Gå til innhold

Jobbintervju; nevne styrker og svakheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på jobbintervju i morgen og det er 10 år siden sist.

Er det fortsatt vanlig å få spørsmål om styrker og svakheter?

Og dere som har erfaring; hvilke styrker og svakheter trekker dere da frem på intervjuet?

Anonymkode: 2b669...ddc

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Skal på jobbintervju i morgen og det er 10 år siden sist.

Og dere som har erfaring; hvilke styrker og svakheter trekker dere da frem på intervjuet?

Det kommer helt an på hva slags stilling du skal til intervju angående. Dersom det er en jobb hvor du skal møte mennesker pleier jeg å parre styrkene mine med svakheter. Feks at en styrke er at jeg blir oppriktig engasjert og glad i de menneskene jeg arbeider med (eldre, barn trygdede etc etc…), men at jeg sliter med ikke å ta med meg jobben hjem. Jeg slutter ikke å bry meg kun fordi klokka er over 4 eller lignende. Dette kan føre til at jeg tenker på ulike case også på fritiden etc. 

Jeg ble intervjuet da jeg søkte en internstilling i NAV for noen år siden. Da fungerte dette som dynamitt :) 

Som svakhet fremhevet jeg da at jeg kunne fundere over tiltak og enkeltbrukeres rettigheter også etter arbeidstid. Dette vektla jeg som en svakhet da man kan bli overengasjert i jobben man gjør. Tror det ble ansett som noe bra tross alt… jeg fikk jobbtilbud som jeg senere avslo. Jeg jobber ikke lengre i NAV i det hele tatt, langt på vei pga denne svakheten. Følte at jeg måtte følge direktiver fremfor å yte service til brukerne våre. Det er kjipt å bli spyttet på når man er på jobb (ble faktisk det én gang…) og samtidig forstå den som spytter. 
Følte ofte at jeg måtte svikte de mest sårbare blant oss for å please sjefen.

Fordelen med denne svakheten for mitt vedkommende er at jeg kan snakke fritt og ærlig om den. Når jeg jobber med mennesker så bryr jeg meg faktisk. Det er det ikke alle som gjør…

Anonymkode: c6f52...609

Skrevet

Nei, det er ikke veldig vanlig i dag. Med mindre de som rekrutterer henger fast i  en «slik har vi alltid gjort det»-tankegang. Mye vanligere å be om refleksjoner rundt hvordan utdanning, erfaring og personlige egenskaper er relevante for stillingen du har søkt på. Og ikke minst motivasjonen for å søke.  Men du bør være forberedt på en 5-10 minutters seanse der du fritt får fortelle om deg - og der står du jo fritt til å ta med styrker og svakheter om du ønsker.

Anonymkode: 54196...346

• Liker 1
Skrevet

* ikke tiltak, men vedtak… 

#hersens autokorrektur 

Anonymkode: c6f52...609

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil ikke si at det er vanlig. Jeg var på 15 jobbintervjuer før jeg fikk jobb og tror jeg kun fikk det spørsmålet 1 gang. Men det er jo greit å ha tenkt over spørsmålet og kommet på et svar før intervjuet.

Selv sa jeg i intervjuet at jeg i tidligere jobber ikke alltid har vært flink til å si ifra om jeg føler det er for mye å gjøre i forhold til arbeidstiden. Og sagt at det er noe jeg nå er bevisst på og prøver å bli flinkere til. Jeg kom videre til andregangsintervju med det svaret. 

Tror grunnen til at arbeidsgiverne ikke bruker spørsmålet så ofte lenger er nettopp det at folk prøver å pugge seg til svar som gjør at de ikke egnetlig kommer med en svakhet som er relevant for jobben. For man er jo svært korttenkt om man er ærlig når det kommer til svakheter og sier noe som gjør at man aldri vil få jobben. 

Anonymkode: b7670...ac4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vil ikke si at det er vanlig. Jeg var på 15 jobbintervjuer før jeg fikk jobb og tror jeg kun fikk det spørsmålet 1 gang. Men det er jo greit å ha tenkt over spørsmålet og kommet på et svar før intervjuet.

Selv sa jeg i intervjuet at jeg i tidligere jobber ikke alltid har vært flink til å si ifra om jeg føler det er for mye å gjøre i forhold til arbeidstiden. Og sagt at det er noe jeg nå er bevisst på og prøver å bli flinkere til. Jeg kom videre til andregangsintervju med det svaret. 

Tror grunnen til at arbeidsgiverne ikke bruker spørsmålet så ofte lenger er nettopp det at folk prøver å pugge seg til svar som gjør at de ikke egnetlig kommer med en svakhet som er relevant for jobben. For man er jo svært korttenkt om man er ærlig når det kommer til svakheter og sier noe som gjør at man aldri vil få jobben. 

Det hadde jeg nok aldri brukt.

Anonymkode: ec5f4...228

Skrevet

Aldri fått dette spørsmålet, er nok noe man brukte mer før.

Sier uansett ingen svakheter.

Anonymkode: 77721...5a8

Skrevet

Det formuleres gjerne ikke direkte slik, men det er jo fremdeles det de lurer på når de skal ansette noen: Hva er denne personen god til og hva er den mindre god til. 

Anonymkode: a498a...d07

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det formuleres gjerne ikke direkte slik, men det er jo fremdeles det de lurer på når de skal ansette noen: Hva er denne personen god til og hva er den mindre god til. 

Anonymkode: a498a...d07

Ja, det er også mitt inntrykk. Men mitt inntrykk er også at svært mange arbeidsgivere forstår at enkelte ting kommer aldri jobbsøkeren til å være ærlig om i et jobbintervju. Om du er en som løser konfklikter i arbeidslivet ved å fryse ut de du er uenig med så kommer du jo ikke til å si det i et jobbintervju. For da får du jo aldri jobben.  Derimot kan du være ærlig om du trives best med å være den som leder eller om du trives best med at det er andre som tar ledelsen i et prosjekt.For i en jobb så kan det jo være behov for begge personlighetstypene.  Og du ønsker gjerne å få den stillingen som er tilpasset din personlighet og ambisjoner fremfor å få en jobb du ikke passer i.  

Anonymkode: c1ab6...578

• Nyttig 1
Skrevet

De har vel slutta med det pga at vi bare snikskryter når vi blir spurt om det, eksempel over «jeg blir så engasjert i jobben at jeg ikke klarer å slutte å tenke på den i fritida». 

Eller «jeg er så utålmodig (ergo jeg er rask og vil at ting skal gå fort)»

Anonymkode: a10db...0da

• Liker 1
Skrevet

Har ikke blitt spurt om det, nei.

Anonymkode: e2b53...231

Skrevet

.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De har vel slutta med det pga at vi bare snikskryter når vi blir spurt om det, eksempel over «jeg blir så engasjert i jobben at jeg ikke klarer å slutte å tenke på den i fritida». 

Eller «jeg er så utålmodig (ergo jeg er rask og vil at ting skal gå fort)»

Anonymkode: a10db...0da

Ja, dette spørsmålet om svake sider endte med at alle jobbsøkere kun kom med de samme svadasvarene fordi de hadde blitt fortalt at det er hva man må svare. 

Anonymkode: 8fd26...28c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...