Gå til innhold

Hvor i huset har dere beredskapslager?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er jo mye en kan lage med mel som ikke krever strøm og ovn. Et eksempel er pannekaker. Har en feks kokeplate med gass, så kan en jo steke dette. (Trenger ikke egg heller for å lage pannekaker). Og kjøtt kan en jo tilberede over forskjellige varmekilder. Hvordan tenker du folk overlevde før i tiden

Anonymkode: b73ad...d36

Hvordan jeg tenker folk overlevde før i tiden? De hadde enormt store bakerovner i kjelleren. De hadde spiskammers. De hadde bryggerhus. De hadde stabbur.

Folk flest idag har ikke disse tingene, men kanskje en primus, så hva er poenget ditt?

Anonymkode: d0062...680

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ikke ullpledd og ullklær som er tenkt på akkurat beredskap, men vi har det. Det ligger jo i skuffer og skap, pledd er jo i bruk. Så har vi vedfyrt kjøkkenovn, den er utrolig fin til både å koke mat på og steke mat i. Brød går fint å steke i den.

En av grunnen til at vi kjøpte det huset vi har nå var at jeg ville ha en vedfyrt kjøkkenovn. Synd at mange slengte ut de ovnene, eller ikke setter inn de når de kjøper eller bygger hus nå. De gir også utrolig bra varme. 

Men det går også an å lage en grop utendørs, og steke kjøtt i gropen som er en gammel måte å tilberede mat på. Her må en da ha tilgang til en hageflekk om ikke annet. Det skal visst gi veldig god stek.

Anonymkode: 7987d...0ae

Vurderer dette, siden vi nå får så god plass, og kjøkkenet må pusses opp. Landlig beliggende, ser for meg at vedkomfyr er en veldig god investering her. 

Anonymkode: 50fd6...8b2

Skrevet

Vi har det ikke samlet på noe bestemt sted fordi det stort sett er ting som brukes opp og derfor rullerer. Eksempler er knekkebrød, flatbrød, tørre belgvekster, havregryn, kjeks og langtidsholdbare grønnsaker som gulrot, kålrot, løk og poteter. Det samme med en del hermetikk, ved og gass. Varme klær og ulltepper bruker vi jo uansett store deler av året. Å ha en del vann stående lærte vi på den harde måten da vi plutselig sto uten vann en påske fordi det var feil på en kommunal vannledning og det tok flere dager før det var tilbake. Så nå står det alltid tre 25-liters dunker i boden som skiftes ut noen ganger i året. 

Det eneste som er innkjøpt spesielt med tanke på beredskap er noen bokser med andeconfit som er holdbare i hvert fall til 2030. De kan varmes på bål eller grill og tanken bak er at hvis det først skal gå til helvete så kan det like gjerne skje på første klasse! :ler: 

Siden fryseren er full er det heller ikke sult som kommer til å prege de første dagene. Tvert i mot siden det da blir om å gjøre og få spist mest mulig før det blir dårlig... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan jeg tenker folk overlevde før i tiden? De hadde enormt store bakerovner i kjelleren. De hadde spiskammers. De hadde bryggerhus. De hadde stabbur.

Folk flest idag har ikke disse tingene, men kanskje en primus, så hva er poenget ditt?

Folk tilberedte da kjøtt på annet vis enn kun i bakerovner. Grillet over bål feks. Feks ute i villmarker. Kjøtt kan stekes på panne eller lignende. Det klarer en ved hjelp av primus. Det er poenget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har man noen sekker med salt foredler man enkelt kjøttet som er i fryseren, og det holder noen dager lengre, spesielt på vinteren der temperaturen raskt avtar hvis strømmen forsvinner.

Anonymkode: 6073b...058

Er man ekstra smart så har man nok glass så man f.eks kan hermetisere kjøttet. Sammen med noen grønnsaker mm så kan man også hermetisere hele middager i et glass. 
Jeg har overflod av norgesglass og lignende, så skulle strømmen ryke og jeg vet den ikke er tilbake igjen før det smelter i fryseren så er det rett opp med alt av viltkjøtt osv og hermetisere alt. Ned i glass med alt, sette ei kjele på bålet og fylle med vann, nedi med glassene og la det koke (kort fortalt). Vipps så er kjøttet godt bevart noen år til

Men har mistet strømmen i 3-4 dager tidligere og når strømmen er på igjen så har ikke frysevarene i store fryseboksen begynt å tine enda. Så fort strømmen gikk og jeg skjønte det kom til å ta tid så tok jeg opp en del kjøtt og etter det åpnet jeg ikke fryseren. Kjøttet jeg tok opp ble brukt til å lage gryteretter mm slik at vi hadde middager de neste dagene

Anonymkode: 560e6...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

men dere som forteller at dere har huset fullt av mel og vilt - hvordan skal dere bake og steke og diske opp uten strøm? har dere en gammeldags bakerovn i kjelleren? gasskomfyr?

Jeg har turmat og hermetikk, fordi dette er min eneste strømløse kokemulighet:

Koketopp frittstående 1 bluss, PP-serien

Vi har ved for et helt år. Peis og bålpanne. Gassgrill og to store tanker gass. Pelletsgrill og noen sekker pellets. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi har også fulle frysebokser, men har tenkt på hvor lenge det er holdbart om strømmen blir borte? Bar et par døgn, maks. Derfor har vi en pose full av FR fra forsvaret, som vi fyller på innimellom, og har til turbruk også. 

Vann er faktisk viktig, for om det blir radioaktivt nedfall, så kan du ikke drikke vannet fra springen/elva nær hytta/innsjøen.

Anonymkode: 1e027...4df

Har generator som slår inn ved strømbrudd, ellers ville slikt potensielt blitt veldig dyrt for oss. 

Alt av frukt, bær og grønnsaker har jeg sterilisert før frysing, så det kan i teorien stå i romtemperatur noen år. Rotgrønnsaker og egg står allerede i kjellertemperatur. 

Kjøtt og fisk kan konserveres. Det er kun de siste tiårene nordmenn er vant med at konservering = frysing. Jeg kan speke, hermetisere, grave, tørke, røyke... 

Anonymkode: 3f43a...744

Skrevet

Matbod i kjelleren. Tørt, mørkt, litt lavere temp enn romtemperatur. 

Anonymkode: 66e58...639

Skrevet

Jeg har ingenting av dette. Kommer ikke til å skaffe det heller. Trygda er så lav at jeg uansett er tom før neste utbetaling. 

Anonymkode: cc1f4...14a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slo meg nå at det kanskje kan være lurt å ha en bok i kriselager med oppskrifter på hvordan en kan lage matvarer uten råvarer som vi er vant med. Feks uten egg og melk om en ikke har dette.

Egg holder en måned i litt kjølig romtemperatur og er ypperlig krisemat.

Skrevet

Fasinerende tråd dette. Er det pga Putin og at vi nærmer oss dommedag dere har slike lager?

Anonymkode: 1b2f3...c0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fasinerende tråd dette. Er det pga Putin og at vi nærmer oss dommedag dere har slike lager?

Nei, som jeg skrev tidlig i tråden et sted har jeg "alltid" hatt det. 

Om høsten plukkes bær og sopp. Det kjøpes inn kjøtt fra lokalt jaktlag. Og rotgrønnsaker og poteter fra bonde. Det handler om gode råvarer, tilgjengelighet og dyrevelferd. Fisk kjøpes fra båt. Egg for to måneder i slengen fra bonde. 

Jeg har jevnt et lite øye på tilbudsavviser. Så tørrvarer, dopapir, hygieneprodukter... Har vi ikke betalt fullpris på, på mange år. Og ikke minst; er det tomt for tannkrem så er det bare å hente en ny tube. Man slipper å gå tom, man slipper å ha det på handlelista en gang i måneden. 

Griller; de er jo i bruk til matlaging, og som med mat er det greit å kjøpe pellets og ved i bulk. 

Skrevet

Ja, men jeg skrev om en ikke har dette. Egg holder seg lenge, lenger enn 1 mnd. Kanskje opp til 4 mnd har jeg lest hvis de oppbevares kjølig, men hvis en krise oppstår brått og en er uforberedt på krisen så har en kanskje ikke mye av slike ting, med mindre en er smart og alltid passer på å ha en god del egg i kjøleskapet som jevnt fylles på. 

Skrevet

Vi har alt i hyller i kjelleren. Eneste vi ikke har der er hermetikk, det har vi på kjøkkenet som vi spiser, men sørger alltid for at det er igjen en viss mengde så vi kjøper før det går utover lageret. Ellers hadde det nok ikke vært krise, vi har mer mat ellers enn det som er anbefalt. Tenker det er et minimum.

Anonymkode: b0968...28e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men jeg skrev om en ikke har dette. Egg holder seg lenge, lenger enn 1 mnd. Kanskje opp til 4 mnd har jeg lest hvis de oppbevares kjølig, men hvis en krise oppstår brått og en er uforberedt på krisen så har en kanskje ikke mye av slike ting, med mindre en er smart og alltid passer på å ha en god del egg i kjøleskapet som jevnt fylles på. 

Vi har ikke fullt opp av alt til enhver tid. 

Her kjøper jeg 60 egg ca hver 6.uke. Så om katastrofen skjer så kan vi ha 80 egg, eller 0. Men da er det alltids noe annet som er på maks beholdning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1 mnd? Egg holder minst et halvt år om ikke mer 

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke alle «preppere» venter på dommedag eller er livredd Putin. 
Det er mange grunner til at man prepper slik og for min del så gir det meg en deilig følelse av å kunne klare meg dersom strømmen ryker en ukes tid eller om det av en eller annen grunn trengs. Jeg syns det er gøy å lære seg hvordan man konserverer mat på forskjellige måter, dyrke mat selv til eget bruk osv. I tillegg er jeg et friluftsmenneske så jeg har alltid likt å lage mat utendørs/uten strøm 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

nei, jeg vet ikke om det er spesielt interessant å leve i post-apokalypiske tider. Det er ikke det det handler om for min del.

Jeg er ingen prepper, og har aldri brydd meg om disse anbefalingene før, men jeg opplever at risikobildet er endret.

Her jeg bor har vi svært sjeldent strømbrudd, og aldri mer enn noen timer, men slekta mi bor på en landfast øy i et relativt sentralt strøk, og der er situasjonen en helt annen. De har stadig strømbrudd, som kan fra noen timer til et par dager, og har egentlig alltid hatt det. Jeg har opplevd det selv når jeg har vært på ferie der.

Så det er faktisk stor forskjell på hvor reell folk oppfatter denne risikoen og, utfra hvor de bor.

Men klimaendringer og velbegrunnede mistanker om at det kan komme sabotasje mot strømforsyning og internett, gjør at risikoen for et langvarig strømbrudd uansett fremstår som mer sannsynlig enn før, også for oss som er vant til stabil strømforsyning.

Mange i dette landet bor på steder som kan bli isolert en periode etter skader fra ekstremvær, som ras eller flom.

Vi vet og det er sannsynlig med flere pandemier, men ikke hvordan en eventuell ny lockdown blir.

Og risikoen for et radioaktivt nedfall som gjør at vi må holde oss inne noen dager, er jo heller ikke far fetched når de driver og kriger rett foran atomkraftverk. Jeg er gammel nok til å huske Tsjernobyl.  Da trengte vi ikke å holde oss inne. Neste gang kan bli annerledes.

Skrevet

Nei, ikke alle «preppere» venter på dommedag eller er livredd Putin. 
Det er mange grunner til at man prepper slik og for min del så gir det meg en deilig følelse av å kunne klare meg dersom strømmen ryker en ukes tid eller om det av en eller annen grunn trengs. Jeg syns det er gøy å lære seg hvordan man konserverer mat på forskjellige måter, dyrke mat selv til eget bruk osv. I tillegg er jeg et friluftsmenneske så jeg har alltid likt å lage mat utendørs/uten strøm 

jeg synes ikke det er gøy. Jeg synes det er en big pain in the ass, og et økonomisk løft som vi må innse at ikke alle har råd til.

Jeg regnet på det i går, og kom til at det jeg må skaffe for å ha alt på den anbefalte listen, vil koste eller binde opp nesten 10 000 kroner, og det er mange som ikke har mulighet til. For min del gjelder det utgifter til en gassovn,  et kokeapprat på gass, en batteridrevet dab-radio, solcellerlader, nye lommelykter, det de anbefaler av gass og bensin, og selve matlageret (og jeg begrenser meg til tre dagers lager), og så kontantene som bare skal ligge der (jeg legger til side 3000 kroner.

Så jeg tenker at det som virkelig er viktig, er at de av oss som har gode forutsetninger for å få dette til,  må ha øynene oppe for at det er personer i slekt eller omgangskrets som kanskje ikke har det, og som vi må invitere inn hvis det skjer noe.

Skrevet

Har plastdunker med vann og plastkasser med diverse hermetikk, tørrvarer, radio, stormkjøkken, etc. stående på boden. Ullklær har vi i bruk/i klesskapene, flere pledd i bruk i sofaen og tepper i alle sengene. Bor i nord, så gode, varme uteklær har vi tilgjengelig i huset.

Anonymkode: 78bc8...544

Skrevet

Altså alle dere som skal grille maten eller what not utendørs kan jo ikke det om det feks kommer radioaktivt nedfall. 

Anonymkode: e3468...d4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...