AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Del Skrevet 12. oktober 2022 Har innsett at vi ikke har råd til stort nok hus og må derfor lete blant mindre rekkehus. Drømmen er at det neste vi kjøper er det vi skal bo i til barna flytter ut, derfor er vi avhengige av å kunne utvide huset etterhvert. Noen med erfaring når deg gjelder å bygge ut rekkehus? Nå snakker jeg ikke om identiske rekkehus, der skjønner jeg at det kan bli en utfordring, men det er mange rekkehus hvor alle husene er ulike og hvis det er enderekkehus trenger man ikke gjøre det sjenerende for naboen. Problemet er jo at man ikke vet om det er mulig å utvide når man kjøper. Anonymkode: 95570...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Del Skrevet 12. oktober 2022 Spørs nok litt på om det er selveie, eller om det er borettslag ect Anonymkode: 14fed...99e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tia83 Skrevet 12. oktober 2022 #3 Del Skrevet 12. oktober 2022 (endret) Ja, som personen over her skriver avhenger der nok av eierform. Vil uansett tro at du må søke om lov i sameiet. Vet ikke om man kanskje må ha tillatelse til det fra andre naboer også? Endret 12. oktober 2022 av Tia83 Postet før jeg skrev ferdig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Del Skrevet 12. oktober 2022 Hvis det er et nyere rekkehus høres det litt vanskelig ut. Utbyggere bruker jo å presse mest mulig inn på tomten, slik at de får mest mulig penger. Så da vil du få problemer med grad av utnyttelse, byggehøyder og slikt. Anonymkode: e0773...5d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Del Skrevet 12. oktober 2022 I borettslaget jeg bor i er det lov å bygge ut, det er et borettslag fra 70-tallet og de fleste har bygget på det og selvfølgelig pusset opp. Anbefaler å kjøpe litt eldre rekkehus og renovere, da får man som regel mer plass, større uteområde, mindre innsyn og mer praktisk planløsning:)! Anonymkode: e0f2d...67a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #6 Del Skrevet 12. oktober 2022 Sjekk utnyttelsesgrad og regulering Anonymkode: 055d9...bd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 12. oktober 2022 #7 Del Skrevet 12. oktober 2022 Vi bor i kjedet enebolig, på enden. Forrige eierne her bygde på både stue og et ekstra soverom. Prosessen og kriterier osv aner jeg ikke, men det er mulig i noen tilfeller hvertfall ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Del Skrevet 12. oktober 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: I borettslaget jeg bor i er det lov å bygge ut, det er et borettslag fra 70-tallet og de fleste har bygget på det og selvfølgelig pusset opp. Anbefaler å kjøpe litt eldre rekkehus og renovere, da får man som regel mer plass, større uteområde, mindre innsyn og mer praktisk planløsning:)! Anonymkode: e0f2d...67a Samme her. Det er jo bare å spørre megler om praksis for å bygge ut, som igjen kan sjekke med styreleder. Eventuelt ser du det kjapt hvis boligene på en rekke ikke er like. Vi så det faktisk ikke før vi selv ville bygge ut etter å ha bodd her 6 år, trodde det skulle bli vanskelig å få godkjent men så så vi jo at flere av naboene hadde bygget ut... 🙈 En detalj vi overhodet ikke hadde lagt merke til! Anonymkode: f2c8d...f74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Del Skrevet 12. oktober 2022 Hottentått skrev (5 timer siden): Vi bor i kjedet enebolig, på enden. Forrige eierne her bygde på både stue og et ekstra soverom. Prosessen og kriterier osv aner jeg ikke, men det er mulig i noen tilfeller hvertfall ☺️ Beklager men du bor i rekkehus selv om du skulle ønske det var enebolig Anonymkode: 3c6dc...c76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. oktober 2022 #10 Del Skrevet 13. oktober 2022 Tror nok jeg ville ventet litt til material prisene går ned Byggmax standard kledning 19x148 33,95 pr meter husker fremdeles noen år tilbake da de kostet ca 11 kroner meter,n angrer på at jeg ikke kledde om huset da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 13. oktober 2022 #11 Del Skrevet 13. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager men du bor i rekkehus selv om du skulle ønske det var enebolig Anonymkode: 3c6dc...c76 Åh herregud, så tøff i trynet æ 😆 Rekkehus er tipptopp! Kjedet enebolig er tipptopp! Men det er faktisk per definisjon ikke det samme. Siden du ikke er i stand til å sjekke ut selv skal jeg hjelpe deg. Bare hyggelig 😘 Endret 13. oktober 2022 av Hottentått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 13. oktober 2022 #12 Del Skrevet 13. oktober 2022 Om du ikke har råd til større bolig har du neppe råd til å bygge ut heller. Har blitt sinnsvakt dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #13 Del Skrevet 13. oktober 2022 Maskinfører skrev (5 timer siden): Tror nok jeg ville ventet litt til material prisene går ned Byggmax standard kledning 19x148 33,95 pr meter husker fremdeles noen år tilbake da de kostet ca 11 kroner meter,n angrer på at jeg ikke kledde om huset da Reign skrev (2 timer siden): Om du ikke har råd til større bolig har du neppe råd til å bygge ut heller. Har blitt sinnsvakt dyrt. Har ikke tenkt på bygge ut med én gang, men vi har behov for større plass med årene. Stor forskjell på ett hus til 9-10 mill (som typisk er prisen for noe i størrelsen i området vi ser) og 7-8 mill som de mindre husene koster. Kan ikke se for meg at det koster 2 millioner å bygge ut? Mulig jeg feil, men da får vi spare. Anonymkode: 95570...2fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #14 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis det er et nyere rekkehus høres det litt vanskelig ut. Utbyggere bruker jo å presse mest mulig inn på tomten, slik at de får mest mulig penger. Så da vil du få problemer med grad av utnyttelse, byggehøyder og slikt. Anonymkode: e0773...5d8 AnonymBruker skrev (12 timer siden): I borettslaget jeg bor i er det lov å bygge ut, det er et borettslag fra 70-tallet og de fleste har bygget på det og selvfølgelig pusset opp. Anbefaler å kjøpe litt eldre rekkehus og renovere, da får man som regel mer plass, større uteområde, mindre innsyn og mer praktisk planløsning:)! Anonymkode: e0f2d...67a Hottentått skrev (12 timer siden): Vi bor i kjedet enebolig, på enden. Forrige eierne her bygde på både stue og et ekstra soverom. Prosessen og kriterier osv aner jeg ikke, men det er mulig i noen tilfeller hvertfall ☺️ AnonymBruker skrev (7 timer siden): Samme her. Det er jo bare å spørre megler om praksis for å bygge ut, som igjen kan sjekke med styreleder. Eventuelt ser du det kjapt hvis boligene på en rekke ikke er like. Vi så det faktisk ikke før vi selv ville bygge ut etter å ha bodd her 6 år, trodde det skulle bli vanskelig å få godkjent men så så vi jo at flere av naboene hadde bygget ut... 🙈 En detalj vi overhodet ikke hadde lagt merke til! Anonymkode: f2c8d...f74 Ja, dere har nok rett. Og det er i utgangspunktet de eldre vi har råd til så det passer jo bra 😊 Anonymkode: 95570...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #15 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sjekk utnyttelsesgrad og regulering Anonymkode: 055d9...bd3 Takk for tips! Dette står vel ikke i salgsoppgaven, hvor finner jeg det? Anonymkode: 95570...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #16 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Samme her. Det er jo bare å spørre megler om praksis for å bygge ut, som igjen kan sjekke med styreleder. Eventuelt ser du det kjapt hvis boligene på en rekke ikke er like. Vi så det faktisk ikke før vi selv ville bygge ut etter å ha bodd her 6 år, trodde det skulle bli vanskelig å få godkjent men så så vi jo at flere av naboene hadde bygget ut... 🙈 En detalj vi overhodet ikke hadde lagt merke til! Anonymkode: f2c8d...f74 Haha, det er rart hvor mye man ikke oppdager før man tenker over det 😅 Takk for svar! Anonymkode: 95570...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 13. oktober 2022 #17 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har ikke tenkt på bygge ut med én gang, men vi har behov for større plass med årene. Stor forskjell på ett hus til 9-10 mill (som typisk er prisen for noe i størrelsen i området vi ser) og 7-8 mill som de mindre husene koster. Kan ikke se for meg at det koster 2 millioner å bygge ut? Mulig jeg feil, men da får vi spare. Anonymkode: 95570...2fc Kvadratmeterpris for tilbygg blir fort mye høyere enn nybygg. Hvorvidt 2 millioner er nok til å få en tilfredsstillende utvidelse kommer helt an på huset som tilbygges. Grunnforhold vil bety mye. Dette må dere vurdere før kjøp. Mulighet for utbygging ser dere ved å ta en runde og se på naboene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #18 Del Skrevet 13. oktober 2022 spinner skrev (16 minutter siden): Kvadratmeterpris for tilbygg blir fort mye høyere enn nybygg. Hvorvidt 2 millioner er nok til å få en tilfredsstillende utvidelse kommer helt an på huset som tilbygges. Grunnforhold vil bety mye. Dette må dere vurdere før kjøp. Mulighet for utbygging ser dere ved å ta en runde og se på naboene. Skjønner. Regner uansett vi har bedre økonomi om 3-5 år så vil tro vi kan ha råd til utbygging. Takk for svar Anonymkode: 95570...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 13. oktober 2022 #19 Del Skrevet 13. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for tips! Dette står vel ikke i salgsoppgaven, hvor finner jeg det? Anonymkode: 95570...2fc Det står i reguleringsplanen, den finner du hos kommunen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #20 Del Skrevet 13. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for tips! Dette står vel ikke i salgsoppgaven, hvor finner jeg det? Anonymkode: 95570...2fc Kommunens nettsider. Anonymkode: 055d9...bd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå