Gå til innhold

Hvor i huset har dere beredskapslager?

Anbefalte innlegg

Gjelder selvsagt kun dere som har det. Vi har bodd i leilighet til nå, og unnskyldt oss med lite plass. Men nå flytter vi på landet og får stor plass, og tenkte å ta ansvaret vårt ved å ha beredskapslager for oss i familien. Vi tar også litt ekstra, siden vi nettopp har god plass kan det jo være at hvis krise vil andre også samles hos oss 

Er det noen tanker om hvor det er lurt å oppbevare det? I kjeller? Uthus der flere kan komme til hvis nødvendig? Skal jo helst ikke fryse siden man har vann. Har dere det i et skap, åpne hyller, egen kasse? Blandet alt sammen eller spredt i huset? Og varme klær/pledd, altså ull er jo dyrt. Er usikker på hva jeg ønsker å "reservere" til sannsynligvis aldri nødvendig. 

Det er denne listen jeg følger når jeg planlegger dette: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Anonymkode: 50fd6...8b2

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1622260-hvor-i-huset-har-dere-beredskapslager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at man har det  i tette plaskasser - ellers ikke for varmt og ikke for kaldt (frost) - det er største utfordringen

Tilgangen/tilkomst ser jeg ikke som et problem, jeg lagrer ikke pleddene mine i garasjen fordi jeg tror at sofaen og klesskapene blir utilgjengelige. I utvidet forstand er tingene vi har på hytten også relativt lett tilgjengelige.

Ellers så er det vel en balanse mellom å ha "litt ekstra" i forhold til at vi nok kunne levd en uke bare på innhold i kjøkkenskap og kjøleskap og at jeg har en kasse med litt ekstra i garasjen, jeg har ikke dobbelt opp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
ekkoet skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at man har det  i tette plaskasser - ellers ikke for varmt og ikke for kaldt (frost) - det er største utfordringen

Tilgangen/tilkomst ser jeg ikke som et problem, jeg lagrer ikke pleddene mine i garasjen fordi jeg tror at sofaen og klesskapene blir utilgjengelige. I utvidet forstand er tingene vi har på hytten også relativt lett tilgjengelige.

Ellers så er det vel en balanse mellom å ha "litt ekstra" i forhold til at vi nok kunne levd en uke bare på innhold i kjøkkenskap og kjøleskap og at jeg har en kasse med litt ekstra i garasjen, jeg har ikke dobbelt opp.

Her er det jo anbefaling med hermetikk osv. Det er ikke anbefalt "litt ekstra", det er jo spesifikke mengder som tre bokser hermetikk til hver person osv. 

Vi tømmer jo kjøleskapet ofte, selv om vi kan overleve på det, så regner jeg med at anbefalingene har tatt dette i betraktning, og at beredskapslageret skal telles utenom vanlig matforråd.

• Nyttig 1

Vi lagrer mat og vann i en matbod i kjelleren. Der er det mørkt og jevn temperatur, noe som gir økt holdbarhet. Dette finnes i mange eldre hus. Mel og pasta har vi i plastbokser, i tilfelle innsekter eller mus.

Vi har også noe mat lagret på kjøkkenet, i form av et rullerende lager av hermetikk og suppeposer. 

Lommelykter, batterier, stearinlys, fyrstikker og alternative kokeløsninger har vi lagret på ulike steder, fordi dette er ting vi også bruker ellers.

Varme klær trenger vi uansett, så det lagrer vi i klesskapene eller blant vinterklær. Ulltepper kjøper vi gjerne på tilbud, og lagrer i sofaen. Vi begynner å få så mange at vi må vurdere å legge noen på loftet, men det kan vente til våren.

Anonymkode: 5b95c...0f0

• Liker 5
  • Nyttig 1

Løsningen er nok en mellomting og ikke 100%. Vi har ikke øremerket hermetikk osv. slik det er listet. Men vi har 3 pakker ekstra knekkebrød til vanlig, vi har hermetikk i skuffen til vanlig osv. 

Vi har nok til å klare oss 3 dager og lengre enn det. 

Der vi vel ligger dårligst an er vann - har ikke 40 liter - dette er også det som er vanskeligst å lagre mhp temperatur - hos oss er det enten varmt eller utendørs med fare for frost om vinteren - løsningen er å flytte på det over sesonger

Har gassgrill, men mangler kokeløsninger utover det (har ikke prøvd å koke på vedoven).

Annonse

Vi har det i 2. etg. på garasjen. Der er det egen dør.

Husk å putte noe hyggelig inn i dette lageret. Sjokolade, vin, eller hva du nå liker. For hvis det først blir så krise at vi må bruke beredskapslageret, er det kjipt å bare ha vond boksmat å møte dagene med. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Bor i blokk så har bitteliten leilighet. Jeg har oppbevaringsbokser under senga til diverse greier. Har beredskapslageret mitt i en av dem. Vannet står i kjellerboden I en tett boks så mus ikke kan komme til. 

Anonymkode: 8c3dc...f66

• Liker 2

Vi har et eget rom for tørrvarer. Dette er fullt med både forbruksmat og noe ekstra boksemat, havregryn, knekkebrød og turmat (fylle på kokende vann). Det ligger halvveis under bakken og har en ok temperatur. I tillegg har vi et kjølerom fullt med vann, brus og juice. En kommodeskuff med tennere, medisiner, lommelykt, batterier etc. 

I garasjen lagrer vi gass. 

Anonymkode: 96346...394

• Liker 1

Vi har en vegg med hyller i kjellerboden, som er matbod.

På nederste hylle har vi vanndunker, jeg bruker med jevne mellomrom en av disse til feks å vanne blomster, og så erstatter jeg med friskt vann, slik at vannet ikke har stått i mange år.

På hyllene der vi har varer som også er beredskap har jeg skrevet hvor mange ex av hver ting som skal være der (pasta, ris, knekkebrød, middagshermetikk, makrell i tomat, leverpostei, syltetøy, kjeks/sjokolade/nøtter, fyrstikker, brennstoff til primus, batterier, stearinlys, toalettpapir, bind/bleier, håndsprit osv så bruker vi herfra men sørger for at det fylles på slik at vi alltid har det familien skal ha i et beredskapslager.

Da vet vi at ikke noe er for gammelt /ødelagt, og at det er ting vi faktisk enkelt kan benytte.

Primus og batteriradio står også ved turutstyret i boden. Sammen med soveposer etc.  Og ladere/batteribank står koblet til strøm.

På medisinskapet står det hva det bør inneholde, og så gjør vi det samme her, bruker av Paracet og sårutstyr, men fyller på.

Så sørger vi for å ha full ekstratank til gassgrillen og kjøper nytt lass med ved lenge før vi er tomme. Alt, bortsett fra jodtabletter (og noe kontanter) er ting vi faktisk bruker, så vi har ikke noe lager med ting vi ellers ikke bruker.

• Liker 1
  • Nyttig 2
ekkoet skrev (1 time siden):

Løsningen er nok en mellomting og ikke 100%. Vi har ikke øremerket hermetikk osv. slik det er listet. Men vi har 3 pakker ekstra knekkebrød til vanlig, vi har hermetikk i skuffen til vanlig osv. 

Vi har nok til å klare oss 3 dager og lengre enn det. 

Der vi vel ligger dårligst an er vann - har ikke 40 liter - dette er også det som er vanskeligst å lagre mhp temperatur - hos oss er det enten varmt eller utendørs med fare for frost om vinteren - løsningen er å flytte på det over sesonger

Har gassgrill, men mangler kokeløsninger utover det (har ikke prøvd å koke på vedoven).

Vi sliter også med vann, men kjøpte et par sånne sammenleggbare dunker på 40 liter. Så har jeg en lite håp om at hvis det går til helvete, så blir vi varslet såpass at jeg rekker å fylle de først🙈 Evt har vi også vannrensetabletter og ferskvann ikke langt unna.

Endret av Wilma89

Annonse

Har et eget spiskammer i kjelleren med mat (både hermetikk, tørrmat, turmat og mat jeg selv har sanket, hermetisert, syltet osv). Der har jeg også dunker med vann, noe snacks, en del stearinlys, fyrstikker, batterier, lommelykter, gass, stormkjøkken, tørkeruller, dopapir, diverse hygieneprodukter osv 

Alle disse varene rulleres på. Dvs dersom noe har stått lenge så brukes de og nyinnkjøpt vil settes bakerst slik at det er lett å holde orden på hva som bør brukes og hva som kan stå en stund til

I garasjen har jeg ved, pr nå har jeg vel omlag 4000 liter så jeg har vel for 2 sesonger dersom vedfyring er den primære varmekilden

Anonymkode: 560e6...839

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 13.08):

Gjelder selvsagt kun dere som har det. Vi har bodd i leilighet til nå, og unnskyldt oss med lite plass. Men nå flytter vi på landet og får stor plass, og tenkte å ta ansvaret vårt ved å ha beredskapslager for oss i familien. Vi tar også litt ekstra, siden vi nettopp har god plass kan det jo være at hvis krise vil andre også samles hos oss 

Er det noen tanker om hvor det er lurt å oppbevare det? I kjeller? Uthus der flere kan komme til hvis nødvendig? Skal jo helst ikke fryse siden man har vann. Har dere det i et skap, åpne hyller, egen kasse? Blandet alt sammen eller spredt i huset? Og varme klær/pledd, altså ull er jo dyrt. Er usikker på hva jeg ønsker å "reservere" til sannsynligvis aldri nødvendig. 

Det er denne listen jeg følger når jeg planlegger dette: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

hvorfor må du reservere dem? Jeg har investert i fire nydelige rørospledd, som er i bruk hele tiden. Det er jo ikke nødvendig å pakke dem ned. Og det er jo ikke nødvendig med egne beredskapsullklær - poenget er jo at man HAR ullklær, men de trenger ikke å ligge ubrukt.

Anonymkode: d0062...680

• Liker 12

Vi har ikke beredskapslager, men ser vi likevel har alt som står på listene, og vel så det. Kjøper gjerne bulk på salg, da det er fryktelig unødvendig å ha ting som hermetikk, dopapir,mel, sanitetsprodukter, vaskemidler.... på lista mange ganger i året. Samt mye vilt og bær fra sesong. Eneste som bare står der uten å bli brukt opp ca en gang i året er kanner med vann. Det har vært uventet vannledningsbrudd her et-par ganger, og da er det greit å ha vann tilgjengelig.

Har en stor bod i garasje/kjeller. Der er det ca 12 grader og mørkt året rundt, tørt, og aldri skadedyr og slikt. Har store frysere, kjøleskap, og flere solide hyller. Plastbokser for mel, og for mindre ting. Ellers stables ting i hyller, og etter dato. 

Så akkurat som noen har påpekt om ull/klær; hvorfor skal slikt være ubrukt? Tilsvarende med matlaging og varme. Vi har jo peis, og rikelig med ved, bålpanne, gass- og pelletsgrill. Som alt er i bruk. 

Anonymkode: 3f43a...744

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har ikke beredskapslager, men ser vi likevel har alt som står på listene, og vel så det. Kjøper gjerne bulk på salg, da det er fryktelig unødvendig å ha ting som hermetikk, dopapir,mel, sanitetsprodukter, vaskemidler.... på lista mange ganger i året. Samt mye vilt og bær fra sesong. Eneste som bare står der uten å bli brukt opp ca en gang i året er kanner med vann. Det har vært uventet vannledningsbrudd her et-par ganger, og da er det greit å ha vann tilgjengelig.

Har en stor bod i garasje/kjeller. Der er det ca 12 grader og mørkt året rundt, tørt, og aldri skadedyr og slikt. Har store frysere, kjøleskap, og flere solide hyller. Plastbokser for mel, og for mindre ting. Ellers stables ting i hyller, og etter dato. 

Så akkurat som noen har påpekt om ull/klær; hvorfor skal slikt være ubrukt? Tilsvarende med matlaging og varme. Vi har jo peis, og rikelig med ved, bålpanne, gass- og pelletsgrill. Som alt er i bruk. 

men dere som forteller at dere har huset fullt av mel og vilt - hvordan skal dere bake og steke og diske opp uten strøm? har dere en gammeldags bakerovn i kjelleren? gasskomfyr?

Jeg har turmat og hermetikk, fordi dette er min eneste strømløse kokemulighet:

Koketopp frittstående 1 bluss, PP-serien

• Liker 1
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har også fulle frysebokser, men har tenkt på hvor lenge det er holdbart om strømmen blir borte? Bar et par døgn, maks. Derfor har vi en pose full av FR fra forsvaret, som vi fyller på innimellom, og har til turbruk også. 

Vann er faktisk viktig, for om det blir radioaktivt nedfall, så kan du ikke drikke vannet fra springen/elva nær hytta/innsjøen.

Anonymkode: 1e027...4df

men dere som forteller at dere har huset fullt av mel og vilt - hvordan skal dere bake og steke og diske opp uten strøm? har dere en gammeldags bakerovn i kjelleren? gasskomfyr?

Kan bake grytebrød på bål eller bålpanne. 

Anonymkode: e82b8...547

Stormkjøkken, grill, bål, bålpanne, vedovn osv 

Anonymkode: 560e6...839

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...