AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #1 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg er konfliktsky og får lett dårlig samvittighet. Er nettopp blitt bonusmor til en tenåring som ikke er vant til å gjøre noe særlig husarbeid, bortsett fra å pynte på rommet sitt. Har kjent jenta i flere år og tilbrakt masse tid med henne og faren, men det er noe annet å bo sammen 24 timer i døgnet. Siden deres hjem har blitt mitt hjem så må jeg kunne stille krav, derfor føler jeg at det gode forholdet jeg har hatt med jenta begynner å slå litt sprekker fordi jeg stiller krav, eller så er det fordi hun har blitt tenåring. I dag da faren skulle på jobb og jeg og jenta skulle være hjemme, sa faren da han vekket henne at hun måtte være flink å hjelpe meg hvis jeg ba om det. Jeg har leddgikt og er inni en dårlig periode nå, er stiv og har problemer med å bøye meg, og det er grunnen til at faren sa det. Da smalt det fra jenta i en sur tone; "det er alltid noe **** trenger hjelp til! Hva er det hun ikke trenger hjelp til å gjøre liksom?" Jeg satt i stuen og hørte dette, ble lei meg og sa plutselig med høy stemme; "det er vanlig at alle i huset hjelper til og da er minstekravet at man rydder opp etter seg når man har laget mat. Nå har jeg en dårlig periode med leddgikt som gjør at jeg ikke klarer alt, men vanligvis rydder jeg opp ditt rot uten å si et pip! Synes du da at det er urimelig at du rydder opp etter frokosten din, tørker av kjøkkenbordet eller tømmer oppvaskmaskinen?" Hun ble litt paff og sa at det var greit. Jeg fikk så dårlig samvittighet og følte meg så til bry fordi jeg ikke er frisk. Da hun litt senere stod opp var jeg ekstra hyggelig, hjalp til å lage frokosten hennes, og etterpå så vi film helt til veninnen ringte og hun fikk det travelt med å rekke avtalen. Da hun føk ut døren i sted var hennes klær slengt på gulvet i gangen, på stuebordet stod frokosten og på kjøkkenbenken er det frokostrot og kjøkkenbordet er tilgriset med O'boy. Jeg tekstet hennes far og fortalte at rotet hennes står og venter på henne når hun kommer hjem, og at jeg ikke hadde ryddet det selv om jeg hadde vært frisk som en frisk, fordi tiden er inne for at hun må ta litt ansvar. Hennes far som egentlig gjør alt for henne, var heldigvis enig med meg. Når jenta kommer hjem ikveld blir hun sikkert sur fordi vi ber henne om å rydde bort frokostrotet sitt, men jeg tenker det er den riktige veien å gå. Eller? Anonymkode: 02566...9a6 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #2 Skrevet 12. oktober 2022 Det der var da ikke hverken urimelig, frekt eller strengt på noe vis. Trodde ifølge trådtittel at du hadde bedt en åtteåring dra til helvete eller noe slikt. 😂 Ikke ha dårlig samvittighet for det der, seriøst. 🥰 Anonymkode: 8e7b3...657 30 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Du har ingenting å ha dårlig samvittighet for 🙂 Hun er stor nok til å kunne tåle å få tilsnakk. Er selv bonusmor til to. Å ja vi har våres kamper. Heller det enn at vi går på tå hele dagen i vårt eget hjem. Anonymkode: 1c6ee...17f 5
Blueberrymuffin Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 (endret) Skjønner ikke hva du har dårlig samvittighet for. Som foreldre eller bonusforeldre har man et ansvar, hvor man er nødt å være den voksne, nødt å stille krav, nødt til å ta de «upopulære» valgene. Jobben din er ikke å være en venninne eller en venn. Du skal være en trygg og voksen omsorgsperson, da må man stille krav slik du gjør her. Kun en dårlig forelder ville fått dårlig samvittighet av å stille krav til egne barn. Vær glad for at du ikke er der, og at du er en av de som tørr å si ifra og stille krav. Fortsett slik du gjør nå, det er jobben din som bonusmamma. Endret 12. oktober 2022 av Blueberrymuffin 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg er tidligere bonusbarn til en forferdelig stemor og pleier ofte å ta stemor-historier med litt salt. Men ikke denne gangen, du har ikke noe å ha dårlig samvittighet over der. Det er rett og rimelig at alle (barn og voksne) rydder opp etter dem selv.. og om hun må hjelpe deg med å hente en ting eller to så er ikke det store greier heller. Det du sa (om riktig sitert) var heller ikke slemt eller urimelig. Så du burde verken ha dårlig samvittighet eller overkompensere med snillhet. Men selvfølgelig huske at tenåringer er tenåringer, og dere må nok si disse tingene 100 ganger til. Anonymkode: cfb4a...f78 3 1
NiceOrNothing Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er konfliktsky og får lett dårlig samvittighet. Er nettopp blitt bonusmor til en tenåring som ikke er vant til å gjøre noe særlig husarbeid, bortsett fra å pynte på rommet sitt. Har kjent jenta i flere år og tilbrakt masse tid med henne og faren, men det er noe annet å bo sammen 24 timer i døgnet. Siden deres hjem har blitt mitt hjem så må jeg kunne stille krav, derfor føler jeg at det gode forholdet jeg har hatt med jenta begynner å slå litt sprekker fordi jeg stiller krav, eller så er det fordi hun har blitt tenåring. I dag da faren skulle på jobb og jeg og jenta skulle være hjemme, sa faren da han vekket henne at hun måtte være flink å hjelpe meg hvis jeg ba om det. Jeg har leddgikt og er inni en dårlig periode nå, er stiv og har problemer med å bøye meg, og det er grunnen til at faren sa det. Da smalt det fra jenta i en sur tone; "det er alltid noe **** trenger hjelp til! Hva er det hun ikke trenger hjelp til å gjøre liksom?" Jeg satt i stuen og hørte dette, ble lei meg og sa plutselig med høy stemme; "det er vanlig at alle i huset hjelper til og da er minstekravet at man rydder opp etter seg når man har laget mat. Nå har jeg en dårlig periode med leddgikt som gjør at jeg ikke klarer alt, men vanligvis rydder jeg opp ditt rot uten å si et pip! Synes du da at det er urimelig at du rydder opp etter frokosten din, tørker av kjøkkenbordet eller tømmer oppvaskmaskinen?" Hun ble litt paff og sa at det var greit. Jeg fikk så dårlig samvittighet og følte meg så til bry fordi jeg ikke er frisk. Da hun litt senere stod opp var jeg ekstra hyggelig, hjalp til å lage frokosten hennes, og etterpå så vi film helt til veninnen ringte og hun fikk det travelt med å rekke avtalen. Da hun føk ut døren i sted var hennes klær slengt på gulvet i gangen, på stuebordet stod frokosten og på kjøkkenbenken er det frokostrot og kjøkkenbordet er tilgriset med O'boy. Jeg tekstet hennes far og fortalte at rotet hennes står og venter på henne når hun kommer hjem, og at jeg ikke hadde ryddet det selv om jeg hadde vært frisk som en frisk, fordi tiden er inne for at hun må ta litt ansvar. Hennes far som egentlig gjør alt for henne, var heldigvis enig med meg. Når jenta kommer hjem ikveld blir hun sikkert sur fordi vi ber henne om å rydde bort frokostrotet sitt, men jeg tenker det er den riktige veien å gå. Eller? Anonymkode: 02566...9a6 Det høres som en fin måte for henne å lære på. Finne igjen rotet hun forlot . Du er ikke streng , å trenger IKKE ha dårlig samvittighet ❤️. Å hun ( datteren ) høres ut som en helt vanlig tenåring 😄 2
RockyRose Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 Syns ikkje du burde ha dårleg samvittighet. Kanskje alle 3 burde setje seg ned og ha ein samtale om kva de forventar av kvarandre? Berre pass på at du og faren er einige i forkant 🙂 så slepp du vere ho "sure stemora" kvar morgon. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg snakker fra egen erfaring når jeg sier at jenta må lære å rydde opp etter seg selv. Min mor ryddet ALLTID opp etter meg, noe som gjorde at jeg måtte lære hva det var å rydde i voksen alder. Jeg visste ikke at det å rydde var å sette ting tilbake på sine faste plasser.... Dette har også resultert i situasjoner i sosiale settinger, der jeg ikke rydder fordi jeg tenker at jeg "skal gjøre det senere", og så glemmer jeg det, og de andre tror jeg legger det over på dem med vilje. Dere må rett og slett bort fra tanken at hun "hjelper til" om hun rydder etter seg. Det hun gjør er jo bare å rydde opp etter seg selv, som man vanligvis bør gjøre i en husholdning. Men denne overgangen kan nok være vanskelig, da det er vanskelig for alle, både dyr og mennesker når regler endrer seg. Når hennes foresatte plutselig oppfører seg annerledes når hun har akkurat samme adferd som før, så skaper dette usikkerhet. Før var det greit at hun ikke ryddet, men nå blir man sur for det. Det er nok greit hvis dere begge forklarer at faren har ignorert dette aspektet av husholdningen, og at det er bedre at alle bidrar enn at bare de voksne gjør det. Anonymkode: e1fb1...51e 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 RockyRose skrev (Akkurat nå): Syns ikkje du burde ha dårleg samvittighet. Kanskje alle 3 burde setje seg ned og ha ein samtale om kva de forventar av kvarandre? Berre pass på at du og faren er einige i forkant 🙂 så slepp du vere ho "sure stemora" kvar morgon. Ja det har jeg tenkt selv også, fordi hennes far faktisk ikke krever noe av henne. Jeg spurte han om han og hennes mor har snakket sammen om hva de krever av jenta mtp husarbeid og leggetider, fordi jeg synes det er veldig sent at en 8 klassing ikke trenger å være i seng før klokken 23:00 kvelden før skole når hun står opp 06.30-07. Da fortalte han at de aldri har snakket om barneoppdragelse, eller hva de forventer av jenta😮 Ts Anonymkode: 02566...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 Helt greit å be henne rydde , men å dra inn din sykdom er unødvendig Anonymkode: 608a4...c85 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt greit å be henne rydde , men å dra inn din sykdom er unødvendig Anonymkode: 608a4...c85 Ja det er det, men faren bruker min sykdom som en grunn for at hun skal hjelpe meg. Hadde jeg vært frisk som en fisk hadde jeg nok helt sikkert ryddet opp etter henne av gammel vane, og så irritert meg grønn uten å klare å si noe til henne, men siden hun har blitt såpass stor synes jeg det er greit at hun lærer å ta ansvar. Ts Anonymkode: 02566...9a6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 Syns ikke det var noe frekt i dette, man trenger ikke si det surt til personen en gang, bare at de må huske å rydde eget rot Anonymkode: 9e81f...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 I motsetning til de andre så synes jeg ikke du burde blandet deg inn i samtalen fra naborommet på en litt belærende måte. Du burde latt faren håndtere samtalen med sin datter. Anonymkode: b99db...85e 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I motsetning til de andre så synes jeg ikke du burde blandet deg inn i samtalen fra naborommet på en litt belærende måte. Du burde latt faren håndtere samtalen med sin datter. Anonymkode: b99db...85e Jeg gjorde det fordi jeg tolket det hun sa til faren som baksnakking, og ville bare avkrefte at hun skulle hjelpe til pga min sykdom, men fordi det er vanlig at alle hjelper til og rydder opp etter seg. Det bare datt ut av meg uten at jeg visste hva jeg sa. Hun er så vant til at vi voksne rundt henne gjør alt, og det vil jeg endre litt på. Ts Anonymkode: 02566...9a6 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 Herregud, syns ungdom har godt av å møte naturlige reaksjoner iblant. Verden er faktisk ikke full av forståelsesfulle pedagoger når de skal ut i verden. Tenåringer er full av hormoner, skal gjøre masse dumme valg og utrolig selvsentrerte så viktigste vi voksne gjør er å være klar over det og kanskje telle til ti før vi korrigerer Anonymkode: d2a8f...ad3 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gjorde det fordi jeg tolket det hun sa til faren som baksnakking, og ville bare avkrefte at hun skulle hjelpe til pga min sykdom, men fordi det er vanlig at alle hjelper til og rydder opp etter seg. Det bare datt ut av meg uten at jeg visste hva jeg sa. Hun er så vant til at vi voksne rundt henne gjør alt, og det vil jeg endre litt på. Ts Anonymkode: 02566...9a6 Vel, jeg tror det hadde vært bedre om du hadde overlatt hele samtalen til faren isteden for å rope fra naborommet. Anonymkode: b99db...85e 1
Kenelz Skrevet 12. oktober 2022 #17 Skrevet 12. oktober 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, jeg tror det hadde vært bedre om du hadde overlatt hele samtalen til faren isteden for å rope fra naborommet. Anonymkode: b99db...85e Hvorfor det? Begrunn det gjerne i detaljer Jenta har godt av å bli snakket til av personer hun baksnakker. 8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 Hvorfor ba du ikke henne om å rydde etter seg når hun var ferdig med frokosten? Om hun er vant til at du gjør det for henne så trenger hun nok noen påminnelser før det blir en vane at hun rydder etter seg selv. Anonymkode: 05ef0...72e 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #19 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ba du ikke henne om å rydde etter seg når hun var ferdig med frokosten? Om hun er vant til at du gjør det for henne så trenger hun nok noen påminnelser før det blir en vane at hun rydder etter seg selv. Anonymkode: 05ef0...72e Fordi vi begynte å se en film mens hun spiste frokost, og midt i filmen ringte veninnen og da satte hun i gang å stelle seg for så å løpe ut døren i full fart. Jeg orket bare ikke sure miner igjen hvis jeg hadde minnet henne på å rydde etter seg, dessuten hadde hun dårlig tid fordi veninnen stod ute og ventet, og da vet jeg at hun ikke hadde ryddet skikkelig etter seg. Når hun og faren kommer hjem i kveld skal vi snakke om hva som forventes av henne i hjemmet. Faren må nok mer på banen, istedenfor at det er jeg som hele tiden skal be henne rydde opp etter seg. Han er også litt slapp med rydding, og vil helst utsette å rydde opp etter seg, så begge to må skjerpe seg. Ts Anonymkode: 02566...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #20 Skrevet 12. oktober 2022 Kenelz skrev (2 timer siden): Hvorfor det? Begrunn det gjerne i detaljer Jenta har godt av å bli snakket til av personer hun baksnakker. Fordi det er en uting å avbryte samtale mellom to andre, spesielt når man er i et annet rom. Og når en forelder er i gang med oppdragelse, så er det ikke vits i at den andre blander seg inn. Det undergraver. TS kunne gjerne snakket med jenta om det etterpå «Jeg hørte hva du sa i stad, og …» Anonymkode: b99db...85e 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå