Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Jeg har aldri vært en som bruker mye ull/fleece. Jeg skjønner veldig veldig godt at en baby ikke regulerer varme på samme måte og at man derfor må kle de og passe på temperatur, så er ikke det at jeg ikke «tror på vitsen med ull/fleece», men når vi i desember bare er innendørs en hel dag foreksempel, må baby da ha på seg ull bare fordi det er vinter ute? Vi er jo inne i varmen. 

Har kjøpt en del klær men ser mange andre desemberbarns mødre legger ut at de har handlet inn så og si kun ull og blir da stresset for om jeg er helt på blåbærtur? Skjønner det selvsagt skal ull på når vi går ut av døren, men vi kommer jo til og vær een del hjemme og skifte klær ofte, må alt bære ull??

Anonymkode: c6995...e08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du kun innendørs med normal innetemperatur trenger du ikke ull bare fordi det er desemberbaby ☺️ Skal du utendørs, ja - som du allerede sier. Bruk de klærne du føler er riktig!

Jeg tar av og til på baby tynt ull ved første klesskift når vi står opp fordi det er kaldere i huset med nattsenking. Senere når huset er varmere tar jeg enten av ett plagg eller bytter til noe som ikke er ull hvis hun er for varm ☺️ 
Fordelen (for min del) med å ha på tynt ull under som base er at det er kjappere å dra ut døren f.eks på luftetur med hunden litt spontant uten å måtte skifte alt hun har på seg.

• Liker 1
Skrevet

Du kler jo barnet etter der dere er :)  Er dere et sted der det er varmt, holder det med tynne klær. Går dere ut i kulda må du tilpasse etter årstiden. Noen barn tåler ikke ull, andre bare velger å ikke bruke det, og det blir garantert folk av dem også. Enkelte er nesten hysteriske når det kommer til bruk av ullklær føler jeg.

Hadde nesten ikke ulltøy til min januarbaby. Han var jo alltid på fanget, i bæresela eller i vognposen. Bruker mer ull nå når han er mye på gulvet, i vårt dessverre litt trekkfulle hus.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg hadde nyfødt som ble født i slutten av november brukte han mest bomull den vinteren. Han var veldig varm av seg. Om vi skulle ut og trille i minusgrader bytta jeg til ull. Tror jeg hadde to ullbodyer og ullbukser 🤪

Så nei, du trenger absolutt ikke mye ull. Om ungen gulper mye eller har mange bæsjeuhell er ull veldig upraktisk siden det ikke tåler mer enn 40 grader ullvask.

Ville heller skaffet meg en god strikket ulldress til å ha på babyen når dere skal ut av huset 😃

• Liker 3
Skrevet

Og nyfødte er jo veldig glad i å være innpakket i et teppe. Så da blir noen av de også fort veldig varme 🙂

• Liker 1
Skrevet

Min høstbaby brukte ikke ull innerst før i mars. Det var ikke nødvendig, for han var enten i vårt varme hus eller godt innpakket i vogna/bilen. Det var besteforeldre med kaldere stuer, men de varmet opp når de skulle få besøk, og vi beholdt bare på litt mer klær.

Når han passerte halvåret og var mer aktiv kunne det være nødvendig med mer ull. Når vi skulle trille steder kunne han sitte i våken i vogna, og da skulle ikke armene ligge nedi noen tykk vognpose! Det var likevel ikke veldig nødvendig, for vi kunne også bare bruke flere lag tykkere ull.

Når han begynte i barnehagen ble ull nødvendig. De var ute på en helt annen måte, spesielt i regnvær, så han ble våt. Da er det fint med ull innerst.

Ytterklær i ull er nødvendig til babyer om vinteren. Jeg anbefaler å ha litt forskjellig, både heldress og jakke, i tillegg til lue, votter og sokker. Et lite teppe, som man kan ha i vogna, er også nyttig. Du trenger ikke å kjøpe de minste størrelsene, for de små babyene trenger uansett ikke å bevege seg så mye. 

Anonymkode: 45d27...e85

Skrevet

Vi kommer ikke til å ha mye ulltøy. Vi er stort sett inne om vinteren, å om vi er ute så er det enten med vogn og vinterpose eller til og fra bilen. Vi har ulldress, vinterdress og litt annet smått som brukes ute. Inne er det temperatur som ikke krever ull. Vi gidder ikke å bruke mer penger enn nødvendig på tøy som knapt kan brukes før det er for smått når vi uansett er mest inne. 

Anonymkode: 696c6...5fd

• Liker 1
Skrevet

En baby ligger i vognen nedi en god vinterpose og da går det helt fint med ulldress og bomull innerst selvom dere er ute. Er noe helt annet med barnehagebarn som er ute og leker. Så nei du trenger ikke ull til baby. Men noen ulldresser er fine. Tynn ulldress over bomull inne om det er litt kjølig også :)

Anonymkode: ff6f2...87d

Skrevet

Jeg elsker ull, men ville ikke kjøpt masse ull før babyen kommer. Mine to eldste er veldig varme, og de brukte omtrent aldri ull innerst de første årene. Andremann hadde i tillegg eksem. Vi brukte bomull innerst og tok (tynn) ull eller ull-silke-blanding (hjemmestrikket) utenpå om det var behov for det.

Minste nå er ikke så varm av seg, og bruker ullbody og ullstrømpebukse allerede.

Jeg ville hatt bittelitt ull til den nyfødte, men ikke mye. Ha en tynn ulljakke du kan ta utenpå bodyen ved behov. Ha også et ullpledd som du kan legger iver babyen. Nyfødte ligger jo stort sett stille, og de er ikke så mye på gulvet der det hos mange er litt kaldt.

Anonymkode: 484e3...c15

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har litt ull til babyen på 10 måneder. Det brukes når vi er ute eller ofte på morgenen nå siden det begynner å bli litt gulvkaldt. Jeg fikk desemberbaby i fjor, og det vi hadde mest nytte av var et ullpledd vi tulla babyen inn i, hen lå jo stort sett i vugge. Bruk heller penger på et par gode ullpledd og underlag i lammeskinn. Ellers hadde vi et par ullsett vi kledde på før vi dro ut av huset,  jeg ser ikke helt nødvendigheten av å bare kjøpe ull. Det kan jo hende babyen din får eksem og reagerer på ull og? 

Anonymkode: 3d12b...30d

• Liker 1
Skrevet

Butikkene er åpne etter at du har født også. (Og babyklær må være noe av det letteste å få kjøpt mye av på finn og facebook.) 

Ikke kjøp for mye på forhånd, men ha valgmuligheter og finn ut hva du og baby foretrekker. (Og hvilken størrelse baby bruker mer enn 1 uke) og så handler du etter det. 
Det er jo ingenting som er dummere enn å ha en masse helt nye klær som aldri blir brukt, eller som bare brukes en gang, bare for at noen andre mener at dette var greia.

Anonymkode: 967fc...441

• Liker 1
Skrevet

Jeg har novemberbarn på vei og vi har ikke mye ull 

Anonymkode: 6d25b...13b

• Liker 1
Skrevet

Nei! Du trenger ikke det! Min novemberbaby hadde et par ullsett bare. Og ulldress til å ha utenpå de vanlige klærne sine. Er det noen som trenger ull er det større barn som er ute og leker, blir våte etc. Ikke en baby som alltid er innpakket i vognpose, bilstolpose, teppe, kun blir bært fra huset til bilen osv. Som du sier, man har det jo varmt inne, baby merker ikke om det er +10 eller -10 ute da. Dessuten er det ikke sikkert baby tåler ull.. det gjorde ikke min ;) Men det fant vi ikke ut før etter noen uker/mnd! Han tålte ull utenpå andre klær, men fikk utslett av ull mot huden. 

Anonymkode: 38808...d74

• Liker 1
Skrevet

Små babyer har ofte veldig eksplosive bleier også. Ull blir dessverre ødelagt ved vask på høy temperatur. Så bomull innerst et mest praktisk. 

Anonymkode: ff6f2...87d

• Liker 1
Skrevet

Du burde investere i noen tynne ull-bodyer og ulldress. Dere skal mest sannsynelig ut med vogna osv. Og de tynne ull-bodyene er utrolig deilige - brukes godt innendørs om vinteren. 

Anonymkode: d490f...04d

Skrevet

Ville ikke brukt masse penger på ull før barnet er født, selv har jeg to barn som reagerte veldig på ull (fikk eksem) da de var babyer, det hadde vært mye bortkastede penger. Fikk endel hjemmestrikket ulltøy også som knapt har vært brukt, siden de måtte ha heldekkende bomullstøy under for å ikke få utslett. 

Anonymkode: a5382...b1b

• Liker 3
Skrevet

Nei, du trenger selvsagt ikke å bare kle ungen i ull hvis dere er inne f.eks.

Ute brukte vi vogn- og bilstolpose, så det var ikke behov for ull bare fordi vi skulle ut i bilen og videre til bestemor.

Min ble født prematurt i desember, og selv da brukte vi ikke bare ull. Bortsett fra de to første ukene så gikk det fint med bomull, det var jo uansett mye pledd og varme hjemme hos oss da.

Da baby vokste seg inn i 56/62 så kunne vi nesten bare glemme ull inne, selv midt på vinteren. Noen babyer er jo bare varme, så alle de ullplaggene vi hadde fått i gave ble bare brukt hvis vi skulle ut. Selv de tynneste bodyene. Det var bare en fase da, for nå kan barnet bruke ull inne på denne tiden av året også, for ull skal jo regulere.

Hvis du har noen tynne ullplagg og en ulldress så kan resten fint være bomull😊

Anonymkode: 9eff1...427

• Liker 1
Skrevet (endret)
yeti92 skrev (17 timer siden):

Er du kun innendørs med normal innetemperatur trenger du ikke ull bare fordi det er desemberbaby ☺️ Skal du utendørs, ja - som du allerede sier. Bruk de klærne du føler er riktig!

Jeg tar av og til på baby tynt ull ved første klesskift når vi står opp fordi det er kaldere i huset med nattsenking. Senere når huset er varmere tar jeg enten av ett plagg eller bytter til noe som ikke er ull hvis hun er for varm ☺️ 
Fordelen (for min del) med å ha på tynt ull under som base er at det er kjappere å dra ut døren f.eks på luftetur med hunden litt spontant uten å måtte skifte alt hun har på seg.

Har aldri brukt ull på noen av barna. Alle født fra oktober til januar. Men mine har aldri brukt pysj heller, og det er visst krise i følge norske mødre.. 

Endret av Mamajune11
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min høstbaby brukte ikke ull innerst før i mars. Det var ikke nødvendig, for han var enten i vårt varme hus eller godt innpakket i vogna/bilen. Det var besteforeldre med kaldere stuer, men de varmet opp når de skulle få besøk, og vi beholdt bare på litt mer klær.

Når han passerte halvåret og var mer aktiv kunne det være nødvendig med mer ull. Når vi skulle trille steder kunne han sitte i våken i vogna, og da skulle ikke armene ligge nedi noen tykk vognpose! Det var likevel ikke veldig nødvendig, for vi kunne også bare bruke flere lag tykkere ull.

Når han begynte i barnehagen ble ull nødvendig. De var ute på en helt annen måte, spesielt i regnvær, så han ble våt. Da er det fint med ull innerst.

Ytterklær i ull er nødvendig til babyer om vinteren. Jeg anbefaler å ha litt forskjellig, både heldress og jakke, i tillegg til lue, votter og sokker. Et lite teppe, som man kan ha i vogna, er også nyttig. Du trenger ikke å kjøpe de minste størrelsene, for de små babyene trenger uansett ikke å bevege seg så mye. 

Anonymkode: 45d27...e85

Ytterklær i ull er IKKE «nødvendig» nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt. Jeg har aldri vært en som bruker mye ull/fleece. Jeg skjønner veldig veldig godt at en baby ikke regulerer varme på samme måte og at man derfor må kle de og passe på temperatur, så er ikke det at jeg ikke «tror på vitsen med ull/fleece», men når vi i desember bare er innendørs en hel dag foreksempel, må baby da ha på seg ull bare fordi det er vinter ute? Vi er jo inne i varmen. 

Har kjøpt en del klær men ser mange andre desemberbarns mødre legger ut at de har handlet inn så og si kun ull og blir da stresset for om jeg er helt på blåbærtur? Skjønner det selvsagt skal ull på når vi går ut av døren, men vi kommer jo til og vær een del hjemme og skifte klær ofte, må alt bære ull??

Anonymkode: c6995...e08

Baby vokser veldig fort den første tiden, ikke bruk store summer på klær i ull. Hvis du føler du må ha litt, kjøp brukt. Ull er dyrt. Men du trenger ikke mer enn feks én ulldress, eller kan alle klær være billige fra H&M eller finn.no. Utrolig mye nesten ubrukt brukt klær på finn. 

Det er ikke sikkert du kommer til å være mye ute engang. Det kan være baby hater vogn, hater bæresele etc. Og er det kaldere enn -10 er det ikke anbefalt å være ute med nyfødt uansett. Ull er blitt en del av folkesjela, det er derfor mange sverger til ull. «Ull regulerer» er vanlig argument men det og er tull, mine hadde dødd av heteslag hadde de hatt ull når tempraturen er varmere enn -20. 

Mange bruker også disse søte små luene på baby når de er inne/sover. Det er direkte frarådet av LUB (landsforeningen for uventet barnedød). Så fordi du ser andre mødre gjøre noe betyr det laaangt i fra de gjør det «rett». Legg også merke til hvor mange som dekker vogna med pledd til våren/sommeren, noe som er livsfarlig. Stol på mammahjertet ditt og gjør det som kjennes rett for DEG og DIN baby ♥️ 

Lykke til 💕 Og gled deg! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...