AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Har nylig startet i fast jobb, og er ikke sikker på reglene rundt det. Om jeg blir bedt om å jobbe utover arbeidstiden min og sier ja, må overtiden føres inn i HR-portal? Er egentlig usikker på hvordan alt gjøres, og om det er mulighet for avspasering eller om man får overtiden utbetalt? Kan man velge? Hva er vanlig praksis her? Ønsker helst å avspasere, og om mulig samle opp nok timer til å avspasere en hel dag. Går det an? Beklager dumme spørsmål fra en fersking i kommunen.. Anonymkode: 7594e...6d0
Gidavmeg Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har nylig startet i fast jobb, og er ikke sikker på reglene rundt det. Om jeg blir bedt om å jobbe utover arbeidstiden min og sier ja, må overtiden føres inn i HR-portal? Er egentlig usikker på hvordan alt gjøres, og om det er mulighet for avspasering eller om man får overtiden utbetalt? Kan man velge? Hva er vanlig praksis her? Ønsker helst å avspasere, og om mulig samle opp nok timer til å avspasere en hel dag. Går det an? Beklager dumme spørsmål fra en fersking i kommunen.. Anonymkode: 7594e...6d0 Du må snakke med din arbeidsgiver, det er ikke lik praksis i alle kommuner 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Kommer an på hvilken av Norges 356 kommuner du bor i. Alle har ikke samme regler og lønssystem... Anonymkode: a8ee6...15d 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Dersom du blir bedt om å jobbe ut over arbeidstiden din er det overtid, dvs. at selv om du avtaler at tiden legges til avspasering så skal overtidstillegget utbetales. Dersom du har fleksitidsavtale og velger å jobbe ekstra en dag for å avspasere det senere så legges tiden i sin helhet til avspasering. Forskjellen er altså om du er pålagt merarbeid eller om du bruker fleksitidsordningen. Anonymkode: 918aa...892
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom du blir bedt om å jobbe ut over arbeidstiden din er det overtid, dvs. at selv om du avtaler at tiden legges til avspasering så skal overtidstillegget utbetales. Dersom du har fleksitidsavtale og velger å jobbe ekstra en dag for å avspasere det senere så legges tiden i sin helhet til avspasering. Forskjellen er altså om du er pålagt merarbeid eller om du bruker fleksitidsordningen. Anonymkode: 918aa...892 Ts nevner ikke fleksitid i det hele tatt, så det er slett ikke sikkert at han har det. Ts, dette kan variere fra avdeling til avdeling innen samme kommune, så du må spørre din nærmeste overordnede om hva som er praksis. Sist jeg jobbet i kommune, fikk vi ikke skrive opp det vi eventuelt gikk over (sykepleier), fordi det var forventet at vi skulle greie å gjøre unna alle arbeidsoppgavene i arbeidstida. De hadde 0 kroner i overtidsbudsjett, så da fikk vi ikke en krone. Avspasering fikk vi ikke gjøre en hel dag, men en time i ny og ne når det passet arbeidsgiver, ikke når det passet arbeidstaker. For å si det sånn, jeg jobber ikke i kommune lenger..... Anonymkode: afce3...613
Amossa Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts nevner ikke fleksitid i det hele tatt, så det er slett ikke sikkert at han har det. Ts, dette kan variere fra avdeling til avdeling innen samme kommune, så du må spørre din nærmeste overordnede om hva som er praksis. Sist jeg jobbet i kommune, fikk vi ikke skrive opp det vi eventuelt gikk over (sykepleier), fordi det var forventet at vi skulle greie å gjøre unna alle arbeidsoppgavene i arbeidstida. De hadde 0 kroner i overtidsbudsjett, så da fikk vi ikke en krone. Avspasering fikk vi ikke gjøre en hel dag, men en time i ny og ne når det passet arbeidsgiver, ikke når det passet arbeidstaker. For å si det sånn, jeg jobber ikke i kommune lenger..... Anonymkode: afce3...613 Selvfølgelig skal avspasering gjøres når det passer arbeidsgiver, og ikke den ansatte. Det gjelder også avvikling av ferie. Arbeidsgivers styringsrett, kalles det, og det er lovbestemt. Har selv jobbet mange år i både offentlig og privat sektor. Har aldri opplevd at det ikke var arbeidsgiver som bestemte. Jeg kunne legge inn ønske, men beslutningen var arbeidsgivers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå