AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #61 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså alle dere som skal grille maten eller what not utendørs kan jo ikke det om det feks kommer radioaktivt nedfall. Anonymkode: e3468...d4b Ved radioaktivt nedfall der man må holde seg inne vil man fortsatt ha strøm. Med mindre det smeller her, men da stiller jeg meg bare ut og ser på showet, tror jeg. Anonymkode: 3f43a...744
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #62 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): jeg synes ikke det er gøy. Jeg synes det er en big pain in the ass, og et økonomisk løft som vi må innse at ikke alle har råd til. Jeg regnet på det i går, og kom til at det jeg må skaffe for å ha alt på den anbefalte listen, vil koste eller binde opp nesten 10 000 kroner, og det er mange som ikke har mulighet til. For min del gjelder det utgifter til en gassovn, et kokeapprat på gass, en batteridrevet dab-radio, solcellerlader, nye lommelykter, det de anbefaler av gass og bensin, og selve matlageret (og jeg begrenser meg til tre dagers lager), og så kontantene som bare skal ligge der (jeg legger til side 3000 kroner. Så jeg tenker at det som virkelig er viktig, er at de av oss som har gode forutsetninger for å få dette til, må ha øynene oppe for at det er personer i slekt eller omgangskrets som kanskje ikke har det, og som vi må invitere inn hvis det skjer noe. Anonymkode: d0062...680 Det er jo en viktig del av det, jeg synes dette med å holde et lager er gøy. Og jeg sparer enormt med penger på det. Som sagt er det lite jeg har som er kjøpt på fullpris. Og nå når matvareprisene har skutt i himmels er jo jeg måneder før jeg må begynne å betale mer. Og du trenger ikke alle disse varmekildene. Lyser jo av hele tråden at alle tror frysing er eneste konserveringsmetode, og at varmebehandling er nødvendig for å tilberede mat. Anonymkode: 3f43a...744
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #63 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er jo en viktig del av det, jeg synes dette med å holde et lager er gøy. Og jeg sparer enormt med penger på det. Som sagt er det lite jeg har som er kjøpt på fullpris. Og nå når matvareprisene har skutt i himmels er jo jeg måneder før jeg må begynne å betale mer. Og du trenger ikke alle disse varmekildene. Lyser jo av hele tråden at alle tror frysing er eneste konserveringsmetode, og at varmebehandling er nødvendig for å tilberede mat. Anonymkode: 3f43a...744 I følge de offisielle rådene bør man ha en varmekilde og en kokemåte som ikke går på strøm. Det har jeg ikke tenkt å overprøve. Jeg synes, etter å ha lest tråden, at myndighetenes råd fremstår som mer gjennomtenkte enn de alternative rådene til diverse KG'ere i tråden her 🙂 Jeg bor i rekkehus uten vedovn, så jeg kommer til å kjøpe en gassovn og et kokeplate som går på gass. Jeg har et stormkjøkken et eller annet sted, men jeg tror det er på hytta. Anonymkode: d0062...680
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #64 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I følge de offisielle rådene bør man ha en varmekilde og en kokemåte som ikke går på strøm. Det har jeg ikke tenkt å overprøve. Jeg synes, etter å ha lest tråden, at myndighetenes råd fremstår som mer gjennomtenkte enn de alternative rådene til diverse KG'ere i tråden her 🙂 Jeg bor i rekkehus uten vedovn, så jeg kommer til å kjøpe en gassovn og et kokeplate som går på gass. Jeg har et stormkjøkken et eller annet sted, men jeg tror det er på hytta. Anonymkode: d0062...680 De tar jo hensyn til hvordan folk flest lever. Som allerede diskutert i tråden, folk som tror at frysing er eneste konserveringsmetode. Og at mat må varmebehandles. Og de må gi samme råd til alle. Vi i sør-vest trenger ikke like solid varmekilde inne, som de i nord. Og vi i enebolig behøver annet utstyr enn de i leilighet. Om de skulle kommet med mer holdbare råd ville det jo handlet om alternativ konservering, og tilberedning, og matauk. Men det blir så komplisert at nordmenn ikke gidder. Anonymkode: 3f43a...744
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #65 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): jeg synes ikke det er gøy. Jeg synes det er en big pain in the ass, og et økonomisk løft som vi må innse at ikke alle har råd til. Jeg regnet på det i går, og kom til at det jeg må skaffe for å ha alt på den anbefalte listen, vil koste eller binde opp nesten 10 000 kroner, og det er mange som ikke har mulighet til. For min del gjelder det utgifter til en gassovn, et kokeapprat på gass, en batteridrevet dab-radio, solcellerlader, nye lommelykter, det de anbefaler av gass og bensin, og selve matlageret (og jeg begrenser meg til tre dagers lager), og så kontantene som bare skal ligge der (jeg legger til side 3000 kroner. Så jeg tenker at det som virkelig er viktig, er at de av oss som har gode forutsetninger for å få dette til, må ha øynene oppe for at det er personer i slekt eller omgangskrets som kanskje ikke har det, og som vi må invitere inn hvis det skjer noe. Anonymkode: d0062...680 Men man begynner en plass. Alt må ikke skaffes på dag 1. Og alt det jeg har (minus det i fryseren, telt og hengekøye) koster langt ifra 10 lapper Jeg har samlet over tid, pluss sanker en del mat som hermetiseres og syltes. Men har man ikke interesse for det og bare syns det er et strev så er det lov også. Ingen som tvinger deg til å ha et beredskapslager eller ha interesse for å ha et skikkelig spiskammers eller ha gass og grill mm Anonymkode: 560e6...839
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #66 Skrevet 16. oktober 2022 Ingen steder. Gidder ikke slikt hysteri. Anonymkode: 6e1c9...a6a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #67 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen steder. Gidder ikke slikt hysteri. Anonymkode: 6e1c9...a6a For noen er det kanskje hysteri, for andre er det stikk motsatt. Høres ut som at du kanskje bare tenker beredskap ifht atomkrig osv. Det finnes også ganske mange her i Norge som kan risikere å bli avsperret fra omverdenen om det går et ras på den ene veien til og fra bygda (bare se på visse bygder lengre nord), flere som bor på plasser som er utsatt for strømbrudd (enkelte steder i Tønsberg var uten strøm i mange dager i strekk for noen år siden) I tillegg kan det bli strømrasjonering, strømprisene kan gå enda mer i taket, matprisene øker, rentene øker osv som gjør at de med noe trang økonomi må tenke anderledes for å få ting til å gå rundt Her hvor jeg bor er det som regel en storm hver høst/vinter, strømmen kan ryke. I fjor gikk strømmen pga storm og det tok flere dager før vi fikk den tilbake. Det er kalde vintre her, vi bor litt avsides som gjør at hvis den veien opp til oss blir ødelagt på en eller annen måte så kommer vi oss ikke vekk herfra før det er fikset. Så ja, jeg liker tanken på at jeg lett kan klare meg selv om noe skjer Anonymkode: 560e6...839 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #68 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ingen steder. Gidder ikke slikt hysteri. Anonymkode: 6e1c9...a6a Det var ganske greit å vite at jeg hadde dopapir, tørrgjær, mel og hermetikk, for flere måneder, i det Korona brøt ut. Her var butikkene ribbet i perioden rett etter utbruddet, og man visste ikke hvor lenge det ville vare. Da det var tomt for smør i ukesvis i butikkene for noen år siden hadde vi rikelig. Og sist det var vannledningsbrudd en hel ettermiddag og kveld/natt var det godt å ha drikkevann, litt vann å vaske oss i (også våtservietter), og til matlaging. Jeg har som sagt tidligere i tråden aldri hatt et "beredskapslager". Men i tillegg til at det er veldig praktisk, tidsbesparende og kostnadseffektivt å ha et lager, er det supert å sitte greit i det når slike småting skjer. Anonymkode: 3f43a...744 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #69 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): De tar jo hensyn til hvordan folk flest lever. Som allerede diskutert i tråden, folk som tror at frysing er eneste konserveringsmetode. Og at mat må varmebehandles. Og de må gi samme råd til alle. Vi i sør-vest trenger ikke like solid varmekilde inne, som de i nord. Og vi i enebolig behøver annet utstyr enn de i leilighet. Om de skulle kommet med mer holdbare råd ville det jo handlet om alternativ konservering, og tilberedning, og matauk. Men det blir så komplisert at nordmenn ikke gidder. Anonymkode: 3f43a...744 jeg tror ikke folk tror det. Men de fleste har vel et realistisk syn på hva som funker for dem ,og ser ikke på dette som en hobby. Så får dere som ønsker å delta i Farmen på hjemmebane bare holde på, tenker jeg. Anonymkode: d0062...680
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #70 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men man begynner en plass. Alt må ikke skaffes på dag 1. Og alt det jeg har (minus det i fryseren, telt og hengekøye) koster langt ifra 10 lapper Jeg har samlet over tid, pluss sanker en del mat som hermetiseres og syltes. Men har man ikke interesse for det og bare syns det er et strev så er det lov også. Ingen som tvinger deg til å ha et beredskapslager eller ha interesse for å ha et skikkelig spiskammers eller ha gass og grill mm Anonymkode: 560e6...839 jeg holder jo på å lage det. Fra scratch. Og da blir det en del tusen. Jeg gidder bare ikke å flytte på landet og ha det som hobby. Anonymkode: d0062...680
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå