode: 324c3...921

Da var du heldig. Min var ræva.

Anonymkode: 1ca57...bb1

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Reign said:

Jeg synes det er spennende at du tviholder på den subjektive oppfatningen din når jeg opplyser deg om at 100% av mine intervjuer de siste to årene inneholdt dette spørsmålet.

Jeg synes det er spennende at du later til å sitte på fasiten på hva som er gjengs i intervjusituasjoner. Basert på tre intervjuer? 🤦‍♀️ 😂👍

Anonymkode: 3a970...cdc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
n_97 skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at de beste tiltakene er de nav selv driver. Selvsagt ikke skrevet i stein. Men det er mye rart i de private virksomhetene de kjøper tjenester fra. 

«sterke og svake sider» er et vanlig spørsmål ja. En annen gjenganger er «hvorfor vil du jobbe her» eller «hvorfor skal vi ansette deg». Tenk gjennom på forhånd hva du tror du kan lære av jobben og hva du kan tilføre arbeidsplassen. 

jobb handler om å tjene penger til å overleve, thats it.

Spar meg for at man skal elske en jobb, leve for jobben osv. Slike mennesker er gale.

Det er penger man lever av, ikke arbeid.

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Reign said:

Men du gjør jo det samme selv. Med en mastergrad må du da skjønne at når 100% er to år og tre personer, er det en håpløst liten sample size, faktisk mindre enn den til hun som tviholder på denne spennende subjektive oppfatningen.

Anonymkode: 003da...c6a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...