Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har uføreforsikring med reservasjon mot uføre grunnet psykiske lidelser (fordi jeg har vært sykemeldt for dette tidligere). 

Nå har jeg fått diagnosen adhd med angst og depresjoner som tilleggsplager, altså angsten og depresjonen er en følge av adhd-en. Det ser ut som jeg muligens blir delvis ufør, håper selvfølgelig ikke det, men ser mørkt ut.

Adhd er jo kategorisert som en nevrologisk forstyrrelse. Noen som vet om jeg da er dekket av uføreforsikringen hvis jeg ender opp med å bli ufør en viss prosent? Hører gjerne fra folk som har peiling på dette og/eller har egne erfaringer 😊

Anonymkode: 9244f...f21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Adhd dekkes ikke av forsikring i utgangspunktet. 

Anonymkode: 972c7...a48

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Adhd dekkes ikke av forsikring i utgangspunktet. 

Hvor har du det fra? Uføreforsikring dekker slik jeg har forstått det uansett ikke spesifikke sykdommer, men heller selve situasjonen ved å bli ufør (uavhengig av årsak)? Er jo kun det at selskapene kan reservere seg mot visse sykdommer pga. forhøyet risiko? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor har du det fra? Uføreforsikring dekker slik jeg har forstått det uansett ikke spesifikke sykdommer, men heller selve situasjonen ved å bli ufør (uavhengig av årsak)? Er jo kun det at selskapene kan reservere seg mot visse sykdommer pga. forhøyet risiko? 

Er det uførepensjonsforsikring du snakker om eller engangsutbetaling? Uansett så er ikke ADHD noe man plutselig får, så det kan nok greit argumenteres for at du hadde dette ved inngåelse av forsikringen. 

Skrevet

ADHD ligger i sekken for "psykiske lidelser og adferdsforstyrrelser" (F-diagnose i ICD 10) og er ikke regnet som en nevrologisk forstyrrelse (som er i G-diagnosene på ICD-10). Ettersom du allerede har reservasjon mot psykisk sykdom kan du ikke regne med å få noe som helst utbetalt dersom ADHD er årsaken til uførheten, det er dessuten sannsynlig at denne er oppstått før du fikk forsikring og dermed er du ikke dekket. 

Anonymkode: d6240...56a

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det uførepensjonsforsikring du snakker om eller engangsutbetaling? Uansett så er ikke ADHD noe man plutselig får, så det kan nok greit argumenteres for at du hadde dette ved inngåelse av forsikringen. 

Engangsutbetaling, privat uføreforsikring. Nei, adhd er vel noe jeg er født med. Men det ble dessverre ikke oppdaget før nå rett før jeg runder 40… Jeg ante selvfølgelig ikke at dette var en av grunnene til at jeg slet, og oppga alt annet på helseerklæringsskjemaet.

Jeg ble altså først diagnostisert nå. Er det slik at alle medfødte sykdommer som eventuelt fører til uføretrygd, ikke er dekket av forsikringen? Altså uoppdagete sykdommer? Hva hvis man f.eks. har en medfødt hjertefeil som man ikke oppdager før det smeller og man blir ufør? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

ADHD ligger i sekken for "psykiske lidelser og adferdsforstyrrelser" (F-diagnose i ICD 10) og er ikke regnet som en nevrologisk forstyrrelse (som er i G-diagnosene på ICD-10). Ettersom du allerede har reservasjon mot psykisk sykdom kan du ikke regne med å få noe som helst utbetalt dersom ADHD er årsaken til uførheten, det er dessuten sannsynlig at denne er oppstått før du fikk forsikring og dermed er du ikke dekket. 

Anonymkode: d6240...56a

Takk for svar! Dette har jeg ikke fått med meg. Er mye å orientere seg i, mye er nytt og hodet henger virkelig ikke med om dagen. Men da er jeg nok ikke dekket av forsikringen, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...