AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Hvordan foregår asperger-utredning i voksen alder? Blir man kun spurt om man har tegnene til aspeger. Eller foregår det noen "tester" slik at psykologen ser hvordan man håndterer diverse situasjoner? Anonymkode: b7a46...b93
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Hei😊 Min utredning foregikk ved et autismesenter. Det var først et intervju med meg der de spurte om livet mitt. Så en ados-test. Som var en observasjon av hvordan jeg utførte forskjellige oppgaver. Så et to timers langt intervju med foreldrene mine om hvordan jeg var som barn. Så et møte med overlegen. Så flere intervjuer. Det tok ca et halvt år. Anonymkode: 9761a...aa2
Purple_Pixiedust Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg hadde en generell nevrologisk utredning på DPS. Det var først to hele dager med massevis av tester. IQ-test, tester om hvordan jeg løser oppgaver, konsentrasjonstester osv. Så måtte jeg fylle ut ei tjukk lefse med spørsmål (selvutfyllende intervju) som jeg leverte inn. Så ble jeg direkte intervjuet av nevropsykologen. Så ble mamma intervjuet. Også hadde vi også en samtale hvor både jeg og mamma var med. Jeg fikk diagnosen Asperger og en anbefaling om videre utredning av ADD. Sistnevnte har jeg aldri gått videre med. Jeg er rusavhengig og vil ikke ha tilgang på medisiner. Føler uansett jeg har lært meg å leve med akkurat de vanskene. Han skrev i sin diagnostiske rapport at jeg har lavere scoore på tester enn hva man ser på gruppenivå hos de med AS. Men intervjuer av meg og min mor tydet såpass på at jeg har diagnosen at han valgte å sette den. Jeg har nok en mild variant og har lært meg å kompensere veldig. Men jeg har altså fått diagnosen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg gikk til samtale og utredning i et halvt år. Måtte svare på masse tester og psykologen "testet" også mine reaksjoner på diverse ting. Akkurat det synes jeg var litt rart, men men. Psykologen snakket ikke med mine foreldre, muligens fordi jeg var selektiv mutist nesten helt frem til voksen alder og derfor beviselig fungerte elendig i sosiale sammenhenger. Dette hadde jeg papirer på. Vet ikke om det var grunnen, eller hva. Anonymkode: 599d2...04e 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #5 Skrevet 14. oktober 2022 Tusen takk for svar! TS Anonymkode: b7a46...b93 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg fikk diagnosen etter flere år i terapi, sikkert 13 år tilsammen men det er endel år siden nå. Traff vel 3 psykologer som alle mente at det var asperger. Anonymkode: 83310...94d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå