Gå til innhold

Dårlig ledelse og referanse ny jobb, trenger råd!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet i jobben jeg har hatt i 4 år (butikk), vi har hatt forskjellige sjefer og den siste sjefen hadde jeg dårlig kjemi med. Jeg ble anklagd for ting (til tross for at vedkommende var sykemeldt). Det var såkalt "angiveri" og dårlig kommunikasjon mellom ledelse og ansatte. Flere ansatte klagde på et ekstremt dårlig arbeidsmiljø som resulterte i at flere sluttet. Var 6-7 som sluttet i løpet av et halvår der. Merket hvor mye arbeidsmiljøet påvirket meg og min psykiske helse over tid. Man kan iallfall si at det var en veldig dårlig ledelse, som resulterte til min oppsigelse der. Men nå i ettertid da jeg søker jobber ønsker de jo selvfølgelig ulike referanser fra tidligere arbeidsforhold og jeg bevisst ikke ønsker å bruke to av de som jeg føler var oppriktig dårlige sjefer. Det betyr at jeg nå må kontakte gamle sjefer som jeg har likt/som har likt meg. Det at "dårlige sjefer" har så mye makt når du skal søke nye jobber? Har dere noen tips til meg i en litt vanskelig situasjon? Den eventuelle nye arbeidsgiveren min vil vel lure på hvorfor jeg ikke ønsker å bruke den nyeste sjefen jeg hadde?
Tar imot alle gode råd!

Anonymkode: b7e3f...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med en av dine tidligere sjefer og oppgi han/henne som referanse. Som tittel på personen oppgir du bare «tidligere butikksjef xxx». Som arbeidsgiver hadde jeg ikke reagert på dette. Mye verre å bruke den nyeste sjefen, og få en dårlig referanse. Alle som ansetter er inneforstått med at man velger referanser som man kommer overens med, og velger bort eventuelle konfliktfylt relasjoner.

Anonymkode: 1b418...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan være referanse for deg, en venn eller noe. Pleier å bruke en jeg jobba med for endel år siden, han snakker de trill rundt 😅

En sluttattest skal du får hos arbeidsgiver uansett, dette har du krav på. Der skal det ikke stå noe annet enn stilling og tiden du har jobbet der.

Anonymkode: 29462...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvem som helst kan være referanse for deg, en venn eller noe. Pleier å bruke en jeg jobba med for endel år siden, han snakker de trill rundt 😅

En sluttattest skal du får hos arbeidsgiver uansett, dette har du krav på. Der skal det ikke stå noe annet enn stilling og tiden du har jobbet der.

Anonymkode: 29462...255

Minimum, ja. Jeg har alltid oppfattet sånne attester som dårlige.

Anonymkode: 3473f...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bare referanser som vil deg godt, det er ikke vits med referanser som sier noe negativt om deg. Jeg har brent meg på det og da fikk jeg ikke neste jobb, så da brukte jeg ikke de som referanse lenger (jeg spurte om hvorfor jeg ikke fikk jobben). 

Anonymkode: cbc78...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke en kollega du har jobbet med som referanse. 

Anonymkode: f380a...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som ikke oppgir nåværende sjef, fordi de ikke vil røpe at de er på jobbsøking. Det er jo en forståelig grunn! 

Anonymkode: 58bf4...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bruk bare referanser som vil deg godt, det er ikke vits med referanser som sier noe negativt om deg. Jeg har brent meg på det og da fikk jeg ikke neste jobb, så da brukte jeg ikke de som referanse lenger (jeg spurte om hvorfor jeg ikke fikk jobben). 

Anonymkode: cbc78...111

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan også bruke en kollega du har jobbet med som referanse. 

Anonymkode: f380a...b7c

Man kan ikke benytte hvem man vil når de etterspør nærmeste leder i de to siste jobbene. Har aldri opplevd å ikke bli bedt om å oppgi disse. 

Anonymkode: 64968...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...