AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Fikk meg ny jobb nylig, vært i arbeidslivet mange år. Sosiale evner er viktig, er ikke alt man spør en kollega om. Spesielt når man er nyansatt, da må man gi ting litt tid tenker jeg. Vise litt sosiale evner, ikke kom med at avhør er å bli kjent med noen. Virker som mange er opptatt av posisjonen sin, skal vite alt om deg. For å måle et menneske, er jo det man gjør. "åjaa, hun har ikke barn.." for eks. Jeg synes det er frekt å spørre noen om når de skal ha barn eller gifte seg. Det har jo ikke mine kollegaer noe med. Nå har jeg hørt blant annet: Er du ikke gift? Har du barn? Hvorfor ikke? Når skal du ha barn? Er dine foreldre gift? Eier du egen leilighet eller leier du? Har du kjæreste? Dater du? Jesus....lista mye lengre.. 😅 Jeg pleier aldri spørre andre om slike ting selv, folk forteller jo ting av eget iniativ. Anonymkode: 4e3fb...c5f 5 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Nordmenn flest er sosialt keitete så det er sikkert i beste mening. Sette grenser for deg selv hvis det er temaer du ikke ønsker å snakke om Anonymkode: 6d0cc...327 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Jøss. Husk at det er lov å si at du ikke vil svare/snakke om disse tingene. Høres merkelig ut. Anonymkode: f3af6...57f 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Herlighet, de vil da bare bli kjent med deg! Ingen grunn til å bli fornærma over det.. Vil du ikke svare, så sier du vel bare at du ikke vil snakke om det. Ser ikke problemet. Anonymkode: 66521...21d 18 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 De eneste der jeg syns var ok er om du har kjæreste og barn, men ikke "hvorfor ikke" eller "når". Makan. Hvorfor skal de vite det? Og hvorfor har det noe å si om du leier eller eier? Tror jeg, spesielt til barnespørsmålene, ville svart "det er et veldig privat spørsmål du stiller" og latt det være med det. Man vet aldri når man spør noen som sliter, og det er ingen andres sak når man velger å få barn. Anonymkode: bc3e8...c0f 7 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fikk meg ny jobb nylig, vært i arbeidslivet mange år. Sosiale evner er viktig, er ikke alt man spør en kollega om. Spesielt når man er nyansatt, da må man gi ting litt tid tenker jeg. Vise litt sosiale evner, ikke kom med at avhør er å bli kjent med noen. Virker som mange er opptatt av posisjonen sin, skal vite alt om deg. For å måle et menneske, er jo det man gjør. "åjaa, hun har ikke barn.." for eks. Jeg synes det er frekt å spørre noen om når de skal ha barn eller gifte seg. Det har jo ikke mine kollegaer noe med. Nå har jeg hørt blant annet: Er du ikke gift? Har du barn? Hvorfor ikke? Når skal du ha barn? Er dine foreldre gift? Eier du egen leilighet eller leier du? Har du kjæreste? Dater du? Jesus....lista mye lengre.. 😅 Jeg pleier aldri spørre andre om slike ting selv, folk forteller jo ting av eget iniativ. Anonymkode: 4e3fb...c5f Jeg er en person som er usosial, en sånn som tar lunsjen alene og har headsettet på hele tida, men hadde ikke blitt fornærma eller sur om folk på jobb spurte om jeg var gift etc, helt fint, det er greit å bli kjent når man er ny og bli inkludert. Anonymkode: 94ebe...d68
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 Haha, har hatt et par slike også i min jobb. Altså de er nye og vil vite "alt" på en dag. Jeg tenker at de mangler sosial erfaring. Man pleier bli kjent "over tid", ikke som avhør og speed dating. Utrolig kleint. Jeg har mange kollegaer jeg er kjempeglad i uten at jeg vet alt om hele oppveksten deres. De forteller ting når det kommer frem naturlig. Anonymkode: afe73...a20 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 Så kjekt med kollegaer som ønsker å bli kjent med deg! Mye bedre enn de som bare prater med hverandre som om du ikke eksisterer. Kjempemulighet for deg til å svare og spørre tilbake slik at dere kan bli kjent og prate med hverandre. Anonymkode: b9b5a...027 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg startet i ny jobb rett før sommerferien, jeg har aldri fortalt folk direkte at jeg ikke har partner eller lignende, men jeg har sagt "DERE som har barn, DERE som har partnere, DERE som er i lykkelige forhold, DERE DERE DERE DERE DERE... " Så tror at folk ikke spørr så mye eller er noe særlig nysgjerrig om du ordlegger deg litt førende Men synes det må være lov til å spørre om nye på jobben har barn og lignende, men "Hvorfor ikke" Da spørr jeg alltid "Hvorfor velge å få barn? " Anonymkode: 9f437...7f9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Herlighet, de vil da bare bli kjent med deg! Ingen grunn til å bli fornærma over det.. Vil du ikke svare, så sier du vel bare at du ikke vil snakke om det. Ser ikke problemet. Anonymkode: 66521...21d AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så kjekt med kollegaer som ønsker å bli kjent med deg! Mye bedre enn de som bare prater med hverandre som om du ikke eksisterer. Kjempemulighet for deg til å svare og spørre tilbake slik at dere kan bli kjent og prate med hverandre. Anonymkode: b9b5a...027 Vel, man spør jo ikke folk om slike ting da. Er jo veldig sosial klønete å avhøre andre på denne måten. Å bli kjent med noen gjøres ikke slik. Anonymkode: 4e3fb...c5f 4 2
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2022 #11 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Herlighet, de vil da bare bli kjent med deg! Ingen grunn til å bli fornærma over det.. Vil du ikke svare, så sier du vel bare at du ikke vil snakke om det. Ser ikke problemet. Anonymkode: 66521...21d En ting er å bli kjent med, noe annet er å avhøre folk. Dette høres ut som det siste.
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2022 #12 Skrevet 13. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er en person som er usosial, en sånn som tar lunsjen alene og har headsettet på hele tida, men hadde ikke blitt fornærma eller sur om folk på jobb spurte om jeg var gift etc, helt fint, det er greit å bli kjent når man er ny og bli inkludert. Anonymkode: 94ebe...d68 Men du hadde kanskje reagert om de hadde fortsatt med hvorfor/hvorfor ikke? Her er det jo ikke bare snakk om å dele informasjon, disse forventer tydeligvis også at TS skal begrunne alt mulig også. Endret 13. oktober 2022 av ti10 .
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #13 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vel, man spør jo ikke folk om slike ting da. Er jo veldig sosial klønete å avhøre andre på denne måten. Å bli kjent med noen gjøres ikke slik. Anonymkode: 4e3fb...c5f Hvordan blir du kjent med folk, om du ikke engang kan spørre om de har partner eller barn? Spørre hvorfor man ikke har det er selvfølgelig en helt annen ting... For min del synes jeg dette er ganske viktige spørsmål for å bli kjent med noen. Man har som oftest en helt annen livsstil som barnløs og/eller singel. Men at folk måler hverandre etter hvorvidt man har barn skjønner jeg ikke helt hva du mener med. Helt greit at kollegaen min ofte sier at jeg er heldig som ikke har det. Men jeg har aldri følt at jeg har høyere posisjon enn han bare fordi jeg har mer frihet, kan gjøre som jeg vil og som oftest kan sove hele natten. Og jeg føler ikke jeg har lavere posisjon enn de som har barn for så vidt. Og om noen skulle mene jeg har lavere posisjon pga sivilstatus/barn, så sier det jo mer om dem. Det å være sneversynt og dømme folk på grunn av det, det er vel heller det som er lavmål, og folk jeg plasserer ganske langt ned. Hvorfor de er interessert i sivilstatusen til foreldrene dine derimot er en stor gåte. Anonymkode: ade12...c26 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #14 Skrevet 13. oktober 2022 "Har du barn" er smalltalk. "Hvorfor ikke" er over grensen. Anonymkode: 3bbec...adf 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #15 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fikk meg ny jobb nylig, vært i arbeidslivet mange år. Sosiale evner er viktig, er ikke alt man spør en kollega om. Spesielt når man er nyansatt, da må man gi ting litt tid tenker jeg. Vise litt sosiale evner, ikke kom med at avhør er å bli kjent med noen. Virker som mange er opptatt av posisjonen sin, skal vite alt om deg. For å måle et menneske, er jo det man gjør. "åjaa, hun har ikke barn.." for eks. Jeg synes det er frekt å spørre noen om når de skal ha barn eller gifte seg. Det har jo ikke mine kollegaer noe med. Nå har jeg hørt blant annet: Er du ikke gift? Har du barn? Hvorfor ikke? Når skal du ha barn? Er dine foreldre gift? Eier du egen leilighet eller leier du? Har du kjæreste? Dater du? Jesus....lista mye lengre.. 😅 Jeg pleier aldri spørre andre om slike ting selv, folk forteller jo ting av eget iniativ. Anonymkode: 4e3fb...c5f Det er relativt normale spørsmål for å bli kjent med noe. De går hakket for langt ved å spørre om «hvorfor og når» til barn, for det er ikke alle som kan få barn, og det kan være et sårt tema for mange. Kan legge til at jeg ikke spør slike spørsmål selv, men reagerer ikke når jeg får slike spørsmål rettet mot meg. Jeg er 31 år, kvinne og singel. Da får man spørsmål. Trikset her er å lære hvordan man svarer. «Det er jeg ikke komfortabel med å svare på», er en måte å få folk til å bli i ubekvem og slutte med utgreiingen 😅😂 Anonymkode: 1486d...e23 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #16 Skrevet 13. oktober 2022 Er det stor overvekt av damer der du jobber? Jeg jobber nemlig i en mannsdominert bedrift og får aldri sånne spørsmål. Syns ikke det er riktig måte å bli kjent med noen på. Ville heller spurt om hobbyer og interesser, ikke om privatliv. Veldig spesielt å spørre om foreldre er gift og om du eier eller leier. Høres ut som de er opptatt av status og vil putte deg i en boks. Grave og spørre etter hvor mye penger du har osv. Anonymkode: d4418...cb3 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #17 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan blir du kjent med folk, om du ikke engang kan spørre om de har partner eller barn? Spørre hvorfor man ikke har det er selvfølgelig en helt annen ting... For min del synes jeg dette er ganske viktige spørsmål for å bli kjent med noen. Man har som oftest en helt annen livsstil som barnløs og/eller singel. Anonymkode: ade12...c26 Jeg er helt uenig med deg, synes ikke man skal grave om privatlivet til en kollega. Hvertfall så raskt, det skal komme av seg selv. Man deler selv etter eget ønske og situasjonen man er i ved en samtale. Dette handler om sosiale evner, avhør er sosialt klønete. Om en kollega har barn eller er gift betyr jo ikke noe for meg. Det definerer ikke deg som kollega for meg. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det stor overvekt av damer der du jobber? Jeg jobber nemlig i en mannsdominert bedrift og får aldri sånne spørsmål. Syns ikke det er riktig måte å bli kjent med noen på. Ville heller spurt om hobbyer og interesser, ikke om privatliv. Veldig spesielt å spørre om foreldre er gift og om du eier eller leier. Høres ut som de er opptatt av status og vil putte deg i en boks. Grave og spørre etter hvor mye penger du har osv. Anonymkode: d4418...cb3 Nesten bare kvinner ja, hadde håpet på et mannsdominert miljø. Lettere å forholde seg til, menn er bedre til å omgås hverandre. Så vil nok tilbake til det. Kvinner er veldig opptatt av å sette andre i bås, posisjonere seg. Anonymkode: 4e3fb...c5f 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #18 Skrevet 13. oktober 2022 Du må bare grensesette. Er dette EN person. Le og si «jøsses, dette var litt av et avhør». Og så endrer du tema, gjerne med et «vi kan jo ikke bare snakke om meg hele tiden. Hva synes dere om den artikkelen i nrk om Ukraina?» Og neste gang stopper du dem FØR de får rullet ballen. Ett spørsmål, så endrer du tema. Hold deg til politikk, nyheter, vitenskap eller samfunnet rundt dere. Hold dere unna person-snakk, det er tegn på dårlig oppdragelse i et slikt forum. Anonymkode: 6c754...586 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #19 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Herlighet, de vil da bare bli kjent med deg! Ingen grunn til å bli fornærma over det.. Vil du ikke svare, så sier du vel bare at du ikke vil snakke om det. Ser ikke problemet. Anonymkode: 66521...21d Jada, det er spesielt viktig å få vite om noens foreldre er gift eller ei for å bli kjent med dem. Anonymkode: 3d18e...324 4
Kaneel Skrevet 13. oktober 2022 #20 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fikk meg ny jobb nylig, vært i arbeidslivet mange år. Sosiale evner er viktig, er ikke alt man spør en kollega om. Spesielt når man er nyansatt, da må man gi ting litt tid tenker jeg. Vise litt sosiale evner, ikke kom med at avhør er å bli kjent med noen. Virker som mange er opptatt av posisjonen sin, skal vite alt om deg. For å måle et menneske, er jo det man gjør. "åjaa, hun har ikke barn.." for eks. Jeg synes det er frekt å spørre noen om når de skal ha barn eller gifte seg. Det har jo ikke mine kollegaer noe med. Nå har jeg hørt blant annet: Er du ikke gift? Har du barn? Hvorfor ikke? Når skal du ha barn? Er dine foreldre gift? Eier du egen leilighet eller leier du? Har du kjæreste? Dater du? Jesus....lista mye lengre.. 😅 Jeg pleier aldri spørre andre om slike ting selv, folk forteller jo ting av eget iniativ. Anonymkode: 4e3fb...c5f La meg gjette du jobber kjerring dominert, høres ut som typisk snakk i Bhg, sykehjem og på kommunale kvinnedominerte kontor 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå