Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig takket ja til en jobb og har nå fått kontrakt som er klar til å signeres.

Etter å ha lest gjennom kontrakten har jeg ikke lyst til å jobbe der lenger. Det er noen vilkår jeg er uenig i. 

Har tatt kontakt med ledelse for å spørre rundt disse punktene, men ikke fått noe svar enda. 

Er jeg fremdeles bundet til å jobbe der? Vet at en muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, men hva når man er uenige i vilkårene i kontrakten? De visste jeg ikke om på forhånd. 

Anonymkode: c4fd9...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er faktisk ikke bundet til noen ting. Man kan gå fra en jobb når som helst, eneste negative er at man ikke får noe god referanse derfra. Men det virker det ikke som du trenger uansett 

Anonymkode: 67c19...acd

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har signert så har dere ingen kontrakt. 
Hvis du har signert er det to ukers oppsigelse i prøvetiden.

I praksis trenger du bare gi beskjed om at du likevel ikke ønsker å tiltre i jobben. Alle ordentlige arbeidsgivere aksepterer det.

Dersom du arbeider innenfor en liten sektor i næringslivet, bør du si fra på en måte som ikke skaper dårlige framtidige relasjoner med bedriftens ledelse.

Skrevet

Takk for svar! 

Jeg er er helt sikker på at det blir dårlig stemning. Vet de har slitt med bemanningen og mange har sluttet etter kort tid. 

Men etter å ha tenkt meg litt om så skjønner jeg hvorfor. Takket ja til jobben fordi den var fast og jeg var redd for å ikke finne annen jobb. Har nå mulighet for en annen jobb. 

Men vilkårene er dårlige og oppsigelsestiden er 4 uker i prøvetiden. Skal høre om de er villige til å endre kontrakten samt heve lønn, så får vi se. 

Skrevet

Du har all mulighet til å forhandle om punkter i kontrakten, og til å la være å ta jobben om dere ikke kommer til enighet. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har nylig takket ja til en jobb og har nå fått kontrakt som er klar til å signeres.

Etter å ha lest gjennom kontrakten har jeg ikke lyst til å jobbe der lenger. Det er noen vilkår jeg er uenig i. 

Har tatt kontakt med ledelse for å spørre rundt disse punktene, men ikke fått noe svar enda. 

Er jeg fremdeles bundet til å jobbe der? Vet at en muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, men hva når man er uenige i vilkårene i kontrakten? De visste jeg ikke om på forhånd. 

Nei det er du ikke. Du kan ikke binde deg til noe du ikke vet hva er. De kan ikke be deg signere på en rekke punkter du ikke er enig I. Du har sagt ja til den jobben ut i fra det du har fått vite. Andre tillegg må du forhandle om og blir dere ikke enige så står ikke ditt samtykke lenger ved lag. 

Skrevet

Da avventer du svar fra ledelsen og ser om dere kommer til enighet. Om dere ikke blir det så trekker du aksepten siden dere ikke blir enige om vilkårene. Helt enkel og ryddig måte å gjøre det på.

• Liker 1
Skrevet

Ikke inngå noen form for kompromiss.

Jobber selv i et yrke der jeg kan lett få jobb, så jeg styrer mine krav 100%. Ellers takker jeg nei. For min del er det lønn og arbeidstid.

Anonymkode: 2eb08...f98

Skrevet

Nei, du er ikke bundet til å jobbe der når det presenteres vilkår du ikke visste om. Men ikke vær redd for å forhandle om kontrakten, ofte benyttes det standard-kontrakter som et utgangspunkt, men alle kan endres på. Jeg forhandlet om 3 punkter i min kontrakt og de ble endret før jeg signerte. 

Skrevet

Jeg opplevde det samme en gang, jeg også. Trodde jeg skulle få standardkontrakt, men fikk en kontrakt de kalte for standard som hadde noen merkelige punkter og vilkår jeg måtte forplikte meg til som jeg aldri har sett i lignende jobb før. Jeg sa at jeg ikke er enig i vilkårene i kontrakten og spurte om de kunne endres. Nei, det kunne de ikke fordi det var standardkontrakt de bruker med alle. Vel ... takk for meg. 

Anonymkode: 1278f...95c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...