AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg har prøvd de fleste stoffer i mitt liv, og aldri hatt problemer med disse. Tro det, eller ei. De fleste voksne som ruser seg på annet enn alkohol, blir ikke avhengige. Når dét er sagt... Det som har fristet mest til hyppigere bruk enn man burde, har vært ting som f.eks. kokain og amfetamin. Og selvsagt, weed. Jeg har aldri fulgt disse impulsene, aldri tatt enda mer dagen derpå, selv ikke weed, men det har altså fristet i blant. ...Men alkohol? Æsj! Første og andre glasset vin er hyggelig, dét, men så blir man snøvlete og tullete hvis man ikke gir seg. Tenker ikke klart, sier dumme ting, driter seg ut. Dagen etter er, for de fleste, en eller annen grad av jævlig. Alkoholrusen er altså middelmådig underveis og grusom dagen etter. Skjønner ikke at noen har lyst på øl dagen etter å ha drukket seg skamdritings. Sånn er jeg, da. Antar forskjellige rusmidler treffer folk forskjellig, men likevel. Kanskje folk blir avhengige av alkohol fordi de ikke har kommet over noe bedre? Anonymkode: 246e1...707 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Min opplevelse er motsatt. Jeg syns weed er den kjedligste rusen, og skjønner ikke hvorfor så mange røyker så mye som det gjøres. Alkohol derimot syns jeg er det morsomste jeg vet, og jeg har prøvd ganske mye forskjellig. Nå har jeg blitt så voksen at jeg drikker vedig lite, bakrusen har blitt så ille med årene. Men jeg skjønner godt at folk blir avhengig, spesielt de som ikke får så sterk bakrus. Jeg har det alltid kjempegøy når jeg er full. Anonymkode: f65fd...bb7 3
Gjest Some guy Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har prøvd de fleste stoffer i mitt liv, og aldri hatt problemer med disse. Tro det, eller ei. De fleste voksne som ruser seg på annet enn alkohol, blir ikke avhengige. Når dét er sagt... Det som har fristet mest til hyppigere bruk enn man burde, har vært ting som f.eks. kokain og amfetamin. Og selvsagt, weed. Jeg har aldri fulgt disse impulsene, aldri tatt enda mer dagen derpå, selv ikke weed, men det har altså fristet i blant. ...Men alkohol? Æsj! Første og andre glasset vin er hyggelig, dét, men så blir man snøvlete og tullete hvis man ikke gir seg. Tenker ikke klart, sier dumme ting, driter seg ut. Dagen etter er, for de fleste, en eller annen grad av jævlig. Alkoholrusen er altså middelmådig underveis og grusom dagen etter. Skjønner ikke at noen har lyst på øl dagen etter å ha drukket seg skamdritings. Sånn er jeg, da. Antar forskjellige rusmidler treffer folk forskjellig, men likevel. Kanskje folk blir avhengige av alkohol fordi de ikke har kommet over noe bedre? Anonymkode: 246e1...707 Det er ikke alkoholen i seg selv som er avhengigskapende. Det er hva du gjor når du er beruset som gir deg dopamin kick. Hvis du drikker og kjeder deg alene for eksempel så er sjansen veldig liten for at du skal gjore det igjen. Derimot hvis du drikker og opplever at du har det gøy og sosialiserer for eksempel kan den følelsen der du er litt «annen person» være avhengigskapende. Ergo, du dras tilbake til alkoholen for å oppleve den følelsen igjen. Det du sa om andre rusmidler er bare piss. Det å komme hit og debattere for de verst tenkelige formene for rus forteller meg at du er en taper. Ruse seg for å sitte og stirre i veggen i 4 timer for så å dra på snap eller discord for å skryte av hvor kult du hadde det mens du stirra i veggen blir ikke dummere enn det.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 Uansett vitner all rusbruk om karaktersvakhet, spiller egentlig liten rolle hva folk ruser seg med. Anonymkode: f387e...a4b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 Synes vin smaker fantastisk godt, spesielt i kombinasjon med god mat og hyggelig selskap 🥰 Anonymkode: 1ff82...218 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har prøvd de fleste stoffer i mitt liv, og aldri hatt problemer med disse. Tro det, eller ei. De fleste voksne som ruser seg på annet enn alkohol, blir ikke avhengige. Når dét er sagt... Det som har fristet mest til hyppigere bruk enn man burde, har vært ting som f.eks. kokain og amfetamin. Og selvsagt, weed. Jeg har aldri fulgt disse impulsene, aldri tatt enda mer dagen derpå, selv ikke weed, men det har altså fristet i blant. ...Men alkohol? Æsj! Første og andre glasset vin er hyggelig, dét, men så blir man snøvlete og tullete hvis man ikke gir seg. Tenker ikke klart, sier dumme ting, driter seg ut. Dagen etter er, for de fleste, en eller annen grad av jævlig. Alkoholrusen er altså middelmådig underveis og grusom dagen etter. Skjønner ikke at noen har lyst på øl dagen etter å ha drukket seg skamdritings. Sånn er jeg, da. Antar forskjellige rusmidler treffer folk forskjellig, men likevel. Kanskje folk blir avhengige av alkohol fordi de ikke har kommet over noe bedre? Anonymkode: 246e1...707 Klarer du å bli alkoholiker faktisk Anonymkode: a484d...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 Og poenget var ?? Du vil heller reklamere for andre ting å ruse seg på ? Det er vel på tide å gå over på en mere edru tilværelse enn å sitte her inne og skryte av sine rusopplevelser? Anonymkode: 1ab1c...522 1 1
venus24 Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 Personlig synes jeg det er rarere at noen greier å bli avhengig av snus eller kaffe. Alkohol er i det minste gøy. Synes både weed, amfetamin og kokain er kjedelig rus. Husker at psykiater Finn Skårderud en gang sa (og har blitt feilsitert på mang en gang) at mennesker er født med 0,5 prosent minus i promille, og at mesteparten av de vanligste psykiske lidelsene (lette depresjoner og angstlidelser) ikke ville eksistert dersom menneskets normaltilstand var lykkepromille. Tror det er noe i det, og tenker at det kan være en del av forklaringen på hvorfor alkoholavhengighet i ulike former er relativt utbredt. AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste voksne som ruser seg på annet enn alkohol, blir ikke avhengige. De fleste voksne som ruser seg på alkohol blir heller ikke avhengige.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg er alkoholiker. Det startet som en selvmedisinering, alkoholmisbruk om du vil kalle det det. Startet veldig ung og stort sett bare i helgene, men så ble det oftere og oftere og nå har jeg blitt avhengig. Jeg har hatt perioder jeg har prøvd å være edru, men sprekker hver gang. Det smaker ikke godt lenger,og det er heller ikke noe gøy lenger. Jeg blir ikke brisen lenger, men full med en gang. Det er bare slitsomt, men jeg drikker daglig allikevel. Det er en avhengighet rett og slett. Anonymkode: 0ddd1...937
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Klarer du å bli alkoholiker faktisk Anonymkode: a484d...9f1 Ja? Man blir alkoholiker. Ingen er født alkoholiker. Anonymkode: c46d7...95a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja? Man blir alkoholiker. Ingen er født alkoholiker. Anonymkode: c46d7...95a Det må være vondt ha et sånt trangsynt og naivt perspektiv Anonymkode: a484d...9f1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Uansett vitner all rusbruk om karaktersvakhet, spiller egentlig liten rolle hva folk ruser seg med. Anonymkode: f387e...a4b Det har ingenting med karaktersvakhet (som du kaller det) å gjøre. Les deg opp, det fins mye informasjon om rusbruk/misbruk der ute. Ignorant er du nå, men du kan kanskje forbedre deg? Anonymkode: 6bc73...fec
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Helt enig ts. Men folk foretreker ulike ting. Personlig foretrekker jeg heller en syretripp. Anonymkode: 5eebc...7be
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 En gang i tiden var jeg enig med deg ts. Faktisk var den største grunnen til at jeg begynte å teste andre rusmidler, at alkohol i beste fall var drepende kjedelig. Det smakte pyton og som regel ble jeg bare dårlig. Da jeg la tilværelsen som «hobbynarkoman» på hylla, fant jeg raskt ut alkohol kan være farlig fristende det også. Jeg hadde bare aldri «lært meg» å drikke og sette pris på det… Jeg bor i dag i Canada hvor Cannabis er 100% lovlig (ikke som i Nederland, hvor det teknisk sett bare er semi-lovlig) og selges over disk i statlige utsalg. Har prøvd det noen ganger i voksen alder, men synes rusen er pyton. Sånn sett burde jeg kanskje aldri sluttet med alternativ rus, da alkohol har hatt en mye mer negativ effekt på livet mitt en andre rusmidler noen gang har hatt. Du kan (relativt lett) drikke deg ihjel. Å dø av for mye marijuana/kola/amfetamin/mdma skal faktisk ganske godt gjøres. Anonymkode: 2e89a...123 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 Nei mulig man ikke blir avhengig av å snorte vaskemidler opp i nesa? https://www.ung.no/oss/264955 Folk i bla kokainrus er ikke alltid like hyggelig og trygt å være i nærheten av Anonymkode: 2acf0...258
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Det må være vondt ha et sånt trangsynt og naivt perspektiv Anonymkode: a484d...9f1 Det blir muligens litt lettere å forstå hvis du prøver å forklare hva du mener. Anonymkode: 99171...028
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå